سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی جهان ۲۰ درصد کاهش می‌یابد

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری انرژی جهانی در سال ۲۰۲۰ میلادی به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، ۲۰ درصد کاهش یابد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از پاریس، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) امروز (چهارشنبه، هفتم خردادماه) اعلام کرد که سرمایه‌گذاری انرژی جهانی در سال ۲۰۲۰، به دلیل شیوع ویروس کرونا، حدود ۲۰ درصد یا ۴۰۰ میلیارد دلار کاهش خواهد یافت. این مقدار کاهش، در طول تاریخ بی‌سابقه است.

این آژانس اعلام کرد: در حالی که اقتصاد جهانی از این بیماری همه‌گیر بهبود می‌یابد، این کاهش سرمایه‌گذاری، می‌تواند عواقبی جدی‌ برای امنیت انرژی و حرکت به سوی انرژی پاک داشته باشد.

فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی گفت: افت تاریخی سرمایه‌گذاری انرژی جهانی به دلایل بسیاری به‌شدت نگران‌کننده است.

وی افزود: این مسئله به معنای از دست‌رفتن بسیاری از مشاغل و فرصت‌های اقتصادی امروز و همچنین از دست دادن ذخایر انرژی است که امکان دارد پس از بهبود اقتصاد، به آن نیاز داشته باشیم. این کاهش سرمایه‌گذاری به حرکت به سوی انرژی‌های پاک‌تر نیز آسیب می‌رساند.

آژانس انرژی بین المللی انرژی اعلام کرد: درآمد دولت‌ها و صنعت به‌ دلیل کاهش تقاضای انرژی و پایین آمدن قیمت‌ها در سال ۲۰۲۰، بیش از یک تریلیون دلار کاهش خواهد یافت.

شرکت‌های انرژی جهان، سرمایه‌گذاری‌ها و پروژه‌های خود را متوقف کرده‌اند تا بتوانند هم‌زمان با این بحران، منابع مالی خود را حفظ کنند. این آژانس اعلام کرد که بدهی‌های بالاتر پس از بحران، خطرهایی بلندمدت برای سرمایه‌گذاری‌ها به همراه خواهد داشت.

انتظار می‌رود تقریباً یک‌سوم از سرمایه‌گذاری‌های بخش نفت و گاز کاهش یابد.

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد: اگر مقدار سرمایه‌گذاری در بخش نفت به اندازه سال ۲۰۲۰ باقی بماند، سطح عرضه جهانی در سال ۲۰۲۵ را حدود ۹ میلیون بشکه در روز کاهش خواهد داد و در صورت بازگشت تقاضا به سطح پیش از بحران، بازار بیش از این تضعیف خواهد شد.

کد خبر 303258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =