صنعت پتروشیمی از پیشران‌های موثر برای توسعه اقتصادی است

معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: هر کشوری برای توسعه خود به صنایعی تکیه می‌کند که به اصطلاح صنایع پشران هستند و می‌توانند نقش لکوموتیو داشته باشند و با حرکت آن ده‌ها و صدها واگن را با خود به حرکت درآورند، صنعت پتروشیمی ایران چنین جایگاهی دارد.

به گزارش خبرنگار شانا، اسحاق جهانگیری، امروز (شنبه، ۱۸ بهمن‌ماه) در آیین آغاز عملیات اجرایی ساخت طرح پتروشیمی اسلام‌آباد غرب به‌عنوان نخستین طرح تولید پلی‌پروپیلن از گاز طبیعی در کشور گفت: امروز خدمت مردم کرمانشاه و اسلام‌آباد غرب رسیدیم؛ مردمی که وفاداری خود را به انقلاب، جمهوری اسلامی و ایران در عمل نشان داده‌اند، در دوران دفاع مقدس نیز با ایستادگی، مقاومت و با تقدیم بیش از ۱۰ هزار شهید نام کرمانشاه را همواره برای ملت ایران اطمینان‌بخش کردند.

وی ایام دهه فجر انقلاب اسلامی را گرامی داشت و افزود: طرح GTPP اسلام‌آباد غرب، طرحی بسیار مهم است که وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره آن صحبت کردند. صنعت پتروشیمی کشور از مهم‌ترین پیشران‌ها برای توسعه اقتصادی است.

معاون اول رئیس‌جمهوری تصریح کرد: هر کشوری برای توسعه خود بر صنایعی تکیه می‌کند که به اصطلاح صنایع پیشران هستند و می‌توانند نقش لکوموتیو را داشته باشند و با حرکت آن ده‌ها و صدها واگن به حرکت درمی‌آید. صنعت پتروشیمی چنین جایگاهی دارد؛ پیشران بزرگ صنعتی ایران است.

جهانگیری با بیان اینکه اقدام‌های وسیعی برای این صنعت انجام شده است، عنوان کرد: صنعت پتروشیمی در دولت‌های گذشته و در این دولت به نقطه‌ای مطلوب رسیده، به‌گونه‌ای که تولیدات آن در سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد که ارزش این ۱۰۰ میلیون تن بیش از ۲۵ میلیارد دلار است.

وی گفت: ما در دوران‌های مختلف به برخی از رشته‌های صنعتی تکیه داشتیم که توانستند به کمک کشور بیایند، یکی همین دوران جنگی اقتصادی است که آمریکا علیه ما آغاز کرد. آمریکایی‌ها این جنگ را شروع و فکر می‌کردند جمهوری اسلامی را از پای در می‌آورند، آنها عنوان کردند که در سال ۹۷ جشن پیروزی را در تهران برگزار می‌کنند.

معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: آمریکایی‌ها فکر می‌کردند که اگر شاهرگ نفت را قطع کنند، می‌توانند ایران را از پای در بیاورند، خیلی هم تلاش کردند صادرات نفت را به صفر برسانند، اما همت، شجاعت و ریسک‌پذیری مسئولان وزارت نفت، آمریکایی‌ها را ناکام گذاشت، البته صادرات نفت کاهش یافت و ما تا ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی را از دست دادیم که اگر این اتفاق نمی‌افتاد این شرایط اقتصادی برای مردم به‌وجود نمی‌آمد.

 رفع نیازهای کشور با اتکا به درآمد صادرات محصولات پتروشیمی

جهانگیری تصریح کرد: زمانی که ما نیاز به ارز داشتیم تا بتوانیم چرخ اقتصاد کشور را به حرکت درآوریم، صنعت پتروشیمی سالانه میلیاردها دلار در این شرایط تحریم مواد پتروشیمی صادر کرد، ارز آن در اختیار کشور قرار گرفت و با اتکا به این درآمدها نیازها برطرف شد.

وی با بیان اینکه در این مقطع کارخانه‌ای به دلیل آنکه مواد اولیه مورد نیازش باید از خارج تأمین می‌شد تعطیل نشد، گفت: باید از مدیران صنعت پتروشیمی که در روزهای سخت ریسک پذیرفته‌اند و برای خدمت به کشور کار کردند قدردانی و حمایت شود. خوشبختانه طرح‌های پتروشیمی با وجود تحریم‌ها یکی پس از دیگری در دست اجراست که یکی از مهم‌ترین آنها همین طرح پتروشیمی اسلام‌آباد غرب است.

معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: یکی از کارهایی که دشمنان انجام می‌دهند ایجاد فضای یأس و ناامیدی در کشور و پمپاژ تبلیغات منفی علیه مدیران جمهوری اسلامی است، در حالی که اجرای همین طرح‌ها نمایانگر توانمندی کشور است. نباید فراموش کرد که در سال ۵۷ حتی دسته بیل هم وارد می‌شد و ما تنها فرمول کلید در دست را دنبال می‌کردیم، یعنی خارجی‌ها برای ما می‌ساختند و کلید طرح ساخته‌شده را در اختیار ایرانیان قرار می‌دادند. امروز ما در پیچیده‌ترین صنایع، نظیر پتروشیمی دارای دانش فنی هستیم.

جهانگیری تصریح کرد: باعث افتخار است که مدیران صنایع مختلف نظیر صنعت نفت و پتروشیمی می‌گویند دانش فنی اجرای این طرح‌ها را در اختیار دارند، دانشی که بیشتر در اختیار تعداد اندکی از کشورها بود و آن را به کشوری واگذار نمی‌کنند.

وی با اشاره به شروع ساخت این کارخانه بزرگ با سرمایه‌گذاری ۵۴۵ میلیون دلار، گفت: تمامی مراحل ساخت اعم از طراحی و تجهیزات توسط فرزندان کشور انجام می‌شود و آشکارا نشان از کارآمدی نظام دارد.

معاون اول رئیس‌جمهوری عنوان کرد: ساخت حلقه‌های پایین‌دستی این مجتمع بزرگ اهمیتی بسزا دارد، کرمانشاه استعدادهای طبیعی فراوانی در اختیار دارد که باید با تکیه بر این ظرفیت و ایجاد زنجیره تولید بیکاری در آن ریشه‌کن شود.

وی گفت: وظیفه بخش خصوصی در این مقطع ایجاد صنایع پایین‌دستی است و بدون تردید با راه‌اندازی ده‌ها و صدها کارخانه‌ای که متکی به این مجتمع است می‌توان اقدام‌های مهمی برای رفع مشکل بیکاری و ایجاد رفاه برای مردم انجام داد.

کد خبر 313209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =