زمستان ویروس‌زده تأثیری بر توازن بازار نفت ندارد

بانک آمریکایی گلدمن ساکس اعلام کرد که زمستان ویروس‌زده امسال بر بازگشت توازن به بازار نفت تأثیری ندارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بانک آمریکایی گلدمن ساکس در یادداشتی اعلام کرد افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در فصل زمستان تعادل بازار نفت را از بین نمی‌برد و دلیل عمده آن پیشرفت در تولید واکسن کروناست.

این بانک برآورد قیمت نفت خام در سال ۲۰۲۱ را افزایش داد و ۶۵ دلار برای هر بشکه اعلام کرد.

گلدمن ساکس پیش‌بینی کرد که موج کرونا در زمستان تقاضای جهانی نفت را حداقل ۳ میلیون بشکه در روز تحت تأثیر قرار می‌دهد که تا حدی با مصرف بخش گرمایشی، ذخیره‌سازی دوباره و تقاضای نفت در بازارهای نوظهور جبران می‌شود.

این مؤسسه گفت: انتظار داریم تولید واکسن با وجود سیگنال‌های متلاطم بنیان‌های کوتاه‌مدت بازار و تأثیر منفی قرنطینه‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، از بی‌ثباتی قیمت نفت در هفته‌های آینده جلوگیری کند.

قیمت هر دو شاخص‌ نفت خام برنت و وست تگزاس اینترمدیت (WTI) در ماه نوامبر بیش از ۲۰ درصد افزایش افزایش داشته‌، این افزایش قیمت به‌دلیل افزایش امیدواری به تولید واکسن مؤثر کرونا و تاثیر آن بر بهبود تقاضای سوخت بوده است.

اکنون چشم بازارها به نشست وزارتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش از جمله روسیه – گروهی موسوم به اوپک پلاس – دوخته شده است.

انتظار می‌رود در این نشست‌ها افزایش تولید برنامه‌ریزی‌شده نفت این ائتلاف برای سال آینده میلادی به‌دلیل موج دوم همه‌گیری ویروس کرونا به تأخیر بیفتد.

گلدمن ساکن عنوان کرد: در حالی که پیش‌فرض ما تأخیر سه ماهه افزایش تولید این ائتلاف برای جلوگیری از بازگشت مازاد جهانی نفت در سه ماه نخست سال ۲۰۲۱ است، هنوز همه تولیدکنندگان با این تصمیم موافق نیستند.

در صورت تمدید نشدن کاهش تولید کنونی اوپک پلاس، قیمت فروش نفت در بازارهای تک‌محموله پنج دلار برای هر بشکه کاهش می‌یابد و این موضوع سهم بیشتری در چرخش قیمت نفت به‌صورت کوتاه‌مدت خواهد داشت.

کد خبر 310220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =