ایران به تولید روزانه ۱۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز می‌رسد، اگر...

در نشست آینده تولید و مصرف گاز اعلام شد که با توسعه میدان‌های گازی کشف‌شده در کشور، ایران به تولید روزانه ۱۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز هم می‌رسد.

به گزارش خبرنگار شانا، عبدالمحمد دلپریش، مشاور عالی برنامه‌ریزی و توسعه معاونت توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران امروز (سه‌شنبه، هفتم بهمن‌ماه) در نشست آینده تولید و مصرف گاز که در ششمین کنگره راهبردی و نمایشگاه نفت و نیرو از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، گفت: کشور ما ذخایر گازی قابل توجهی دارد که بیشتر در جغرافیای جنوبی کشور پراکنده است و اگر توسعه یابند تولید گاز بسیار افزایش می‌یابد.

وی با تأکید بر اینکه تقاضا برای گاز در سال‌های آینده افزایش قابل توجهی خواهد داشت، اظهار کرد: چاره‌ای نداریم مگر اینکه میدان‌های جدید گازی را توسعه دهیم، اکنون هم ۲۰ میدان کشف‌شده وجود دارد که می‌توانند توسعه یابند.

مشاور عالی برنامه‌ریزی و توسعه معاونت توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: برای میدان‌های فعال کنونی هم طرح‌های نگهداشت مانند نصب ایستگاه‌های تقویت فشار باید اجرایی شود. اگر طرح‌های توسعه‌ای انجام شود، تولید گاز افزون بر جبران کاهش تولید مخازن کنونی، به ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد.

دلپریش تصریح کرد: اگر تولید نفت خام هم به بیش از روزانه ۵ میلیون بشکه برسد که طبق گفته وزیر نفت افزایش تا روزانه ۷ میلیون بشکه هم در برنامه است، توسعه میدان‌های گازی بیشتری هم انجام می‌شود و افزایش تولید دور از دسترس نیست، اما اگر این طرح‌های توسعه‌ای انجام نشود تا سال ۲۰۲۲ میلادی با افت تولید فاجعه‌بار و بحران کمبود گاز روبه‌رو خواهیم بود.

هزینه ۲۰ میلیارد دلاری توسعه میدان‌های گازی

محمد مشکین‌فام، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس هم به ارائه روند توسعه میدان گازی پارس جنوبی در ۲۰ سال گذشته پرداخت و گفت: برداشت گاز از میدان پارس جنوبی با تولید ۱۲ میلیارد مترمکعب گاز در سال ۸۱ آغاز شد و هم‌اکنون این رقم به سالانه ۲۲۰ میلیارد مترمکعب رسیده است. 

وی مقدار برداشت تجمعی از این میدان مشترک را هزار و ۸۶۱ میلیارد مترمکعب گاز غنی عنوان کرد و افزود: ارزش این مقدار از گاز برداشت‌شده از پارس جنوبی در مجموع ۳۳۵ میلیارد دلار برآورد شده است.  

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در ادامه به وضع تولید گاز پارس جنوبی در مقایسه با تولید گاز کشور اشاره کرد و گفت: پارس جنوبی در سال ۸۱ و همزمان با آغاز برداشت گاز، سهمی ۱۰ درصدی از تولید گاز کل کشور داشت، در حالی‌که با توسعه فازهای این میدان، هم‌اکنون نزدیک به ۷۰ درصد از تولید گاز کشور از پارس جنوبی تأمین می‌شود.  

مشکین‌فام با تشریح حجم سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در کارنامه بیست ساله پارس جنوبی، تصریح کرد: در چهار سال ابتدای توسعه، با سرمایه‌گذاری ۹ میلیارد دلاری، ظرفیت تولید گاز از این میدان به ۱۴۱ میلیون مترمکعب رسید. 

وی با بیان اینکه در هشت سال بعد، با سرمایه‌گذاری ۴۵ میلیارد دلاری، ۱۴۱ میلیون مترمکعب دیگر بر ظرفیت روزانه برداشت گاز از پارس جنوبی افزوده شد، مقدار افزایش برداشت روزانه گاز در ۷ سال گذشته را ۴۱۸ میلیون مترمکعب با سرمایه‌گذاری بیش از ۲۴ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون با مجموع سرمایه‌گذاری ۹۰ میلیارد دلاری ظرفیت روزانه برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی به ۷۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است. 

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه ایران در برداشت روزانه گاز از مخزن مشترک پارس جنوبی از قطر پیشی گرفته است، اظهار کرد: هم‌اکنون ۲۷ بلوک گازی پارس جنوبی در مدار تولید قرار دارد و دو بلوک فاز ۱۱ نیز در حال توسعه است.

به گفته محمد مشکین‌فام، در پارس جنوبی افزون بر تحویل روزانه ۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز سبک به شبکه سراسری، سالانه ۱۲ میلیون تن اتان و ۱۱ میلیون تن گاز مایع (پروپان و بوتان) نیز در پالایشگاه‌های پارس جنوبی تولید می‌شود و در اختیار مبادی مصرف قرار می‌گیرد.

مدیرعامل بزرگترین شرکت تولیدکننده گاز کشور، مقدار ذخایر گازی درجای سهم ایرانی میدان مشترک پارس جنوبی را حدود ۴۲۰ تریلیون فوت مکعب دانست و گفت: تا به امروز ۶۲ تریلیون فوت مکعب (معادل ۱۵ درصد) از ذخایر گازی درجای این میدان برداشت شده است، اگر با همین روند پیش رویم، قابلیت برداشت نزدیک به ۲۱۰ تریلیون فوت مکعب (معادل ۵۰ درصد گاز درجای) پارس جنوبی وجود دارد، اما برای دستیابی به ۷۵ درصد از ذخایر درجای این میدان، به ۳۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید نیازمندیم تا برداشت گاز تجمعی از مخزن پارس جنوبی به ۳۱۰ تریلیون فوت مکعب برسد.

وی ارزش محصولات پارس جنوبی را در صورت ۳۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید، ۵۰۰ میلیارد دلار برآورد کرد و ادامه داد: برای بیست سال آینده پارس جنوبی در دو محور «تمرکز و نگهداشت ظرفیت تولید فعلی» و «توسعه دیگر میادین گازی» تحت راهبری شرکت نفت و گاز پارس برنامه‌ریزی شده است. 

مشکین‌فام نخستین راهکار حفظ ظرفیت تولید فعلی گاز از میدان پارس جنوبی را احداث تأسیسات فشارافزایی در هر دو بخش فراساحل و خشکی عنوان کرد و گفت: این موضوع را به صورت جدی دنبال می‌کنیم و گزارش آن به زودی نهایی می‌شود، چرا که پیش‌بینی می‌شود از ۳ الی ۴ سال آینده، سالانه به اندازه یک فاز پارس جنوبی با افت تولید روبه‌رو شویم. 

وی مضاعف کردن خطوط لوله برای کاهش افت فشار در طول مسیر انتقال گاز، توسعه نواحی خارج از محدوده فعلی میدان پارس جنوبی و حفر چاههای درون‌میدانی (Infill) را از دیگر ‌راهکارهای حفظ نگهداشت تولید گاز برشمرد و تأکید کرد: برنامه‌ریزی شده تا ۶۰ الی ۷۰ حلقه چاه جدید اطراف سکوهای دریایی حفاری شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس همچنین با بیان اینکه در ۲۰ سال آینده نیز باید برای توسعه سایر میادین گازی کشور برنامه‌ریزی شود، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری لازم برای توسعه این میادین ۲۰ میلیارد دلار تخمین زده شده تا در مجموع نزدیک به ۴۲۸ میلیون مترمکعب در روز به ظرفیت برداشت گاز کشور افزوده شود.

صرف سالانه ۴۵ میلیارد دلار یارانه انرژی در کشور

محمدرضا صدیقی، مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران هم در نشست آینده تولید و مصرف گاز، گفت: با وجود بعضی انتقادها، کاری که در حوزه گازرسانی انجام‌شده منطبق بر منطق اقتصادی است و محاسبات اقتصادی نشان می‌دهد استفاده از برق ارزان‌تر از این توسعه گازرسانی‌ها نبوده است.

وی تصریح کرد: از محل این توسعه گازرسانی و اجرای بند ق، از سال ۹۳ تاکنون ۱۶ میلیارد دلار فرآورده جایگزین و صادر شده است.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز تأکید کرد: هم‌اکنون سالانه ۴۵ میلیارد دلار برابر با ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه انرژی کشور است که باید برای آن فکری کرد و راه‌حلی اندیشید.

تأکید بر اهمیت توسعه صنعت پتروشیمی با افزایش تولید پروپیلن

محمدحسن پیوندی، عضو هیئت رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت نیز با تأکید بر تحولات گسترده در عرصه انرژی جهان به اهمیت تولید پروپیلن در ایران اشاره و اظهار کرد: یکی از این روش‌ها تولید متانول از گاز طبیعی و پس از آن تبدیل متانول به پروپیلن است که در کشور بیشتر از این روش استفاده می‌شود و امید است که روند تولید پروپیلن با توجه به ذخایر گسترده گاز در کشور و نیز وجود متانول فراوان افزایش یابد.

وی با بیان اینکه با ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تبدیل متانول به پروپیلن فرصتی تازه برای تحقق اهداف صنعت پتروشیمی فراهم و به‌عنوان عامل اصلی توسعه صنایع میانی، پایین‌دستی، اشتغال و سبب جذب سرمایه‌گذاری می‌شود، تصریح کرد: باید با در نظر گرفتن منابع لازم و نیز افزایش سرمایه‌گذاری تولید محصولات با ارزش مانند پروپیلن را در صنعت پتروشیمی ایران افزایش دهیم.

عضو هیئت رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت ادامه داد: کشورهای مختلف در جهان تا سال ۲۰۵۰ نیاز به مصرف بالای گاز را به‌ویژه در بخش صنعت همچنان خواهند داشت، اما باید در نظر داشت که توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر با شتاب در حال گسترش است و برآوردهای انجام‌شده نشانگر آن است که در سال‌های ۲۰۴۰ تا ۲۰۵۰ روند استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر با جهش روبه‌رو می‌شود.

پیوندی با بیان اینکه با وجود دارا بودن ذخایر گسترده نفت و گاز باید در زمینه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر با جدیت فعال شویم، گفت: در بعضی مناطق ایران ۷۰ تا ۹۰ درصد روزها تابش خورشید را داریم و باید حداکثر سرمایه‌گذاری‌ها را در این زمینه انجام دهیم.

کد خبر 312713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =