مطالعات ازدیاد برداشت پژوهشگاه نفت در رگ سفید آغاز شد

پژوهشگاه صنعت نفت فاز نخست مطالعه بهبود/ ازدیاد برداشت میدان رگ سفید را آغاز کرد.

به گزارش شانا به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، تورج بهروز، رئیس پژوهشکده ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز پژوهشگاه با اشاره به اینکه مطالعه میدان‌های بی‌بی حکیمه و اهواز نیز در پژوهشگاه در حال انجام است، گفت: معتقدیم طبیعت و سرشت میدان رگ سفید با میدان‌های یادشده متفاوت است و تلقی گروه ما در شرایط کنونی این است که روش‌های بهبود برداشت بیشتر جواب می‌دهند تا روش‌های ازدیاد برداشت. از این رو ما در بسته‌های کاری این طرح، در عمل روی بسته کاری بهبود ضریب برداشت نفت (IOR) تمرکز زیادی کرده‌ایم و این موضوع از طریق بررسی مباحثی مانند آسفالتین، مشکلات تأسیسات سطح‌الارضی، مشکلات چاه‌ها و موضوعاتی که از جنس بهبود ضریب برداشت نفت‌ هستند دنبال می‌شود.

وی به سابقه بلندمدت مطالعه میدان‌ها در این مجموعه اشاره کرد و گفت: زمینه‌ساز واگذاری مطالعه میدان رگ سفید به پژوهشگاه، موفقیت‌های این مجموعه در مطالعات میدان‌های اهواز و بی‌بی حکیمه است که در نوع خود از میدان‌های بسیار بزرگ و پیچیده از لحاظ ویژگی‌های مخازن شکاف‌دار به شمار می‌آیند.

بهروز گفت: میدان بی‌بی‌حکیمه حدود ۱۵ میلیارد نفت درجا در مخازن آسماری و بنگستان دارد و تاکنون مراحل شناخت میدان و مطالعات تطبیقی غربالگری روش‌های ازدیاد برداشت آن انجام شده است. در فاز نخست مطالعات این میدان، افزون بر گردآوری داده‌ها، تلاش کردیم به‌عنوان پزشک میدان، با همکاری کارفرما (مناطق نفت‌خیز جنوب و پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت) که همگی از ذی‌نفعان پروژه بوده‌اند، براساس چالش‌های مختص میدان، برای آنها RFP (شرح نیاز) تهیه کنیم.

وی با تأکید بر اینکه با مطالعه تطبیقی، روش‌های ازدیاد برداشت در میدان‌های دیگر دنیا را بررسی کردیم، اظهار کرد: کار بزرگ‌تری که انجام شده ارزش‌گذاری داده‌های ناموجود است، یعنی در عمل اعلام کرده‌ایم یک داده مشخص چه ارزشی دارد و اگر وجود نداشته باشد چقدر در تصمیم‌گیری‌های ما می‌تواند اثرگذار باشد.

بهروز به وجه تفاوت میدان بی‌بی‌حکیمه با میدان اهواز اشاره کرد و گفت: میدان اهواز بزرگ‌ترین میدان نفتی کشور است، بنابراین به‌طور طبیعی تعداد چاه‌ها خیلی بیشتر از چیزی است که در بی‌بی‌حکیمه داشتیم و بر همین اساس گروه بزرگ‌تری تشکیل شد و با سکانس رسیدگی به روش‌های ازدیاد برداشت حرکت کردیم. هم‌اکنون فاز نخست پروژه‌های بی‌بی حکیمه و اهواز تکمیل شده و به تأیید کارفرما رسیده است و به‌طور مشخص روش‌های ازدیاد برداشت را استخراج کرده‌ایم.

وی درباره فازبندی پروژه‌های میدان محور گفت: در فاز نخست مطالعه میدان، محورها، ویژگی‌ها و رفتار میدان برای شناخت کامل آن مورد توجه قرار می‌گیرد. در فاز دوم عملاً بحث به‌روزرسانی یا ساخت مدل استاتیک و دینامیک را خواهیم داشت. در واقع در فاز دوم به این نتیجه می‌رسیم که در بعضی میدان‌ها لازم است از ابتدا الگوی استاتیک و دینامیک را بسازیم یا به‌روزرسانی کنیم. در این فاز ما متوجه یک‌سری نواقص اطلاعاتی مانند کمبود آزمایشگاه‌های لازم برای فرآیندهای مختلف ازدیاد برداشت می‌شویم و از آنجا که رفتار الگوی استاتیک و دینامیک یک میدان، عملاً نمایانگر رفتار کل میدان است و در میدان واقعی همه تصمیم‌ها هزینه‌بردار خواهد بود، تصمیم‌گیری فنی و اقتصادی در این بخش برای برخورداری از یک الگوی مناسب دارای اهمیت بسیاری است.

بهروز افزود: فاز سوم شامل طراحی پایلوت آزمایشگاهی و فرآیندهای ازدیاد برداشت است و فاز چهارم براساس الگوهای استاتیک و دینامیک نهایی شده و با استفاده از اطلاعات و آزمایشگاه‌های جدید روزآمد می‌شود تا با تدقیق الگوی زیرسطحی، توسعه میدانی با روش‌های مختلف ازدیاد برداشت انجام شود.

وی فاز پنجم را فاز پایانی و حرکت به سمت عملیات واقعی عنوان کرد و گفت: در این فاز در واقع عملیات اجرایی پایلوت آغاز می‌شود.

کد خبر 309875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =