برداشت گاز از فاز ۱۱ نیمه دوم ۱۴۰۰ کلید می‌خورد

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران گفت: طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ به مرحله برداشت گاز می‌رسد.

به گزارش شانا، رضا دهقان امروز (دوشنبه، ۲۴ آذرماه) در حاشیه آیین رسمی آغاز عملیات حفاری نخستین چاه طرح توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: قرارداد اولیه این طرح سال ۹۶ با کنسرسیوم شرکت‌های توتال فرانسه، شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی‌آی) و پتروپارس ایران امضا شده بود که متأسفانه به دلایل خارج از کنترل شرکت ملی نفت ایران، شریکان خارجی کار را ادامه ندادند و مدیریت کار به پتروپارس سپرده شد.

وی با بیان اینکه برای اجرای طرح عملیات حفاری فاز ۱۱، ۴۰ بسته کاری تعریف شده است، افزود: پارسال کارهای مقدماتی و مطالعات مهندسی تکمیل‌تر و مناقصه‌ها برگزار شد و جکت نخست طرح توسعه فاز ۱۱ در نزدیک نقطه صفر مرزی با قطر نصب شد و هم‌زمان دکل حفاری روی جکت قرار گرفت، امروز آماده عملیات حفاری هستیم و انتظار ما این است که با حفر ۵ یا ۶ چاه، مرحله نخست برداشت گاز در سال آینده محقق می‌شود.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: در مجموع طرح توسعه فاز ۱۱ دارای ۲۴ حلقه چاه، دو سکو و خط جریان گاز به ساحل است که سکوی دوم در موقعیت دیگری نصب می‌شود.

دهقان هزینه اجرای این عملیات را حدود ۵۰۰ میلیون دلار عنوان و تصریح کرد: قرار بر این بود تأمین مالی این طرح ازسوی سرمایه‌گذار خارجی باشد که با توجه به شرایط موجود شرکت ملی نفت ایران با امکانات و منابع داخلی و از محل فروش اوراق مشارکت هزینه آن را تأمین خواهد کرد و امیدواریم در فازهای بعدی این عملیات بتوانیم تأمین مالی آن را انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه نصب سکو در نیمه نخست سال سال آینده اتفاق می‌افتد، عنوان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در ابتدای نیمه دوم سال ۱۴۰۰ ما به مرحله برداشت گاز می‌رسد.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران در پایان اظهار کرد: طراحی اولیه سکو دوم انجام شده است و مراحل ساخت آن که حدود ۲ سال به طول می‌انجامد، به‌زودی آغاز خواهد شد.

کد خبر 310716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =