ایمن‌سازی خط لوله قزوین – رشت در تقاطع با رودخانه سپیدرود

خط لوله قزوین – رشت در تقاطع با رودخانه سپیدرود با ایجاد یک دیواره بتنی در کنار سد سنگی روی رودخانه سپیدرود در محدوده امام‌زاده هاشم در مسیر خط لوله ۱۴ اینچ قزوین – رشت مقاوم‌سازی شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران – منطقه تهران، جعفر صمغ‌آبادی، رئیس واحد تأسیسات و ساختمان منطقه تهران در این باره گفت: دیواره مذکور در کیلومتر ۲۸۷ قزوین – رشت در حالی به اجرا درآمد که این گذرگاه با دارا بودن یک لوله زمینی و یک لوله هوایی از عرض رودخانه، نیازمند مستحکام‌سازی برای جلوگیری از آب‌بردگی لوله زیرین در بستر رود و آب بردگی پیِ لوله‌های هوایی بود.

وی افزود: این پروژه چهار ماه به طول انجامید که در خلال آن پس از انحراف مسیر آب، عرض رودخانه، ۸ متر و عمق آن ۱.۵ متر خاکبرداری و حفاری شد و با استفاده از سنگ آرمور که وزنی معادل یک تن و حجمی بیشتر از یک مترمکعب دارد چیده و پس از یکنواخت‌سازی روی سنگ‌ها و پر کردن بین آن با قلوه‌سنگ و لاشه‌سنگ، با فواصل ۲۵ سانتی آرماتوربندی شد.

رئیس واحد تأسیسات و ساختمان منطقه تهران با اشاره به اینکه اجرای این عملیات با حمل سنگ‌های حجیم و چیدمان مناسب کنار سد صورت پذیرفت، تأکید داشت‌: با انجام موفقیت‌آمیز این اقدام دیگر نباید نگران اختلال در انجام عملیات در این مسیر و طغیان رودخانه بر اثر بارش باران و سیلاب باشیم.

صمغ‌آبادی درباره احداث سد سنگی – بتنی تصریح کرد: در احداث این سد که در محل تقاطع با رودخانه سفیدرود - امامزاده هاشم به شکل پلکانی بنا شده است، با تلاش بی‌وقفه همکاران به نحوی مطلوب ۸۰ عدد پایل ۱۰ اینچ در طول ۱۵۰ متر از عرض رودخانه مورد استفاده قرار گرفته است و با توجه به شرایط جوی این منطقه و فعال بودن همیشگی رودخانه سفیدرود، تغییر مسیر آب رودخانه نیز با هدف ایمن‌سازی خط لوله ۱۴ اینچ رودبار – رشت انجام و پس از پایان عملیات، مسیر آب رودخانه به حالت اولیه برگردانده شد.

وی تأکید کرد: با توجه به عبور این خط از بستر رودخانه و برداشت غیرمجاز شن و ماسه توسط افراد سودجو و بارندگی‌های اخیر و احتمال وجود سیلاب، این پروژه اهمیت و ضرورت ویژه‌ای داشت.

رئیس واحد تأسیسات و ساختمان منطقه تهران با بیان اینکه این عملیات با هدف افزایش ایمنی و جلوگیری از آسیب‌دیدگی، آب بردگی و تخریب لوله انجام شده است، انتقال پایدار و ایمن فرآورده‌های نفتی و حفظ و نگهداری خط لوله را از دیگر اهداف این طرح برشمرد.

صمغ‌آبادی در این باره گفت: به دلیل بارندگی‌های متعدد و فراوان سال گذشته و نیز تخریب‌های صورت‌گرفته در مسیر عبور خط لوله ری – قزوین – رشت و بی‌نیازی کشاورزان به آب، در عملیاتی گسترده توسط واحدهای مختلف منطقه از جمله ترابری، تعمیرات خط و ساختمان و بهره‌مندی از ماشین‌آلات سنگین مناطق جنوب شرق، شمال شرق، شمال‌غرب و شمال موفق شدیم فرآیند خاکریزی، پایل‌کوبی، سنگ‌ریزی و ایمن‌سازی لوله را در بستر رودخانه به اتمام رسانیم.

سعید فولادوند میزان تقریبی حجم سنگ تخلیه‌شده در این محل را ۷۵۰ تن تخمین زد و توضیح داد: حجم خاک و مخلوط جابه‌جا شده نیز بیش از ۱۵ هزار مترمکعب بوده که پس از انحراف آب به سمت سد از پیش‌ساخته شده، شرایط محیط برای اجرای عملیات فراهم شد.

وی در پایان تأکید کرد: با توجه به عبور خط لوله یادشده از عرض رودخانه و دبی بالای این گذرگاه آبی که امکان شکست خط و تبعات ناشی از آن را می‌توانست در پی داشته باشد، همکاران تلاشگر این مجموعه با هدف پیشگیری از خطرهای احتمالی، نسبت به ایمن‌سازی آن همت گماشتند.

کد خبر 311314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =