تلاش‌های مسکو و پکن برای دسترسی به اسناد محرمانه نفتی نروژ

گزارش سرویس ضد اطلاعات نروژ حکایت از آن دارد که سرویس‌های اطلاعاتی روسیه و چین به‌دنبال دسترسی به اسناد محرمانه صنعت نفت این کشور اسکاندیناوری هستند. 

به گزارش خبرگزاری رویترز از اسلو، سرویس ضد اطلاعات نروژ (PST) اعلام کرد که روسیه، چین و دیگر کشورها از سیستم جاسوسی خود برای دستیابی به اسرار صنعت نفت نروژ و برنامه‌های دولت این کشور در زمینه کاهش یا افزایش تولید استفاده می‌کنند.

بر اساس گزارشی مربوط به ۱۵ آبان‌ماه، سرویس ضد اطلاعات نروژ نسبت به تلاش‌های احتمالی برای استخدام منابع انسانی یا هک کامپیوترها - مانند حمله بزرگ سایبری ۶ سال پیش - هشدار داد و تصریح کرد انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توانند به کانون توجه جاسوسان خارجی تبدیل شوند.

این سازمان پیش‌بینی می‌کند که استفاده از ابزارهای اقتصادی و عملیات شبکه در ۱۸ ماه آینده افزایش یابد.

این هشدار کمتر از چهار ماه پس از اخراج دیپلمات روس توسط نروژ به ظن جاسوسی و بازداشت منبع خبری وی که یک شهروند نروژی بود اعلام شد.

شرکت مشاوره مدیریت ریسک و تضمین کیفیت دی‌ان‌وی گفته است که مظنون نروژی در واحد نفت و گاز این شرکت کار می‌کند و متخصص چاپ سه‌بعدی و فناوری مواد است.

سرویس ضداطلاعات نروژ اعلام کرد: جاسوسان به‌دنبال دسترسی به اطلاعات فناوری نفت و گاز با هدف مصارف نظامی و غیرنظامی، اسرار تجاری و هرگونه جزئیات برنامه‌های بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت غرب اروپا در زمینه مجوزهای اکتشافی جدید یا برنامه‌ریزی برای تولید نفت هستند.

این نهاد ادامه داد: سرویس‌های اطلاعاتی روسیه، چین و دیگر کشورها منابع فناوری و انسانی زیادی دارند و برای طولانی‌مدت، هدفمند و با صبر بسیار کار می‌کنند.

کد خبر 310405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =