تقاضای انرژی تا زمان عرضه واکسن‌های کرونا شکننده است

شرکت معامله‌گر نفتی ویتول ضمن حمایت از توافق اعضای اوپک پلاس برای افزایش تدریجی تولید نفت از شکننده بودن تقاضا برای انرژی تا زمان عرضه واکسن‌های کرونا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، شرکت بزرگ معامله‌گر نفت ویتول از تصمیم هفته گذشته سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به اوپک پلاس برای تسهیل تدریجی توافق کاهش تولید نفت حمایت و اعلام کرد که تقاضای انرژی تا زمان عرضه واکسن‌های کرونا شکننده خواهد بود.

مایک مولر، مدیر منطقه آسیای بزرگ‌ترین شرکت معامله‌گر مستقل نفت جهان، در مصاحبه‌ای با شرکت مشاوره گلف اینتلیجنس گفت: اوپک پلاس با توجه به شرایط تقاضا و همه‌گیری ویروس کرونا در زمستان پیش رو که هنوز واکسنی توزیع نشده، کار درستی انجام داده است.

قیمت نفت خام برنت روز جمعه (۱۴ آذرماه) و یک روز پس از نشست رسمی وزیران اوپک و غیر اوپک به ۴۹ دلار و ۲۵ سنت برای هر بشکه صعود کرد که بالاترین قیمت آن در هشت ماه اخیر بود. اوپک پلاس در این نشست با افزایش تولید به مقدار ۵۰۰ هزار بشکه در روز در ابتدای سال آینده میلادی و برگزاری دیدارهای ماهانه برای تصمیم‌گیری درباره اقدام‌های بعدی موافقت کرد. این تسهیل کاهش تولید کمتر از مقدار برنامه‌ریزی‌شده این ائتلاف در توافق ماه آوریل است. در این توافق قرار بود اوپک پلاس در ماه ژانویه حدود ۲ میلیون بشکه از کاهش تولید خود را تسهیل کند.

تصمیم روز پنجشنبه (۱۳ آذرماه) اوپک پلاس پس از چند روز گفت‌وگو به‌دلیل شکاف و اختلاف نظر عربستان سعودی و امارات متحده عربی گرفته شد.

ریاض تمایل دارد تولید نفت را محدود نگه دارد، این در حالی است که ابوظبی معتقد است سهمیه تولیدش غیرمنصفانه بوده و خواهان تولید بیشتر نفت است. عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی این مذاکرات را مشقت‌بار نامید.

مدیرعامل منطقه آسیای ویتول گفت: توانایی اوپک پلاس برای رسیدن به توافق در میان ۲۳ کشور عضو این ائتلاف به معامله‌گران این اطمینان را داد که توان تثبیت قیمت‌ها در سه ماه نخست سال ۲۰۲۱ میلادی را دارد. 

اگر همبستگی این ائتلاف حفظ شود، بازار همچنان اطمینان زیادی به اوپک پلاس خواهد داشت.

کد خبر 310500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =