همکاری با مراکز نوآوری در رفع چالش‌های صنعت نفت

صنعت نفت با استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز نوآوری در دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری به رفع چالش‌های این صنعت می‌پردازد.

در تقویم کشور، هفته پایانی آذرماه به نام هفته پژوهش و ۲۵ آذرماه به نام روز پژوهش نام‌گذاری شده است.

در این زمینه و در گام دوم انقلاب، مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران مفتخر است که به همت مدیران ارشد این شرکت و وزارت نفت، تعاملی فناورانه، هدفمند، بلندمدت و جهت‌یافته را با مراکز علمی کاربردی ایجاد و در نتیجه سازوکاری برای توسعه علمی و کاربردی در کشور فراهم و از ظرفیت‌های مغزافزاری، نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و ظرفیت دانشگاه‌ها استفاده حداکثری کرده است.

تا به امروز صدها نفر از اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در حوزه انرژی به‌ویژه نفت و گاز به تحقیق و پژوهش پرداخته‌اند. بنابراین در حال حاضر کلیدواژه «قرارداد با دانشگاه‌ها» به معنای دریافت نتایجی کاربردی و برآمده از مطالعات منسجم توسط گروهی از عقلای علمی کشور تلقی می‌شود.

بر اساس همین اعتماد، ‌اکنون افزون بر پروژه‌های کاربردی متعدد، ۲۷ مگاپروژه فناورانه بلندمدت در حوزه‌های اکتشاف و تولید با دانشگاه‌ها مبادله شده است که صدها عضو هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در آن فعال هستند و نخستین نتایج در حوزه ازدیاد برداشت، حکایت از ظرفیت افزایش ضریب برداشتی با میانگین حدود ۵ درصد دارد که به معنای افزایش میلیاردها دلار به ثروت کشور است.

افزون بر این، بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال جهش تولید و استفاده از توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، استارت‌آپ، شتاب‌دهنده‌ها، مراکز نوآوری در دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری ساماندهی شده، امید است به کمک این گروه از دانشمندان، بعضی از چالش‌های صنعت نفت برطرف شود.

از این رو هم‌اکنون با عنایت به این موضوع که باور و اعتماد مدیران ارشد به پژوهش بیش از پیش فراهم شده است، دستاوردهای پژوهشی در صنعت به‌کار گرفته و اجرایی می‌شوند، پروژه‌های بزرگ تولید محور و اکتشاف ‌محور در حال انجام هستند، شبکه‌های پژوهشی در کشور فعال شده‌اند، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در ارتباط با مسائل نفت و گاز تفکر می‌کنند و وقت می‌گذارند و در نهایت شرکت‌های دانش‌بنیان انگیزه کافی برای حضور و ایفای نقش در مسائل نفتی را پیدا کرده‌اند. می‌توان با افتخار عنوان کرد که حوزه پژوهش و فناوری به جایگاه واقعی خود در شرکت ملی نفت ایران نزدیک می‌شود.

اینجانب فرصت را مغتنم شمرده و از همه عزیزانی که به روزآمد شدن این مهم کمک کرده‌اند قدردانی کرده و هفته و روز پژوهش را به تمامی اندیشمندان حوزه نفت و گاز تبریک عرض می‌کنم و از خداوند متعال آرزوی توفیق بیش از پیش را دارم.

ابراهیم علوی طالقانی

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران

کد خبر 310805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =