۱۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۷
  • کد خبر: 304683
تقاضای جهانی نفت هنوز به اوج نرسیده است

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد بعید است که تقاضای جهانی نفت به دلیل همه‌گیری کرونا به اوج خود رسیده باشد.

به گزارش خبرگزاری پلتس از لندن فاتح بیرول روز دوشنبه (۱۶ تیرماه) اعلام کرد: برخلاف برآوردهای اعلام‌شده مبنی بر کاهش ساختاری مصرف جهانی نفت به دلیل بحران کرونا، تقاضای جهانی نفت احتمالاً در آینده به بالاتر از سطح پیش از همه‌گیری این ویروس می‌رسد.

بیشتر ناظران بازار برآورد می‌کنند که تقاضای جهانی نفت، پس از کاهش روزانه ۸ تا ۹ میلیون بشکه در سال ۲۰۲۰، طی دو سال آینده دوباره به سطح پیش از ویروس کرونا - حدود ۱۰۰ میلیون بشکه در روز - خواهد رسید. ماه گذشته، آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد که انتظار نمی‌رود تقاضای جهانی نفت خام تا سال ۲۰۲۲ بهبود یابد.

این در حالی است که مشاوران شرکت مشاوره انرژی دی‌ان‌وی (DNV) هفته گذشته اعلام کردند احتمالا اوج و به دنبال آن افول تقاضای جهانی نفت و انتشار دی‌اکسید کربن در سال ۲۰۱۹ رخ داده است، زیرا همه‌گیری ویروس کرونا سبب تسریع انتقال جهان به سوی مصرف کمتر کربن و حرکت به سوی منابع انرژی تجدیدپذیر شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا جهان پیش از این اوج تقاضای نفت را پشت سر گذاشته است، گفت: اگر تقاضای نفت به ۱۰۰ میلیون بشکه در روز برسد، تعجب نخواهم کرد و در صورت بهبود سریع تقاضا، حتی اگر از آن هم بالاتر برود باز هم متعجب نمی‌شوم.

در حالی که اقتصاد جهانی به آرامی از محدودیت‌های اعمال شده برای مهار ویروس کرونا می‌کاهد، احزاب سیاسی، رهبران تجاری و گروه‌های زیست محیطی خواستار سیاست‌های دوستانه‌تری برای آب و هوا و تغییر رویکرد به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر هستند تا سرعت انتقال به سمت دوری از سوخت‌های فسیلی را سرعت بخشند.

این در حالی است که رئیس آژانس بین‌المللی انرژی شک داشت که همه‌گیری کرونا سبب تغییرات رفتاری طولانی‌مدت مانند دورکاری یا رفت و آمد کمتر شود و تأثیر بسزایی در تقاضای نفت در آینده داشته باشد و فقط ابراز امیدواری کرد که چنین تغییری رخ دهد.

بیرول گفت: برخی می‌گویند تقاضای نفت در حال کاهش است، زیرا ما سبک زندگی خود را تغییر می دهیم. من چندان مطمئن نیستم. دورکاری به تنهایی نمی‌تواند تقاضای نفت را کمتر کند. به سیاست‌های صحیح نیاز خواهیم داشت.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماه ژوئن بازار نفت اعلام کرد: بهبود شرایط اقتصادی در سال ۲۰۲۱ تقاضای نفت را تا ۹۷ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌دهد که ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه کمتر از سطح تقاضای سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

برآورد مؤسسه پلتس از تقاضای جهانی نفت هم‌اکنون حدود ۳ میلیون بشکه در روز کمتر از پیش‌بینی‌های این مؤسسه پیش از همه‌گیری ویروس کرونا و تا سال ۲۰۴۰ است. در این برآورد سوخت جت و سوخت‌های دریایی بیشترین آسیب را متحمل می‌شود.

 مؤسسه پلتس به جای تسریع در پیش‌بینی اوج تقاضای نفت، بر این باور است که تقاضا می‌تواند تقریباً یک سال دیگر و تا سال ۲۰۴۱ همچنان بالا باشد، زیرا تقاضای طولانی‌مدت محصولات پتروشیمی ادامه دارد.

کد خبر 304683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =