۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۸
  • کد خبر: 310595
گزیده‌های نفتی هفته

پیام ایران برای جهان، گاز مجانی برای کم‌مصرف‌ها، استفاده از ظرفیت بانوان در بهینه‌سازی مصرف سوخت، برگزاری ششمین نشست کارگروه انرژی ایران و اتریش و صعود قیمت نفت به بالای ۵۰ دلار را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

پیام ایران برای جهان: «دنیا این پیام را به‌خوبی دریافت کند که شرایط تولید و فروش نفت جمهوری اسلامی ایران سال آینده با دو سال پیش به‌طور کامل متفاوت خواهد بود، هرچند ممکن است کاسبان تحریم و یأس‌آفرینان خیلی از این علامت خوشحال نشوند.» این سخنان حسن روحانی، رئیس جمهوری در نشست چهارشنبه هیئت دولت است. او این را هم گفت که باید در سطح جهانی به‌عنوان یک قدرت صادرکننده باشیم که جز این، تضعیف قدرت ملی است. اگر ایران می‌توانست در سال ۹۰، ۹۱ حدود ۱۰ میلیون بشکه نفت صادر کند، ما را نمی‌توانستند تحریم کنند و قدرت تحریم ما را نداشتند.

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه هم این هفته گفت: کف صادرات روزانه نفت در بودجه سال آینده یک میلیون بشکه و سقف آن ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در نظر گرفته شده است. علی ربیعی، سخنگوی دولت هم همسو با این موضوع اعلام کرد: تصمیم بنیادی دولت این است که درآمدهای حاصل از فروش نفت در بودجه سال ۱۴۰۰ برای توسعه زیرساخت‌ها و حمایت اجتماعی زندگی مردم مصرف شود.

گاز مجانی برای کم‌مصرف‌ها: مصرف گاز در بخش خانگی بازهم رکورد زد. محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد: مصرف روزانه گاز بخش خانگی این هفته به ۶۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسد. جولایی آمار مصرف گاز در روز دوشنبه (۱۷ آذرماه) را ۵۲۰ تا ۵۳۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و خواستار صرفه‌جویی شد. حالا که بحث صرفه‌جویی مطرح شد این خبر را باید اعلام کرد که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری این هفته مصوبه هیئت دولت درباره تخفیف گازبهای مشترکان خوش‌مصرف را برای اجرا ابلاغ کرد و هیئت دولت هم با هدف بهینه‌سازی مصرف گاز و تشویق مشترکان کم‌مصرف، با رایگان شدن گازبهای مشترکان کم‌مصرف موافقت کرد. بر اساس این تصمیم، وزارت نفت مکلف شد گازبهای مشترکان خانگی کم‌مصرف با الگوی مصرف تعیین‌شده را از ابتدای دی‌ماه ۹۹ رایگان منظور کند.

استفاده از ظرفیت بانوان: نخستین روز این هفته تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت نفت و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به‌منظور استفاده از ظرفیت زنان در بهینه‌سازی مصرف انرژی امضا شد. بیژن زنگنه، وزیر نفت در این آیین از بررسی طرح محاسبه رایگان گازبهای ۳۰ درصد از مشترکان کم مصرف خانگی در هیئت دولت به عنوان مشوقی برای مدیریت مصرف انرژی در کشور خبر داد. معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری هم در این آیین عنوان کرد:‌ اگر بخش خصوصی بتواند از مشوق‌های اعطایی دولت برای اصلاح موتورخانه‌ها و هوشمندسازی موتورخانه‌ها استفاده کند، اتفاق بزرگی رخ می‌دهد. علی مبینی‌دهکردی، مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت هم گفت: کاهش مصرف انرژی، پس‌انداز مادران برای فرزندان در نسل‌های بعد خواهد بود.

در موضوع زنان، همچنین بیژن زنگنه، وزیر نفت در پیامی  به مناسبت آغاز دوره آموزشی «طرح ارزیابی و توسعه مهارت‌های مدیریتی و رهبری زنان در صنعت نفت» در مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت عنوان کرد: اجرای طرح توان‌افزایی که با مشارکت امور بانوان و خانواده وزارت نفت و همت مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت آغاز می‌شود، سرفصلی تازه‌ برای صنعت نفت است.

اوپکی‌ها و بازار نفت: مؤسسه اعتبارسنجی فیچ این هفته اعلام کرد میانگین قیمت نفت خام برنت در سال آینده میلادی ۴۵ دلار برای هر بشکه خواهد بود. در همین موضوع اما امین ناصر، مدیرعامل شرکت سعودی آرامکو معتقد است قیمت‌های نفت قرار است در نیمه دوم سال آینده بهبود قابل ملاحظه‌ای را تجربه کنند. این هفته همچنین رویترز مدعی شد عربستان سعودی قیمت رسمی فروش نفت خام تحویل در ماه ژانویه را برای عرضه به مشتریان آسیایی افزایش داد. احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق هم اعلام کرد: بغداد ماه جاری میلادی ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز نفت صادر و از ماه ژانویه ۲۰۲۱ صادرات نوع جدید نفت خام متوسط بصره را آغاز می‌کند. عراق در کنار ۱۱ کشور دیگر از متخلفان اوپک پلاس است که به تعهد خود پایبند نبوده است. این هفته همچنین دو منبع نزدیک به سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک پلاس) اعلام کردند که احتمال دارد نشست بعدی وزیران نفت و انرژی این ائتلاف برای تعیین سیاست‌های نفتی در چهارم ژانویه (۱۵ دی‌ماه) برگزار شود. قیمت نفت اما پس از تصمیم اوپک پلاس روند صعودی در پیش گرفت و برای نخستین بار در ۹ ماه گذشته به بالای ۵۰ دلار برای هر بشکه (برنت) صعود کرد.

ایران - اتریش: ششمین نشست کارگروه انرژی ایران و اتریش چهارشنبه این هفته با مسئولیت وزارت نفت از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد. در این نشست فرصت‌ها و ظرفیت‌های دو کشور با محوریت انرژی‌های تجدیدپذیر بررسی شد. عباس باقرپور اردکانی، سفیر ایران در اتریش در این نشست بر ضرورت گسترش همکاری ایران و اتریش تأکید کرد. استفان شولتز، سفیر اتریش در ایران هم عملکرد دولت ایران را با وجود تحریم‌های سختگیرانه و شیوع ویروس همه‌گیری جهانی کرونا خیره‌کننده دانست.

سایر اخبار: انتصاب مدیرعامل جدید سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت و سرپرست سازمان حراست صنعت نفت و  تعویق در برگزاری چهاردهمین نمایشگاه ایران پلاست از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بوده است.

پیشنهاد هفته: اگر می‌خواهید بدانید چه کشورهایی به تعهدشان در کاهش توافق تولید نفت اوپک و متحدانش عمل نکردند، پیشنهاد می‌شود مطلب «متخلفان اوپک پلاس» را بخوانید.

کد خبر 310595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =