مصرف بالای انرژی در داخل سهمی از بازار برای ایران نمی‌گذارد

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت مصرف بالای گاز و تغییر نکردن فرهنگ مصرف داخلی انرژی را چالشی بزرگ دانست و گفت: افزایش مصرف داخلی انرژی در عمل سهمی را در بازار متناسب با ذخایر نفت و گاز ایران باقی نمی‌گذارد.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، امیرحسین زمانی‌نیا امروز (دوشنبه، ۲۰ بهمن‌ماه) در آیین گشایش سومین همایش تخصصی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری منطقه آزاد قشم در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی اظهار کرد: ایران تا سال ۲۰۴۰ میلادی همچنان رتبه نخست بزرگ‌ترین دارنده ذخایر گاز جهان را یدک می‌کشد و در رتبه پنجم بالاترین رشد تولید گاز جهان قرار خواهد داشت.

وی با اعلام اینکه تا سال ۲۰۴۰ میلادی بالاترین رشد صادرات گاز جهان در اختیار ۶ کشور قطر، روسیه، آمریکا، استرالیا، کانادا و الجزایر قرار خواهد داشت، افزود: به‌دلیل رشد مصرف داخلی گاز ایران، در عمل گازی برای صادرات باقی نمی‌گذارد از این رو باید در فرهنگ مصرف این حامل انرژی تغییرهایی اعمال شود.

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت با یادآوری اینکه قشم ظرفیت لازم را برای تبدیل شدن به یکی از کانون‌های تولید و صادرات انواع حامل‌ انرژی به‌ویژه محصولات پتروشیمی دارد، یادآور شد: برای رشد توسعه هاب (مرکز) پتروشیمی و پالایش نفت در جزیره قشم، باید تضمین‌های دولتی و حاکمیتی به سرمایه‌گذاران خارجی و بخش خصوصی داده شود.

زمانی‌نیا از کاهش ۱۸ درصدی سرمایه‌گذاری در صنایع نفت گاز پتروشیمی و زغال‌سنگ پس از شیوع کرونا به‌عنوان یکی از چالش‌های پیش روی صنعت نفت جهان نام برد و عنوان کرد: کاهش سرمایه‌گذاری در یک بازه زمانی پنج تا ۱۰ ساله افزایش تولید نفت و گاز را در جهان تحت تأثیر قرار خواهد داد.

سومین همایش تخصصی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری منطقه آزاد قشم در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی ۲۰ و ۲۱ بهمن‌ماه امسال برگزار می‌شود.

کد خبر 313295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =