۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱
  • کد خبر: 306944
چالش‌های پیش‌روی روند بهبود بازار نفت

یک مقام آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که تردیدها درباره بازار چین و تکمیل ظرفیت ذخیره‌سازی بر روند بهبود بازار نفت سایه انداخته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، کیسوک ساداموری، مدیر بازار و امنیت آن در آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) گفت: همه‌گیری ویروس کرونا عامل کُند شدن بهبود اقتصاد جهانی نیست، بلکه پر بودن ظرفیت ذخیره‌سازی و تردید درباره سطح تقاضای نفت چین بر بهبود بازارهای نفت سایه افکنده‌اند. 

وی افزود: چشم‌انداز نفت بین موج دوم یا زمان ثبات موج اول ویروس کرونا قرار دارد.

این مقام آژانس بین‌المللی انرژی تصریح کرد: تردید بسیاری وجود دارد، اما انتظار نداریم که در ماه‌های آینده با رکود بیشتری روبه‌رو شویم.

ساداموری در مصاحبه‌ای گفت: در حالی که انتظار نداریم به‌زودی شاهد رشد چشمگیری در بازار باشیم، دیدگاه‌مان نسبت به تقاضا باثبات‌تر از سه ماه پیش است. 

همه‌گیری کرونا و در پی آن افت تقاضا سبب شد قیمت نفت در بهار امسال به‌طور بی‌سابقه‌ای سقوط کند، اما اکنون حدود ۴۰ دلار برای هر بشکه ثابت است.

ثبت نخستین ضرر هفتگی نفت خام برنت از ماه ژوئن تاکنون در روز جمعه (۱۴ شهریورماه) نگرانی بازار درباره تقاضا، حاشیه پالایش ضعیف و رشد اقتصادی آهسته را افزایش داده و تمایل به خرید نفت خام و فرآورده‌های آن ذخیره‌سازی فراوان آن را کاهش داده است.

ساداموری گفت: به نظر نمی‌رسد که هنوز برداشت قابل توجهی از این ذخیره‌سازی‌ها اتفاق بیفتد.

وی افزود: شاهد افزایش چشمگیری در فعالیت‌های پالایشی نیستیم و سوخت جت مشکل اساسی است.

چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان پیش از دیگری اقتصادهای بزرگ از قفل اقتصادی خارج شد و از توان مالی خود برای واردات بی‌سابقه نفت در ماه‌های اخیر استفاده کرد که هم‌زمان با تضعیف اقتصاد جهانی نقطه روشن نادری بود.

ساداموری گفت: اما تنش‌های ژئوپلیتیکی می‌تواند سبب ایجاد تردید در پایداری و دوام این روند باشد.

وی تصریح کرد: تردید بسیاری درباره اقتصاد چین و رابطه‌اش با کشورهای مهم صنعتی - ایالات متحده و این روزها حتی اروپا - وجود دارد. شرایط خوش‎بینانه‌ای نیست که بر چشم‌انداز رشد سایه می‌افکند.

کد خبر 306944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =