زنگنه: اجماع در تصمیم‌گیری نیازمند حوصله و مذاکره است

وزیر نفت گفت: تصمیم‌گیری اعضای اوپک درباره نحوه تمدید توافق کاهش تولید نفت به نشست فردا (سه‌شنبه، ۱۱ آذر) با اعضای غیراوپک موکول شد؛ فردا روز مهمی است و اجماع در تصمیم‌گیری نیازمند حوصله و مذاکره است.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه شامگاه دوشنبه (دهم آذرماه) پس از برگزاری یکصدوهشتادمین نشست اوپک، در جمع خبرنگاران گفت: در نشست امروز، بحث تمدید توافق کاهش تولید روزانه هفت میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای مطرح بود که اگرچه بعضی از اعضای اوپک گلایه‌هایی مبنی بر مراعات نشدن تصمیم‌های پیشین ازسوی بعضی از اعضا داشتند، اما در اوپک اجماع نسبی وجود دارد و این گلایه‌ها آن‌طور نبود که بتواند مانع تصمیم برای تمدید توافق کنونی شود. نگرانی اصلی اعضای اوپک از نحوه همکاری اعضای غیراوپک است.

وی با بیان اینکه برای بیشتر اعضای اوپک مشکل خواهد بود بدون همراهی غیراوپک، چنین تصمیمی بگیرند، افزود: نشست اوپک برای تنفس تعطیل و ادامه آن به نشست فردای اوپک پلاس موکول شد. آنچه مهم است اینکه مذاکره کنیم و حوصله داشته باشیم تا به نتیجه برسیم.

زنگنه گفت: مسئله روسیه و قزاقستان مطرح است. نظر قزاقستان این است که کاهش تولید ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای ادامه نیابد و بر اساس همان توافق پیشین، سطح کاهش تولید به ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز برسد.

وزیر نفت درباره اینکه موضع ایران در این زمینه چه خواهد بود، عنوان کرد: ما با آنچه تصمیم بیشتر اعضا باشد، موافقیم.

زنگنه یادآور شد: اگرچه واکسن‌های کرونا امیدهایی ایجاد کرده و اگرچه پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که رشد اقتصادی بلوک‌های اقتصادی در سال آینده مثبت خواهد شد و از منهای ۴ به مثبت ۴ درصد می‌رسد، اما وضع بازار همچنان شکننده و عرضه نسبت به تقاضا زیاد است، بنابراین احتیاط اوپک در چنین شرایطی معقول است.

وی درباره قیمت نفت در بودجه هم گفت: برآورد دولت ۴۰ دلار برای هر بشکه است که این رقم از نظر ما هم قابل دفاع است.

زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره نحوه بازگشت ایران به بازار نفت پس از تحریم، گفت: همان‌طور که پیش‌تر هم گفته‌ام، تا زمانی که تحریم‌ها برجاست، درباره مباحث مربوط به تولید و صادرات نفت ایران صحبت نمی‌کنم.

یکصدوهشتادمین نشست اوپک امروز (۱۰ آذرماه) برگزار و تصمیم‌گیری درباره نحوه تمدید توافق کاهش تولید نفت به نشست فردا با کشورهای غیرعضو اوپک موکول شد.

کد خبر 310241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =