اصلاح الگوی مصرف انرژی به رونق اقتصاد ملی کمک می‌کند

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تأکید کرد: باید منابع انرژی را طوری مدیریت کنیم که برای نسل‌های آینده قابل دستیابی باشد و بحث منطقی اقتصادی اصلاح الگوی مصرف این فرصت را فراهم می‌کند تا در عین حالی که نیازهای خود را تأمین می‌کنیم، اقتصاد ملی نیز رونق یابد.

به گزارش خبرنگار شانا، معصومه ابتکار صبح امروز (شنبه، ۱۵ آذرماه) در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری وزارت نفت و معاونت امور زنان و خانواده ریاست  با موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی، گفت: هم‌زمانی این تفاهم‌نامه با مشوق‌های اقتصادی دولت بسیار تأثیرگذار خواهد بود و امیدواریم با استفاده از ظرفیت زنان، سازمان‌های مردم‌نهاد، تشکل‌ها و رسانه‌ها بتوانیم مصرف انرژی را در کشور به مقداری قابل توجه‌ مدیریت کنیم.

وی افزود: از آقای مهندس زنگنه برای توجه به نقش زنان در صنعت نفت تشکر می‌کنم. ایشان الگوهای موفقی را برای حضور پررنگ زنان در صنعت نفت اجرایی کرده‌اند که در دیگر دستگاه‌های اجرایی نیز مورد توجه قرار گرفت و اجرایی شد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه ما تکلیفی انسانی برای حفاظت از منابع کشور و توجه به حقوق نسل‌های آینده و توسعه پایدار به‌عهده داریم، افزود: باید منابع را طوری مدیریت کنیم که برای نسل‌های آینده قابل دستیابی باشد و بحث منطقی اقتصادی اصلاح الگوی مصرف این فرصت را در اختیار کشور قرار می‌دهد که در عین اینکه نیازهای خود را تأمین می‌کنیم، اقتصاد ملی نیز رونق یابد و آسیب نبیند.

ابتکار با اشاره به اینکه ما در زمینه اصلاح الگوی مصرف مشکلاتی داریم، تأکید کرد: هم‌اکنون در بخش مصارف خانگی و تا حدی نیروگاهی مشکل افزایش مصرف داریم که تبعات مختلفی برای کشور دارد. از جمله تبعات آن بحث آلودگی محیط زیست و هواست که خوشبختانه تغییر رویکردها و برنامه‌ریزی‌های اخیر  می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

وی افزود: ما در این زمینه دو رویکرد را می‌توانیم دنبال کنیم. رویکرد نخست توجه به مشوق‌ها و هدفمندسازی یارانه‌هاست که در این باره مصوبه‌های شورای اقتصاد برای ایجاد مشوق‌هایی به‌منظور کاهش مصرف که به‌تازگی در دولت در حال بررسی است، نقشی بسیار کمک‌کننده خواهد داشت و خانوارها را به اصلاح الگوی مصرف ترغیب می‌کند، از نظر اقتصادی نیز به نفع آنها خواهد بود و هزینه کمتری در بخش انرژی پرداخت خواهند کرد. این موضوع در دنیا هم مؤثرترین عامل برای اصلاح رفتار است، ‌اما مسئله فرهنگ هم بسیار مهم است که امیدواریم با بهره‌مندی از فرهنگ دینی و ایرانی خودمان و تجربه جهانی بتوانیم مروج فرهنگ و سبک صحیح زندگی در این باره باشیم.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه به همراه این تفاهم‌نامه، موافقت‌نامه‌ای نیز امروز امضا و و عملیاتی خواهد شد، گفت: امیدواریم از این طریق به کار سرعت بخشیده شود و بتوانیم تعداد زیادی از دختران فارغ‌التحصیل دانشگاهی در رشته‌های مهندسی و محیط زیست را در این زمینه فعال کنیم.

ابتکار گفت: اگر بخش خصوصی بتواند از مشوق‌های اعطایی دولت برای اصلاح موتورخانه‌ها و هوشمندسازی موتورخانه‌ها استفاده کند، اتفاق بزرگی رخ می‌دهد و خوشبختانه گام‌های نخستین در این زمینه برداشته شده است و شرکت‌های دانش‌بنیان شکل گرفته‌اند و با حرکتی خوب و فراگیر در این زمینه، مسئله اشتغال نیز به‌نحو قابل ملاحظه‌ای پوشش داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بعضی از کشورها با بهینه‌سازی موتورخانه‌ها تا ۳۰۰ هزار نفر اشتغال‌زایی را گزارش کرده‌اند، گفت: پیش‌بینی ما این است که در کشور برای حداقل ۱۰۰ هزار نفر اشتغال‌زایی شود.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه برای اجرای این تفاهم‌نامه از ظرفیت نهادهای مدنی و جریان‌های قوی در حوزه زنان و محیط زیست بهره‌مند خواهیم شد، افزود: بانوان می‌توانند در حوزه مدیریت مصرف انرژی نقش بسیار تأثیرگذاری ایفا و از طریق جایگاه خانوادگی خود و حضور در پویش‌ها، این حرکت را هدایت کنند که از جمله تجربه‌های ما در این زمینه اجرایی شدن پویشی با عنوان ۱۸ درجه بود. این پویش‌ها می‌توانند در بین زنان و خانواده‌ها تاثیرگذار باشند.

لزوم توجه به سرمایه اجتماعی زنان در مدیریت مصرف انرژی

فاطمه تندگویان، مشاور وزیر نفت در امور بانوان و خانواده نیز در این آیین با اشاره به اینکه در چند سال اخیر به‌دنبال امضای این تفاهم‌نامه بودیم که خوشبختانه اجرایی شد، گفت:‌ با توجه به اینکه زنان می‌توانند نقش بی‌بدیلی در حفظ محیط زیست و کاهش مصرف انرژی و حتی تفکیک پسماند در کشور ایفا کنند، نمی‌توان از این سرمایه اجتماعی غفلت ورزید.

وی با اشاره به اینکه با توجه به مسئولیت اجتماعی که وزارت نفت در این زمینه دارد و همسو با سند راهبردی انتقال مشارکت بانوان که در حال اجراست، امور بانوان و خانواده وزارت نفت از ابتدا مسئولیت خود را جدی گرفت و از سال ۹۴ کارگروهی را با اهدافی نظیر ترویج و نهادینه‌سازی فرهنگ و اخلاق زیست محیطی در کاهش مصرف انرژی با محور نقش بانوان در خانواده و جامعه پیوسته فعال تشکیل داد، گفت: سه دوره آموزشی «راهکارهای عملی صرفه‌جویی انرژی در بخش خانگی»، «لزوم سوادآموزی در شرایط بحران» و «محیط زیست سالم و تأثیر آن بر زندگی خانوادگی» در این باره کد گرفته و در تقویم آموزشی صنعت نفت گنجانده شده است، همچنین محتوای آموزشی متناسب با دوره‌ها از جمله در حوزه‌های مدیریت گرمایش و سرمایش فضا، درزبندی، عایق‌بندی و... تهیه و استفاده شده است.

وی همچنین از راه‌اندازی سامانه‌ای به‌منظور آموزش‌های مجازی در شرایط کرونا خبر داد و گفت: پیش از شیوع بیماری کرونا تلاش کردیم در قالب هم‌اندیشی‌، برگزاری سمینارها و کارگاه‌های آموزشی با کارکنان شرکت‌های مختلف و برگزاری نشست‌های بومی در شهرک‌های نفتی و شرکت در جشنواره آموزشی محیط زیست که ۲۶ ژانویه از طرف یونسکو برگزار شد، به نقش بانوان و فرهنگ‌سازی در این زمینه توجه کنیم و خوشحالیم که در این زمینه پیشگام بوده‌ایم.

تندگویان با اشاره به اینکه بین زنان و زمین تشابه ساختاری بالایی وجود دارد، گفت: هر دو زایش و پرورش را در نهاد خودشان به ودیعه دارند و به عنوان مادر طبیعت می‌توانند تاثیرگذار باشند و زنان با توجه به نقش‌ها و نفوذ کلام و انضباط اخلاقی که دارند، می‌توانند در خانواده، جامعه و محله نقشی بسزا در تغییر فرهنگ ایفا کنند و امیدوارم در سایه این تفاهم‌نامه گام‌های جدی‌تر و عملی‌تری در زمینه بهینه‌سازی مصرف سوخت برداریم.

کد خبر 310365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =