ایران از بازار جهانی نفت و گاز حذف شدنی نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران با وجود فشارهای آمریکا هیچگاه از بازار جهانی نفت و گاز حذف نمی‌شود.

به گزارش شانا، سعید خطیب‌زاده، امروز (سه‌شنبه، ۱۱ آذرماه) در نشست خبری که از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، درباره ارتباط دادن ترور شهید فخری‌زاده با برجام گفت: شک نداریم که نمایندگان مجلس به‌دنبال احقاق حقوق ملت هستند. مجلس عصاره فضائل ملت است و تردیدی نداریم به‌دنبال حفاظت از حقوق ملت هستند، اما درباره این طرح، دولت دیدگاه‌های خود را بیان و به صراحت تأکید کرده است که موافق این طرح نیست، زیرا این طرح ضروری و مفید نبوده و معلوم نیست حقوق ملت با این طرح محقق شود.

وی افزود: متأسفیم که دیدگاه‌های ما بازتاب داده نشده و مجلس مسیر دیگری را طی کرده است. امیدواریم  دیدگاه‌های کارشناسی وزارت امور خارجه لحاظ شود. ما مصوبه‌ای در شورای‌عالی امنیت ملی درباره اقدام‌های متقابل داریم که باید در همان چارچوب عمل کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره وضع دریافت مطالبات ایران از کره‌ جنوبی تصریح کرد: یک بدهی تاریخی از کره‌جنوبی برای ملت ایران باقی مانده است، این اقدام به هیچ‌وجه قابل پذیرش نیست و تحریم‌های فراسرزمینی بهانه خوبی نیست که طرف کره‌ای در صف کسانی که به دنبال فشار حداکثری هستند، بایستد.

خطیب‌زاده در پاسخ به پرسشی درباره دیپلماسی گازی عنوان کرد: ایران تنها کشوری است که ۷۰ درصد انرژی نفت و گاز را در خلیج‌فارس و دریای خزر به هم متصل می‌کند. وزیر نفت و مسئولان شرکت ملی گاز بهتر می‌توانند در این باره پاسخ دهند؛ بازار نفت و گاز بازاری رقابتی است و باوجود همه فشارهای آمریکا که ایران را از بازار جهان و منطقه حذف کند ناکامی‌های زیادی داشته است.

وی درباره همکاری‌های اقتصادی ایران با منطقه گفت: ما در حوزه همسایگی بیشترین مراودات اقتصادی را داریم و روابط اقتصادی ما با همسایگان از حوزه‌های مختلف جلوتر است و این مسیری است که رژیم ترامپ بارها خواسته مسدود کند، اما موفق نشده است.

کد خبر 310286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =