مصرف نفت در ۲۰۲۱ همچنان پایین‌تر از ۲۰۱۹ خواهد بود

آژانس بین‌المللی انرژی برآورد تقاضای نفت سال ۲۰۲۰ خود را با توجه به ضعف تقاضا از سوی بخش حمل و نقل به‌ویژه سفرهای هوایی کاهش داد و پیش‌بینی کرد مصرف نفت در سال ۲۰۲۱ اندکی کمتر از سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) روز پنجشنبه (۲۳ مردادماه) پیش‌بینی تقاضای نفت خود در سال ۲۰۲۰ را کاهش و هشدار داد که کاهش سفرهای هوایی به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا سبب می‌شود تقاضای جهانی نفت امسال روزانه ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه کاهش یابد.

این نهاد چشم‌انداز تقاضا در سال ۲۰۲۰ را با روزانه ۱۴۰ هزار بشکه کاهش، ۹۱ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز اعلام کرد، این نخستین کاهش برآورد در چند ماه اخیر است.

این نهاد در گزارش ماهانه خود اعلام کرد که تقاضای سوخت جت همچنان دلیل اصلی ضعف تقاضاست.

تعداد سفرهای هوایی ثبت شده در آوریل نزدیک به ۸۰ درصد و در ماه ژوئیه ۶۷ درصد کمتر از پارسال بوده است، بخش حمل‌ونقل هوایی و جاده‌ای که هر دو مؤلفه‌های اساسی مصرف نفت به شمار می‌روند، همچنان با ضعف بسیاری روبه‌رو هستند.

تضعیف تقاضا که به دلیل کاهش سفرهای بین‌المللی رخ داده است با بهبود صنعت و تجارت الکترونیکی که سبب افزایش حمل‌ونقل جاده‌ای می‌شود، تا حدودی بهبود یافته، اما آژانس بین‌المللی انرژی همچنان پیش‌بینی کرده است که مصرف نفت در سال ۲۰۲۱ اندکی کمتر از سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

داده‌های این نهاد حاکی از آن است که رفت‌وآمد در بسیاری از مناطق با رکود روبه‌رو شده، اما در اروپا رو به افزایش است، اگرچه افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا سبب شد آژانس برآورد تقاضای بنزین را کاهش دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: در حالی که سطح عرضه در ماه ژوئن بیش از تقاضا بود، تردید درباره تقاضای آینده همراه با افزایش تولید تولیدکنندگان عمده نفت به معنای شکننده بودن تعادل دوباره بازارهای نفت خواهد بود.

بر اساس اعلام آژانس بین‌‍‌المللی، تولید نفت در آمریکا، کانادا و برزیل در حال بهبود است و هم‌زمان تولیدکنندگان سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به اوپک پلاس در حال تسهیل کاهش تولید خود هستند.

این نهاد در گزارش چشم انداز کوتاه مدت انرژی ماهانه خود آورده است اگر کشورهایی که تاکنون به‌طور کامل به سهمیه‌های کاهش تولید خود در توافق اوپک پلاس پایبند نبوده‌اند، تخطی خود را جبران کنند، افزایش عرضه جهانی نفت لزوماً زیاد نخواهدبود.

کد خبر 306078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =