سیمای جهش چهارم پتروشیمی مشخص شده است؛ ۲ طرح را آغاز می‌کنیم

وزیر نفت با تأکید بر اینکه صنعت پتروشیمی امسال در طلایی‌ترین سال خود قرار دارد، گفت: سیمای جهش چهارم پتروشیمی مشخص شده است و تلاش می‌شود دو طرح مهم آن را در همین دولت آغاز کنیم.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه امروز (یکشنبه، ۱۹ بهمن ماه) در آیین گشایش چهاردهمین نمایشگاه ایران پلاست با بیان این مطلب اظهار کرد: امسال ۱۷ طرح برای بهره‌برداری تعریف شده که تاکنون ۱۰ طرح آن به بهره‌برداری رسیده است و بقیه آن هم افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه در شرایط کرونایی و با رعایت پروتکل‌ها برگزار می‌شود، گفت: پی‌تر هم گفته‌ام که زندگی باید با همین شرایط ادامه یابد، منتهی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی،‌ زیرا نمی‌شود زندگی را به‌دلیل شیوع این بیماری (کووید-۱۹) متوقف کرد.

وزیر نفت با تشکر از همه دست‌اندرکاران برگزاری چهاردهمین نمایشگاه ایران پلاست و تبریک دهه مبارک فجر ادامه داد: عمده توجه نمایشگاه ایران پلاست بر صنایع پایین‌دستی است، منتهی اگر این توجه شامل بعضی از صنایع بالادستی می‌شود بیشتر به این دلیل است که ارائه‌کننده خوراک هستند و آینده خوراک را ترسیم می‌کنند.

زنگنه با اشاره به گزارش مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از وضع آینده تأمین خوراک صنایع پایین‌دستی پتروشیمی اظهار کرد: ما در این سال‌ها با توجه به بخش نفت، با همه ظرفیت ممکن برای تأمین انواع خوراک‌های هیدروکربوری با هدف توسعه بخش بالادستی پتروشیمی برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

تأمین ۹۰۰ هزار بشکه خوراک برای صنایع پتروشیمی

وی با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۰ ظرفیت ناخالص تولید پتروشیمی به ۱۰۰ میلیون تن به ارزش ۲۵ میلیارد دلار و در سال ۱۴۰۴ به ارزش ۳۳ میلیارد دلار به قیمت‌های سال ۹۵ می‌رسد، تصریح کرد: سیمای جهش چهارم پتروشیمی هم مشخص شده است و دو طرح در همین دولت آغاز می‌شود.

وزیر نفت امسال را سال طلایی صنعت پتروشیمی با وجود شدیدترین تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی دانست و گفت: قرارمان این بود که امسال ۱۷ طرح پتروشیمی با ظرفیت ۲۵ میلیون تن افتتاح شود که تاکنون ۱۰ طرح افتتاح شده است و بقیه نیز در ماه‌های آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

زنگنه با بیان اینکه دو طرح در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد که اکثر آنها بیش از ۸۰ درصد پیشرفت دارند، گفت: وضع طرح‌هایی که در جهش سوم به بهره‌برداری می‌رسند مشخص است و بعضی از آنها پیشرفت ۶۰ درصدی دارند.

وی گفت: با ظرفیت بیش از ۹۰۰ هزار بشکه معادل نفت خام، خوراک برای صنایع بالادستی پتروشیمی اعم از گاز، ان‌جی‌ال و هیدروکربورهای مایع تأمین می‌شود.

وزیر نفت با بیان اینکه هدف ما این بود اتفاق‌هایی که قرار است در صنعت پتروشیمی بیفتد شامل همه اجزای اقتصاد مقاومتی شود که این رخ داده است، تصریح کرد: ما در پتروشیمی یک صنعت درون‌زا، درون‌گرا و صنعتی مردمی داریم، هم‌اکنون میلیون‌ها نفر از مردم ایران در صنعت پتروشیمی چه از طریق بورس، سهام عدالت یا دیگر سهم‌هایی که خودشان خریده‌اند، سهامدار هستند و دولت تقریباً نقش ناچیزی از نظر مالکیتی و تصدی در صنعت پتروشیمی دارد.

درخواست وزیر نفت از هلدینگ‌ها

زنگنه با تأکید بر اینکه امروز باید بیش از هر زمانی بر توسعه صنایع پایین‌دستی تمرکز کنیم، گفت: اگرچه توجه به این بخش به‌طور مستقیم جزو وظایف وزارت نفت نیست، اما از آنجا که صنایع پایین‌دستی برای ما، یعنی صنعت پتروشیمی، بازار مطمئنی ایجاد و زنجیره ارزش را تکمیل می‌کند، بنابراین به‌تازگی در نشست‌هایی با هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی از آنها به‌طور مستقیم خواستیم همه آنها در زنجیره پایین‌دستی ورود کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون هلدینگ خلیج فارس تعهدهای زیادی را در این زمینه پذیرفته است، ابراز امیدواری کرد بقیه هلدینگ‌ها نیز این تعهد را بپذیرند و به‌طور مستقیم وارد فعالیت در بخش پایین‌دستی شوند.

وزیر نفت همچنین گفت: از جمله کارها در این بخش این است که سازوکارهایی برای توسعه صنایع پایین‌دستی بیندیشیم؛ یکی از آنها ایجاد صندوق‌هایی برای رسیدن به این هدف است.

زنگنه به صنایع پیشران که توسعه‌دهنده بخش پایین‌دستی در چهار زنجیره متانول، پروپیلن، اتیلن و بنزن است اشاره کرد و افزود: طرح‌های تولید و انتقال پروپیلن به مناطق مرکزی و شمال شرق کشور از طرح‌های تعیین‌کننده است.

وی گفت: به‌دلیل کمبود آب، بیش از یک میلیون و ۵۰۰ تن پروپیلن در عسلویه تولید و با خط لوله‌ای ۴۰۰ کیلومتری به شمال شیراز منتقل می‌شود، همین‌طور ۴۰۰ هزار تن پروپیلن در نکا، بندر امیرآباد تولید و با خط لوله حدود ۲۰۰ کیلومتری به منطقه عمومی دامغان منتقل و از آنجا به مناطق شمال شرق کشور ارسال می‌شود.

وزیر نفت با بیان اینکه اجرای این طرح‌ها در واقع توجه به توسعه مناطق کمتر توسعه‌یافته در کشور است، ضمن اشاره به اجرای عملیات احداث پتروشیمی اسلام‌آباد غرب ادامه داد: اجرای این طرح براساس تکمیل زنجیره پروپیلن به‌عنوان پیشران و محرک توسعه صنایع پایین‌دستی است که از توجه ما به این مسئله حکایت دارد.

به گفته زنگنه، با تولید محصول پروپیلن زمینه توسعه صدها صنعت پایین‌دستی به‌وسیله بخش خصوصی فراهم می‌شود.

حمایت وزارت نفت از بخش خصوصی

وی همچنین کمک به توسعه صنایع پایین‌دستی و اشتغال را مورد توجه قرار داد و گفت: در این ارتباط بسیار فکر کردیم که چطور می‌توانیم به صنایع پایین‌دستی و فعال شدن آنها کمک کنیم از این رو اعلام کردیم در بخش‌هایی که خودمان دانش فنی داریم می‌توانیم آن را رایگان در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم، همچنین سود تسهیلات را کاهش دهیم که این موضوع در بودجه دیده شده است. ضمن اینکه تضمین خوراک و خرید محصول را هم داده‌ایم تا سرمایه‌گذاران بتوانند سرمایه‌گذاری کنند و برای طرح‌های خود وام بگیرند.

وزیر نفت با اشاره به صندوق پژوهش و فناوری نفت که شرکت‌های پتروشیمی در آن ۵۰ درصد سهم دارند، گفت: برای ما بسیار مهم است مسیری را که در پیش گرفته‌ایم ادامه دهیم.

زنگنه همچنین بر توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان در این نمایشگاه تأکید کرد و گفت: این شرکت‌ها باید با ما ارتباط تنگاتنگی داشته باشند، به‌ویژه اینکه می‌توانیم از طریق پارک نوآوری و فناوری ری به آنها کمک و زمینه‌های رشد صنایع پایین‌دستی را فراهم کنیم.

وی در ادامه سخنرانی خود با بیان اینکه توجه به اشتغال همچنان از اولویت‌های ماست و باید زمینه اشتغال جوانان تحصیلکرده را فراهم کنیم، ادامه داد: هم‌زمان باید به تعادل منطقه‌ای و توسعه‌ متعادل در مناطق ایران توجه کنیم که ان‌شاءالله شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در این بخش گام‌های مؤثری بردارند.

وزیر نفت به صنایع پلاستیک هم اشاره کرد و با بیان اینکه ان‌شاءالله بتوانیم گام‌های خوبی در صنعت پلاستیک برداریم، زیرا بسیاری از واحدهای جدید ما با تمرکز بر پلاستیک شکل گرفته‌اند، تصریح کرد: صنعت پتروشیمی ایران در ۶۰ سال عمر خود پس از انقلاب جهش‌های بزرگی داشته و در چند سال گذشته نیز گام‌های بسیار خوبی برداشته شده است.

کد خبر 313287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =