فعالیت پژوهشگاه نفت در طرح گوگردزدایی از مازوت

معاون فناوری و روابط‌ بین‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به راه‌اندازی سه واحد سولفورزدایی ازسوی این مجموعه، گفت: پژوهشگاه نفت و پالایشگاه بندرعباس در طرح گوگردزدایی از مازوت همکاری می‌کنند.

به گزارش شانا به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، در حاشیه دومین روز از بیست‌وپنجمین نمایشگاه صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی از غرفه پژوهشگاه صنعت نفت بازدید کرد و مدیران پژوهشگاه گزارشی از تازه‌ترین دستاوردهای این مرکز ارائه کردند.

منصور بزمی، معاون فناوری و روابط‌ بین‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت در زمینه مقدار اثربخشی فعالیت‌های پژوهشگاه در صنعت نفت کشور به افتتاح پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: دو واحد از واحدهای این پالایشگاه که تصفیه بوتان و میعانات گازی را انجام می‌دهند با دانش فنی پژوهشگاه طراحی و انجام شده است.

وی ادامه داد: از ۲۰ سال گذشته پژوهشگاه در زمینه سولفورزدایی فعالیت می‌کند و در همین زمینه سه واحد در پتروشیمی خارک و واحد دیگری در فاز یک پارس جنوبی عسلویه راه‌اندازی شده است.

معاون فناوری و روابط‌ بین‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت تأکید کرد: سومین واحدی که با دانش فنی پژوهشگاه، تصفیه بوتان و میعانات گازی را انجام می‌دهد متعلق به پالایشگاه بیدبلند۲ است. این پالایشگاه ۳ واحد با دانش فنی (لیسانس) داشت که یکی از آنها با دانش فنی شرکتی فرانسوی و دو واحد با دانش فنی پژوهشگاه بود و هم‌اکنون یک واحد ۸۰ هزار بشکه‌ای تصفیه میعانات گازی در فاز ۲ و ۳ را نیز در عسلویه در حال اجرا داریم.

بزمی به پروژه گوگردزدایی از مازوت در پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: برای تولید کک اسفنجی از مازوت پروژه مشترکی با پالایشگاه بندرعباس داریم. از آنجا که به ازای هر تن آلومینیوم ۵۰۰ کیلوگرم کک در کشور نیاز است و ازسوی دیگر با مشکل تحریم روبه‌رو هستیم، نیاز به تولید این ماده در کشور احساس می‌شود بنابراین با پالایشگاه بندرعباس پروژه‌ای داریم که در فاز نخست آن سولفورزدایی از مازوت و در فاز دوم کک‌سازی انجام می‌شود.

معاون فناوری و امور بین‌الملل پژوهشگاه با تأکید بر اینکه پژوهشگاه دانش فنی گوگردزدایی از مازوت را در اختیار دارد، تصریح کرد: این دانش فنی در پالایشگاه بندرعباس هم‌اکنون به‌صورت صنعتی در حال طراحی است و از طرفی دیگر ۱۵۰۰ تن کاتالیست گوگردزدایی از مازوت با دانش فنی پژوهشگاه برای پالایشگاه امام خمینی اراک در حال ساخت ازسوی بخش خصوصی است.

کد خبر 312480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =