فشار شرکت‌های نفتی به بایدن برای صدور مجوز سوآپ سوخت ونزوئلا

شرکت‌های نفتی قصد دارند بایدن را زیر فشار قرار دهند تا مجوز سوآپ سوخت ونزوئلا را صادر کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نمایندگان شرکت‌های عرضه‌کننده سوخت به ونزوئلا، واردکنندگان نفت ونزوئلا و گروه‌های حمایتی در ماه جاری میلادی اعلام کردند که قصد دارند دولت آینده جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا را برای لغو ممنوعیت سوآپ نفت خام و گازوئیل زیر فشار قرار دهند.

دولت ترامپ در سه ماه پایانی ۲۰۲۰ شرکت‌ها را از ارسال گازوئیل در ازای نفت خام به ونزوئلا منع کرد. معامله‌های سوآپ نفت و گازوئیل به‌مدت بیش از یک سال از تحریم‌های شرکت دولتی نفت ونزوئلا معاف بودند.

این ممنوعیت سبب بروز نگرانی درباره کمبود گسترده گازوئیل در ونزوئلا ‌شده است. این سوخت در بخش‌های حمل‌ونقل عمومی و کشاورزی کاربرد دارد و به‌عنوان خوراک ژنراتورهای ونزوئلا برای تقویت شبکه برق این کشور و جلوگیری از خاموشی‌هاست.

کاهش بیشتر گازوئیل سبب افزایش مشکل کمبود بنزین در ونزوئلا می‌شود، زیرا پالایشگاه‌های این کشور تنها با بخشی از ظرفیت خود فعالیت می‌کنند. بیش از یک سال است که واشنگتن به مشتریان شرکت دولتی نفت ونزوئلا اجازه عرضه بنزین به این کشور بحران‌زده عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را نمی‌دهد.

سخنگوی بایدن - که کار خود را در ۲۰ ژانویه (یکم بهمن ماه) آغاز می‌کند، از اظهارنظر در این باره خودداری کرد.

بایدن مادورو را یک دیکتاتور نامیده است و مشاورانش گفته‌اند احتمال دارد رئیس‌جمهوری منتخب برخی تحریم‌ها را حفظ کند، این در حالی است که وی به دنبال رسیدن به اجماع بیشتری با متحدان آمریکا درباره نحوه اعمال این تحریم‌هاست.

شرکت‌های ریلاینس اینداستریز هند، رپسول اسپانیا و انی ایتالیا پیش از این اجازه داشتند نفت خام ونزوئلا را در ازای عرضه گازوئیل به این کشور آمریکای جنوبی پالایش کنند.

کد خبر 312232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =