۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰
  • کد خبر: 308402
بهبود تقاضای انرژی تا ۲۰۲۵ به تعویق می‌افتد

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که این احتمال وجود دارد که بهبود تقاضای انرژی به‌دلیل همه‌گیری کرونا تا سال ۲۰۲۵ به تأخیر بیفتد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، آژانس بین‌المللی انرژی روز سه‌شنبه (۲۲ مهرماه) اعلام کرد: بهبود کُند اقتصادی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا ممکن است بازگشت کامل تقاضای انرژی جهان را تا سال ۲۰۲۵ به تأخیر بیندازد.

این نهاد که برای سیاست‌های انرژی دولت‌های غربی نقش مشاوره‌ای دارد، در سناریوی اصلی چشم‌انداز سالانه انرژی جهانی خود اظهار کرد: واکسن و داروهای درمانی می‌تواند به معنای بازگشت اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۱ و بهبود تقاضای انرژی تا سال ۲۰۲۳ باشد.

این آژانس اعلام کرد: این در حالی است که اگر بهبود با تأخیر رخ دهد، این جدول زمانی دو سال به عقب رانده می‌شود.

در چنین حالتی آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که رکود عمیق‌تر در کوتاه‌مدت سبب از بین رفتن ظرفیت رشد اقتصادی می‌شود، بیکاری زیاد سرمایه انسانی را از بین می‌برد و ورشکستگی و تغییرات اقتصادی ساختاری غیرمولد شدن دارایی‌های فیزیکی را در پی خواهد داشت.

این نهاد مستقر در پاریس انتظار دارد تقاضای جهانی انرژی در سال ۲۰۲۰، پنج درصد، انتشار دی‌اکسیدکربن مربوط به بخش انرژی هفت درصد و سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ۱۸ درصد کاهش یابد.

براساس برآورد این آژانس، تقاضای نفت هشت درصد و مصرف زغال‌سنگ هفت درصد کاهش می‌یابد، این در حالی است که انرژی‌های تجدیدپذیر اندکی افزایش خواهند داشت.

فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی گفت: دوره رشد تقاضای جهانی نفت در ۱۰ سال آینده به پایان می‌رسد، اما در غیاب تغییر بزرگ سیاست‌های دولت، نشانه روشنی از اوج نمی‌بینم. بازگشت اقتصاد جهانی به‌زودی تقاضای نفت را به سطح پیش از بحران برمی‌گرداند. 

این نهاد هشدار داد که تردید درباره تقاضا در آینده و افت قیمت نفت در سال ۲۰۲۰ می‌تواند به این معنا باشد که تولیدکنندگان نفت مطمئن نیستند چگونه می‌توانند تصمیم‌های سرمایه‌گذاری را که سبب ناهماهنگی عرضه و تقاضا می‌شود ارزیابی کنند.

کد خبر 308402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =