وابستگی حداقلی صنعت گاز به تأمین کالا از خارج کشور

معاون وزیر نفت در امور گاز اعلام کرد که صنعت گاز امروز کمترین وابستگی را در تأمین کالاهای خارجی دارد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، حسن منتظرتربتی، در حاشیه آیین گشایش بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی که امروز (جمعه، سوم بهمن‌ماه) در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار شد، گفت: شاید بین‌المللی بودن نمایشگاه در معنا از این قرار است که ان‌شاءالله توانمندی‌های ایران و شرکت‌های ایرانی به همه دنیا معرفی شود، از این رو که امسال، عمده تمرکز در نمایشگاه بین‌المللی روی کالاهای داخلی و تولید داخل است و شعار آن هم نفت ملی و کالای ایرانی است.

وی افزود: خوشبختانه اتفاق‌های خوبی در سال‌های گذشته در بحث تولید داخل رخ داده است، به‌ویژه در بحث صنعت گاز، ما وابستگی حداقلی را به تأمین کالا از خارج کشور داریم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: در طول سال‌های گذشته، موضوع تأمین مواد شیمیایی، قطعات مکانیکی و ابزاردقیق در داخل کشور به جد پیگیری شده و امروز خوشحالیم اعلام کنیم در زمینه‌هایی مانند تولید ورق که در داخل مشکل داشتیم، تولید لوله با ورق‌های داخلی در شرکت های لوله‌سازی را در دستور کار داریم.

تربتی تصریح کرد: نمایشگاه محل همین تبادل افکار است که ما بتوانیم روی موضوع‌های اختصاصی مانند زنجیره تولید لوله، تمرکز ویژه‌ای داشته باشیم. درباره تولید پوشش هم با توجه به توانمندی خوبی که در بخش پتروشیمی در داخل کشور داریم، بی‌شک به‌زودی می‌توانیم این زنجیره را نیز کامل کنیم.

وی با بیان اینکه نمایشگاه فرصت خوبی برای نیازمندی‌های کالا و تجهیزات داخلی است، اظهار کرد: تأمین‌کنندگان کالا و خریداران باید به‌خوبی با هم همکاری داشته باشند و بتوانند روی نیازهای آینده کشور تمرکز کنند، به‌ویژه در صنعت گاز کشور، زیرا ما یک صنعت رو به توسعه هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: من به همه دوستان اطمینان دادم که قرار است سال آینده سالی هزار کیلومتر خط لوله اجرا کنیم، پس هرچه در این زنجیره کار شود، نگرانی از بابت بازار مصرف وجود نخواهد داشت.

تربتی در بخش دیگری از سخنان خود، ایران را در زمینه صنعت گاز بازاری بسیار مطلوب توصیف کرد و گفت: این بازار در عین حال، شاخص خوبی برای تولیدکنندگان است که اگر بتوانند کارهای خود را به صنعت گاز کشور بفروشند و در این صنعت، کاربری داشته باشد، در خارج از کشور نیز می‌توانند با همین شاخصه‌ بازاریابی بسیار خوبی انجام دهند.

وی با اشاره به سخنان امروز وزیر نفت در آیین افتتاح نمایشگاه درباره بحث بهینه‌سازی، تصریح کرد: این موضوع به‌عنوان یکی از محورهای اصلی آینده اقدام‌های صنعت گاز به‌ویژه از طریق استارت‌آپ‌ها و دانش‌بنیان‌ها مطرح است.

معاون وزیر نفت در امور گاز افزود: خوشبختانه امروز رویداد خوبی به نام رویداد «متان»، (مرکز توسعه اکوسیستم نوآوری) در صنعت گاز کشور در حال شکل‌گیری است و قرار است در این نمایشگاه، تمرکز این اکوسیستم و مرکز نوآوری بر بهینه‌سازی باشد تا با فعالیت‌هایی که با عنوان «متانو» که نوآوری‌های متان در بحث بهینه‌سازی است، انجام می‌دهد، ارتباط خوبی با شرکت‌های دانش‌بنیان برقرار شود.

تربتی در پایان یادآور شد: این روزها، نیاز بهینه‌سازی مصرف گاز بسیار مشهود است و نشان می‌دهد که هرچه ما در تولید گاز تلاش کنیم، تا نتوانیم بهینه‌سازی را نهادینه و مصرف را مدیریت کنیم، تولید به تنهایی پاسخگوی نیاز ما نخواهد بود.

کد خبر 312343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =