۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۵
  • کد خبر: 311779

ایران می‌توانست طبق قرارداد از پاکستان شکایت کند، اما...

وزارت نفت طرح‌های زیادی را در حوزه صادرات نفت و گاز دنبال می‌کند
ایران می‌توانست طبق قرارداد از پاکستان شکایت کند، اما...

اداره کل روابط عمومی وزارت نفت در واکنش به گزارش خبرگزاری دانشجو با عنوان «رویای بر باد رفته ایران برای تبدیل شدن به هاب گازی منطقه/ وزارت نفت همچنان خواب است» توضیحاتی برای تنویر افکار عمومی ارائه داد.

به گزارش شانا، در متن توضیحات اداره کل روابط عمومی وزارت نفت به گزارش این خبرگزاری که ۲۴ آذرماه ۱۳۹۹ منتشرشده، آمده است:

«خبرگزاری دانشجو در تاریخ ۹۹.۹.۲۴ گزارشی با عنوان «رؤیای بر باد رفته ایران برای تبدیل شدن به هاب گازی منطقه/ وزارت نفت همچنان خواب است» منتشر کرد که غالب مطالب آن بر مفروضه‌ها، اطلاعات و تحلیل‌های غلط استوار است. به نظر می‌رسد این گزارش چیزی جز تکرار نقدهای غیرکارشناسی و بدون پشتوانه برخی رسانه‌ها در طول یک سال اخیر نیست که بارها توسط وزارت نفت پاسخ داده شده است، اما ظاهراً نویسنده گزارش بدون توجه به توضیحات و پاسخ‌های شفاف وزارت نفت مجدداً به طرح مطالب غیرواقع‌بینانه خود اقدام کرده است. اداره کل روابط عمومی وزارت نفت با وجود پاسخگویی چندباره به این ادعاها و جریان‌سازی‌های سیاسی و غیرکارشناسی، با هدف تنویر افکار مخاطبان این سایت خبری و دست‌اندرکاران و نویسندگان آن، ارائه توضیحات زیر را ضروری می‌داند.

ابتدا این نکته تأکید و اصلاح می‌شود که بازار گاز بنا بر ادعای گزارش‌نویس خبرگزاری دانشجو فقط منطقه‌ای نیست و تجارت گاز به‌صورت ال‌ان‌جی، بخش قابل‌توجهی از بازار گاز را در سطح بین‌المللی در بردارد. یکی از افتخارات بزرگ صنعت نفت در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، افزایش تولید گاز در میدان‌های نفت و گاز کشور است که هم‌اکنون به حدود یک میلیارد مترمکعب در روز رسیده است. این مقدار حدود دو برابر تولید روزانه گاز در سال ۱۳۹۲ است. تولید گاز در میدان گازی پارس جنوبی که بخش اعظم تولید گاز کشور در آن انجام می‌شود از حدود ۲۸۰ میلیون مترمکعب در روز در سال ۹۲ با افزایش دو نیم برابری به حدود ۷۵۰ مترمکعب در سال ۹۹ رسیده است.

با این مقدار تولید هم‌اکنون ۹۵ درصد جمعیت کشور از نعمت گاز برخوردار هستند و در حالی که در سال ۹۲ حدود ۱۴ هزار روستا گازدار بودند، هم‌اکنون حدود ۳۲ هزار روستا به شبکه سراسری گاز متصل هستند. علاوه بر برخورداری مردم از نعمت گاز، هم‌اکنون بیش از ۸۰ درصد مصرف نیروگاه‌ها از گاز طبیعی است و بخش اعظم صنایع کشور نیز گاز مصرف می‌کنند که این هم منافع اقتصادی برای کشور در پی داشته و هم سبب بهبود شرایط زیست‌محیطی کشور شده است، بنابراین، این فرض در گزارش خبرگزاری دانشجو که وزارت نفت همچنان خواب است، فرض اشتباه و غیرمنصفانه‌ای است. تمام هم‌وغم دست‌اندرکاران صنعت گاز کشور در سال‌های اخیر، تعادل در تولید و مصرف گاز و پاسخگویی به نیاز مصرفی گاز در کشور افزون بر تأمین گاز به کشورهای همجوار مانند ترکیه و عراق بوده است.

درباره صادرات گاز به کشور پاکستان که گزارش‌نویس خبرگزاری دانشجو مدعی توقف آن در دوران مدیریت بیژن زنگنه شده است، بارها تأکید شده که یکی از برنامه‌های راهبردی وزارت نفت در دولت یازدهم، عملیاتی کردن صادرات گاز به پاکستان بوده است و وزارت نفت در این زمینه در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۹۵ بیشترین تلاش را برای اجرایی کردن و تشویق پاکستان به اجرای قرارداد منعقده میان ایران و پاکستان کرد. ایران طبق قرارداد منعقده سال ۱۳۸۸، موظف به انتقال گاز به نقطه صفر مرزی با پاکستان بود که در این زمینه با انتقال گاز به استان سیستان و بلوچستان ایران، تعهدات خود را انجام داد، اما طرف مقابل تحت تأثیر فشارهای سیاسی و همچنین بدعهدی، به تعهدات خود مبنی بر احداث تأسیسات دریافت گاز در خاک خود تاکنون عمل نکرده است. ایران می‌توانست طبق قرارداد از طرف پاکستانی به دلیل عدم انجام تعهد به محاکم بین‌المللی شکایت کند، اما با هدف رعایت حسن همجواری و همچنین فراهم کردن زمینه اجرایی این قرارداد در سال‌های بعد، از این حق خود تاکنون گذشته است و از طریق مذاکره کار را دنبال می‌کند.

در خصوص صادرات گاز به افغانستان برخلاف ادعای گزارش‌نویس خبرگزاری دانشجو که مدعی است ایران گزینه دوم تأمین گاز افغانستان است، تأکید می‌شود که ایران به لحاظ اقتصادی، جغرافیایی و امنیتی، گزینه اول تأمین گاز افغانستان است، اما این مهم به دلایل مختلف از جمله تداوم بی‌ثباتی در این کشور و شرایط نامطلوب اقتصادی، با مشکلات جدی مواجه است. با وجود این، تأکید می‌شود جمهوری اسلامی ایران به‌طور طبیعی سیاست راهبردی انتقال گاز به کشور همسایه افغانستان را با فراهم شدن شرایط سیاسی و اقتصادی دنبال می‌کند.

در زمینه همکاری‌های گازی ایران و ترکمنستان، یادآور می‌شود که ایران با در نظر گرفتن منافع اقتصادی و حتی امنیتی خود، مناسبات گازی با ترکمنستان را پیش برده و همچنان براساس منافع دوجانبه و اصل حسن همجواری به دنبال توسعه همکاری‌های گازی است. طرح این ادعا از سوی گزارش‌نویس خبرگزاری دانشجو که ایران وارد منازعه گازی با ترکمنستان شد یا به پرداخت ۲ میلیارد دلار محکوم گردید، ادعایی نادرست و برخلاف منافع ملی کشور است، زیرا موضوع پرداخت ۲ میلیارد دلار صرفاً پول گاز دریافتی از ترکمنستان بوده و با توجه به بدعهدی این کشور و چند نوبت قطع گاز در زمستان سال‌های قبل و تقاضای افزایش قیمت و در عین حال کیفیت پایین گاز تحویلی به ایران منجر به طرح دعوی طبق قرارداد شد که با پیگیری انجام شده حقوق کشور در این قرارداد استیفا شد. خوشبختانه با اتصال مناطق شمال و شمال شرق کشور به شبکه سراسری گاز، امکان برخورداری بی‌دغدغه و پایدار این مناطق از گاز حتی در فصول سرد سال فراهم و از باج‌خواهی و بدعهدی ترکمنستان جلوگیری شده است.

در زمینه سوآپ گاز به نخجوان و تحرکات ترکیه و آذربایجان تأکید می‌شود که ایران همچنان منبع اصلی و اولیه گاز برای این جمهوری است و تحرکات اعلامی بیشتر جنبه سیاسی و شعاری دارد. قرار نیست در مقابل این تحرکات سیاسی و رسانه‌ای ایران طرح‌ها و برنامه‌های خود را علنی کند تا زمینه برای فعال شدن دشمنان در مقابل این برنامه شود.

در زمینه صادرات گاز به ترکیه یادآور می‌شود که قرارداد صادرات گاز به این کشور تا سال ۲۰۲۵ ادامه دارد و هم‌اکنون مذاکرات اولیه برای تمدید این قرارداد با شرایط جدید که برای هر قراردادی و هر کشوری طبیعی است آغاز شده است. طرح این ادعای ساده‌اندیشانه که با قطع انتقال گاز به ترکیه در ماه‌های گذشته، ۲ میلیارد دلار به کشور زیان وارد شد نیز ادعایی غیرکارشناسی است.

در مورد صادرات گاز به عراق نیز تأکید می‌شود که امکان صادرات روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز در قالب دو خط لوله عملیاتی شده است که البته به دلیل تحریم‌های آمریکا، انتقال پول آن به‌سختی صورت می‌گیرد و در روزهای اخیر نیز تلاش‌هایی برای بازگشت وجوه آن صورت گرفت. طرح انتقال گاز به عراق با توجه به نیاز مبرم این کشور به تولید برق، طرحی راهبردی است که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم انجام گرفت، هرچند آمریکا و برخی از کشورهای منطقه به دنبال قطع این مناسبات هستند، اما با وجود همه تحرکات، روند انتقال گاز به عراق ادامه داشته و در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

در پایان یادآور می‌شود که وزارت نفت تحت تأثیر فشارها و تحریم‌های خارجی، برنامه‌های راهبردی خود را در زمینه تولید و توزیع گاز در داخل و صادرات گاز دنبال کرده و در این زمینه مرعوب فشارها و تنگ‌نظری‌های سیاسی و رسانه‌ای داخلی و همچنین محدودیت‌های خارجی نشده و نمی‌شود. به‌طور طبیعی وزارت نفت طرح‌های زیادی را در حوزه صادرات نفت و گاز دنبال می‌کند که با توجه به شرایط جنگ تمام‌عیار اقتصادی علیه ایران، این طرح‌ها به‌صورت ویژه پیگیری می‌شود.»

کد خبر 311779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =