تقاضای جهانی نفت پس از نوامبر ۲۰۲۰ احیا می‌شود

تقاضا جهانی برای نفت خام پس از ماه نوامبر امسال و با افزایش مصرف در آسیا و آمریکای جنوبی دوباره بهبود می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، تقاضای جهانی نفت پس از کاهش قابل توجه ماه گذشته میلادی روند بهبود را پشت سر می‌گذارد، زیرا مصرف شدید کنونی این کالای راهبردی در آسیا و آمریکای جنوبی، همراه با بهبود تقاضا در اروپا، نه‌تنها علائم جدید ضعف تقاضا در ایالات متحده آمریکا را جبران می‌کند، حتی سبب بهبود می‌شود.

بررسی رفت‌وآمد کشورهایی که بیش از ۷۰ درصد مصرف جهانی نفت را تشکیل می‌دهند، نشان داد که پس از تزلزل تقاضا در ماه نوامبر - هنگامی که چند کشور اروپایی دوران تازه‌ای از قرنطینه‌ را برای مقابله با شیوع ویروس همه‌گیری جهانی کرونا اعمال کردند - تقاضا برای بنزین و گازوئیل دوباره شتاب گرفته‌ است.

تقاضا برای نفت خام هفته گذشته به بالاترین سطح در دو ماه گذشته بازگشت و نشان داد تأثیر تازه‌ترین قرنطینه ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا بر تقاضای جهانی نفت اکنون به پایان رسیده است.

تردد در جاده‌ها هفته گذشته در مقایسه با سطح پیش از شیوع ویروس کرونا ۲۴ درصد کمتر بود، این رقم نسبت به اواسط ماه نوامبر سال جاری میلادی که بیانگر ۳۰ درصد کاهش تقاضا پیش از شیوه ویروس همه‌گیری جهانی کرونا بود، پیشرفت خیره‌کننده‌ای است.

مصرف بنزین و گازوئیل هم‌اکنون در چین، هند، ژاپن و برزیل بالاست. اکنون رانندگان اروپایی با کاهش قرنطینه در کشورهایی از جمله انگلیس، اسپانیا و فرانسه دوباره وارد جاده‌ها شده‌اند. افزون بر این، برای کامل شدن موجودی شرکت‌ها و آغاز خریدهای کریسمس، حمل‌ونقل جاده‌ای به‌شدت بالا رفته است.

افزایش تقاضا، همراه با ورود پول‌های داغ به بازار کالاها، کمک کرد شاخص نفت خام برنت، برای نخستین بار از ماه مارس، در روز پنجشنبه (۲۱ آذرماه) بیش از ۵۰ دلار برای هر بشکه معامله شود.

این بهبود، ائتلاف سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش  (اوپک پلاس) را خوش‌بین خواهد کرد که بازار – که هنوز از ضعف تقاضا رنج می‌برد – می‌تواند تا مدتی در سال آینده این شرایط را پشت سر گذارد و در این مدت تولید واکسن کرونا کمک بیشتری به بهبود مصرف نفت خواهد کرد.

به گزارش شانا، اوپک پلاس ۱۳ آذرماه توافق کرد کاهش تولید نفت خود را در ماه ژانویه به مقدار ۵۰۰ هزار بشکه در روز تسهیل و از این ماه نشست‌های خود را ماهانه برگزار کند تا درباره تعدیل بیشتر تولید تصمیم بگیرد.

کد خبر 310673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =