ظرفیت مخازن گاز کشور به ۶.۵ میلیارد مترمکعب می‌رسد

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز اعلام کرد که ظرفیت مخازن گاز کشور تا سال ۱۴۰۲ به ۶.۵ میلیارد مترمکعب می‌رسد.

به گزارش خبرنگار شانا، بهرام صلواتی امروز (سه‌شنبه، نهم دی‌ماه) در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری میان شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران و شرکت نفت خزر، گفت: شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران بازوی اجرایی شرکت ملی گاز است و پروژه‌های اجرایی این شرکت در امور خطوط لوله، ایستگاه‌های تقویت فشار، چاه‌ها و مخازن ذخیره‌سازی گاز، پروژه‌های مخابراتی، پروژه‌های تأسیسات ابنیه و ساختمان، ایستگاه‌های کنترل فشار و سایر بخش‌هایی که به اجرا مربوط می‌شود از سوی شرکت مهندسی و توسعه گاز انجام می‌شود.

وی افزود: چند سالی است که مخازن ذخیره‌سازی به پروژه‌های شرکت مهندسی و توسعه گاز افزوده شده است و خوشحالیم که مفید بودیم و طرح ذخیره‌سازی شکل گرفت.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز درباره ذخیره‌سازی گاز که دلیل آن توازن در مصرف گاز طبیعی کشور است، اظهار کرد: این کار به این دلیل است که در فصل سرد سال می‌توان در صورت بروز مشکل در خطوط لوله گاز طبیعی، این مخازن ذخیره‌سازی را جایگزین کرد تا مشکلی برای پایداری گاز کشور پیش نیاید. 

صلواتی تصریح کرد: در همه جهان حدود ۶۰۰ مخزن ذخیره‌سازی وجود دارد که در مجموع می‌توانند ۴۰۰ میلیارد مترمکعب گاز ذخیره کنند. در کشور ما نیز هم‌اکنون حدود ۳.۲۵ میلیارد مترمکعب ظرفیت وجود دارد و حدود ۳۰ میلیارد مترمکعب از این مخازن برداشت می‌شود. 

وی تأکید کرد: امیدواریم بتوانیم با اجرای پروژه‌های مختلف ذخیره‌سازی، ظرفیت مخازن گاز طبیعی کشور را تا سال ۱۴۰۲ به ۶.۵ میلیارد مترمکعب برسانیم که برنامه‌ریزی آن انجام شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز با اشاره به امضای تفاهم‌نامه برای پیشبرد پروژه توسعه مخزن قزل‌تپه، گفت: پیمانکار و مشاوران این پروژه خرداد سال ۹۸ انتخاب شدند و کار عملیاتی آن آغاز و یک دکل هم نصب شده است که مبلغ قرارداد پروژه حدود ۲۴ میلیارد تومان و ۱۱.۵ میلیون یورو بوده است.

صلواتی تصریح کرد: این پروژه تاکنون حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد پیشرفت داشته است که به دلیل تحریم‌های بین‌المللی کمی با کندی روبه‌رو شد، اما پیش‌بینی می‌کنیم این پروژه در آبان سال ۱۴۰۰ تکمیل شود. 

وی ادامه داد: بحث دیگر درباره این تفاهم‌نامه استفاده بهینه از امکانات و اطلاعاتی است که در اختیار شرکت نفت خزر وجود دارد و امیدواریم از این توانمندی‌ها به نحو احسن استفاده شود. موضوع آن حوزه‌های علمی، فنی، آموزشی و پژوهشی است که شرکت نفت خزر در منطقه خزر و دشت گرگان دانش و تجربیات خوبی دارد و همکاران ما هم در انجام پروژه‌های ذخیره‌سازی تجربه‌های خوبی دارند که باید بتوانیم این توانایی‌ها را در پیشرفت کار و رسیدن به اهداف وزارت نفت به‌کار گیریم.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز با بیان اینکه ایجاد این مخازن ذخیره‌سازی گاز برای آینده کشور بسیار مفید است، یادآور شد: در بحث آموزشی و پژوهشی نیز  دوره‌های آموزشی تشکیل می‌شود که امیدواریم بتوانیم با این تفاهم‌نامه پروژه در اسرع وقت به سرانجام برسد و شاید این مسیری برای سایر حوزه‌های تولید و سایر پروژه‌های ما نیز باشد.

کد خبر 311379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =