نارضایتی بغداد از لحاظ نشدن شرایط عراق در تصمیم‌های اوپک

معاون نخست‌وزیر عراق اعلام کرد که صبر این کشور برای پذیرش تصمیم‌های اوپک تحت هر شرایطی و بدون در نظر گرفتن شرایط اعضا لبریز شده است.

به گزارش خبرگزاری پلتس، علی علوی روز دوشنبه (سوم آذرماه) اعلام کرد که آستانه تحمل عراق، دومین تولیدکننده بزرگ نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، برای پذیرش تصمیم‌های غیرقابل انعطاف این سازمان که بدون توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی اعضا گرفته می‌شود، به بالاترین حد رسیده است.

وی در کنفرانسی مجازی در عراق که از سوی مؤسسه چتم‌هاوس برگزار شده بود، گفت: به‌عنوان یک مقام عراقی فکر می‎کنم در قبال سیاست تصمیم واحد برای همه اعضای اوپک تحمل و صبرمان به سر آمده است و دیگر باید موضع خود را مطرح کنیم.

معاون نخست‌وزیر عراق افزود: نباید چنین الگویی را که برای همه اعضا یکسان است، بپذیریم. به‌ویژه اینکه تصور نمی‎کنم که به‌کارگیری چنین الگویی در بلندمدت و بدون در نظر گرفتن شرایط اقتصادی، اجتماعی، جمعیتی و سیاسی کار درستی باشد.

علوی تصریح کرد: اوپک به الگویی با توجه به جزئیات بیشتر احتیاج دارد، زیرا همه کشورها سپر مالی مانند صندوق‌های ثروت ملی ندارند.

عراق امسال با وجود بحران مالی که با آن دست و پنجه نرم می‌کند، همه‎گیری ویروس کرونا و مشکلات سیاسی، ناشی از  ناآرامی‌های داخلی و تغییر دولت این کشور، تاکنون سعی کرده است به توافق کاهش تولید اوپک پلاس پایبند باشد.

علوی افزود: اوپک باید به مسائلی مانند خروج احتمالی امارات متحده عربی از این سازمان و بازگشت تولید نفت لیبی توجه کند. 

منابع آگاه اظهار کرده‎اند که هم‌زمان با آغاز طرح سرمایه‎گذاری ۱۲۲ میلیارد دلاری پنج ساله شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) در ماه ژانویه، امارات متحده عربی در حال بررسی گزینه‌های باقی ماندن در اوپک است. این برنامه بودجه جدید به ادنوک کمک خواهد کرد به توسعه اکتشاف‎های نفتی و افزایش ظرفیت تولید به میزان ۲۵ درصد و رساندن تولید به ۵ میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۳۰ بپردازد.

معاون نخست وزیر عراق که همزمان وزیر دارایی این کشور هم است، گفت: خروج احتمالی امارات متحده عربی از اوپک و افزایش تولید نفت لیبی و رسیدن آن به یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز، مسائلی هستند که اوپک به آن رسیدگی کند.

نشست وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک قرار است در تاریخ ۳۰ نوامبر و یکم دسامبر (دهم و یازدهم آذرماه) برگزار شود. اعضای ائتلاف اوپک پلاس به احتمال زیاد در این نشست درباره تمدید محدودیت‎های تولید کنونی این ائتلاف به‌دلیل ضعف تقاضا در پی افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا گفت‎وگو می‌کنند.

کد خبر 310045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =