وزیر نفت: مایل نیستیم مازوت مصرف شود

وزیر نفت مصرف کنونی روزانه گاز کشور را بیش از ۸۲۵ میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت: ما به هیچ‌وجه مایل نیستیم مازوت مصرف شود، اما در نقاطی مجبور به این کار هستند و چاره‌ای نداریم، گازوئیل به بالاترین حد ممکن تحویل می‌شود و امکان تحویل بیش از آن وجود ندارد، بحث صادرات گازوئیل هم مطرح نیست و مازاد این فرآورده را تحویل می‌دهیم.

به گزارش شانا به نقل از صداوسیما، بیژن زنگنه امروز (یکشنبه، ۱۴ دی‌ماه) در نشست مدیریت مصرف سوخت زمستانی کشور به میزبانی وزارت کشور با اشاره به افزایش مصرف گاز خانگی اظهار کرد: یکی از دلایل این افزایش باز کردن پنجره‌ها با این تصور است که کرونا خارج می‌شود، در صورتی که باید مردم هم دما را پایین بیاورند و هم از اتلاف انرژی خودداری کنند.

وی پس از شنیدن سخنان استانداران که به‌صورت تصویری نشست را دنبال می‌کردند، گفت: البته ما مشکلاتی داریم و نمی‌توانیم همه استان‌ها را در بحث مصرف مازوت مستثنا کنیم، در بحث سیمان قرار بر این بود که زمستان مصرف مازوت داشته باشند و امروز در هیئت دولت مصوب می‌کنیم قیمت نفت‌کوره معادل گاز مصرفی‌ آنها باشد.

وزیر نفت با بیان اینکه نگرانی بابت نفتکش‌های جاده‌پیما حل‌شده است و تلاش کردیم در بحث حمل بار به نیروگاه‌ها مشکلی نداشته باشیم، تصریح کرد: اگر مصرف برق کم شود، مصرف مازوت هم کاهش می‌یابد، همه تجربه‌ها در بحث صرفه‌جویی مصرف گاز با اولویت برق هم اجرا شود.

ضرورت مصرف بهینه گاز در اداره‌ها

زنگنه بر رعایت هر چه بیشتر مصرف بهینه انرژی در اداره‌ها تأکید کرد و افزود: ما به هیچ‌وجه مایل نیستیم مازوت مصرف شود، اما در نقاطی مجبور به این کار هستند و چاره‌ای نداریم، گازوئیل هم در حداکثر ممکن تحویل می‌شود و امکان تحویل بیش از آن وجود ندارد، بحث صادرات گازوئیل هم مطرح نیست و مازاد این فرآورده را تحویل می‌دهیم، نیروگاه‌ها باید بخشی از این فرآورده را از مخازن دریافت کنند.  

وی در ادامه با اشاره به سخنان استاندار تهران مبنی بر اینکه مصرف خانگی گاز در تهران ۱۵ درصد افزایش یافته که ۲ درصد آن مربوط به اشتراک‌های جدید است، تصریح کرد: افزایش ۱۵ درصدی مصرف غیرطبیعی است و هیچ دستگاهی نمی‌تواند هیچ برنامه‌ریزی برای افزایش مصرف سالانه داشته باشد.

وزیر نفت مصرف کنونی گاز کشور را روزانه بیش از ۸۲۵ میلیون مترمکعب عنوان کرد و ادامه داد: از این مقدار ۵۵۶ میلیون متر مکعب مصرف خانگی، عمومی و صنایع کوچک است، البته این مقدار نسبت به پارسال عددی بزرگ و  نسبت به پارسال بیش از ۶٠ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

زنگنه میانگین مصرف گاز کشور را حدود ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه معادل نفت خام عنوان کرد و گفت: ما باید راه‌حلی برای این مقدار مصرف پیدا کنیم، اما در شرایط کنونی باید با همکاری سازمان‌ها، اعمال محدودیت‌ها و دعوت مردم به صرفه‌جویی، مصرف را مدیریت کنیم.

کد خبر 311559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =