خودکفایی مپنا در ساخت توربوکمپرسورهای نفت و گاز

مدیرعامل گروه مپنا از خودکفایی ایران در ساخت و طراحی توربوکمپرسورهای نفت و گاز خبر داد و گفت: فناوری ساخت این نوع توربوکمپرسور از سوی گروه مپنا کاملاً بومی‌سازی شده است.

به گزارش خبرنگار شانا، عباس علی‌آبادی روز دوشنبه (۲۰ بهمن‌ماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه به بعضی از همکاری‌های شرکت مپنا با وزارت نفت اشاره کرد و گفت: حفر ۱۱ حلقه چاه در دستور کار مپنا قرار گرفته است که هم‌اکنون با استفاده از دکل حفاری این شرکت در حال فعالیت هستیم.

مدیرعامل شرکت مپنا با بیان اینکه مطالعات جامع مخازن (MDP) میدان‌های نفتی دیگر از جمله رگ سفید، کرنج، میدان منصوری و آب تیمور از سوی این‌ مجموعه انجام شده است، از تشکیل کنسرسیومی متشکل از ۱۳ شرکت ایرانی برای توسعه میدان نفتی آزادگان خبر داد و ابراز امیدواری کرد که در آینده‌ای نزدیک و با اتخاذ تدابیر لازم ازسوی وزارت نفت، فعالیت این دسته از شرکت‌ها آغاز شود.

وی گفت: همچنین درباره توسعه میدان نصرت مذاکراتی با شرکت نفت فلات قاره ایران انجام شده، اما هنوز هیچ‌گونه تصمیم قطعی در این باره گرفته نشده است.

رونمایی از توربین هیدروژنی در آینده‌ای نزدیک

وی از راه‌اندازی توربین هیدروژنیMDG۷۵  خبر داد و از آن به‌عنوان بهترین نوع توربین در سطح دنیا یاد کرد و گفت: به‌زودی این توربین با راندمان سیکل ترکیبی حدود ۶۰ درصد که با طراحی و ساخت به‌طور کامل ایرانی است رونمایی خواهد شد که در نوع خود منحصربه‌فرد است.

فعالیت نیروگاه‌ها با سامانه کنترلی بومی

مدیرعامل گروه مپنا به وضع مطلوب صادرات خدمات فنی و مهندسی در گروه مپنا اشاره کرد و با بیان اینکه زنده بودن مپنا از طریق صدور این خدمات است و الا مطالبات داخلی به این سادگی‌ها پرداخت نمی‌شود، گفت: هم‌اکنون مپنا ۵ هزار مگاوات نیروگاه در حال احداث در نقاط مختلف دنیا دارد که از این تعداد نیروگاه، ۳ هزار مگاوات آن در عراق در حال ساخت است. خوشبختانه برای احداث نیروگاه‌ها در مناقصه‌ها به لحاظ کیفیت و قیمت بزرگان دنیا را شکست دادیم که در شرایط رقابت در حال تحریم توانستیم این افتخار بزرگ را برای کشور به ارمغان بیاوریم.

علی‌آبادی عنوان کرد: امروز نیروگاه‌ها ما با سامانه کنترلی طراحی و ساخته‌شده بومی کار می‌کند. مغز و قلب نیروگاه‌ها در دست خودمان است و این در حالی است که پیش‌تر این تجهیزات از خارج خریداری می‌شد.

وی در ادامه به فعالیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر نیز اشاره کرد و گفت: تنها راه توسعه این نوع نیروگاه‌ها صدور برق حاصل از آن است، زیرا این مسئله هم سبب بالغ شدن فناوری در سطح کشور خواهد شد و هم در مقیاس جهانی می‌توانیم به‌عنوان یک عرضه‌کننده کالا مطرح باشیم و اینکه در این بخش بیشتر هدف ما ورود به بازارهای جهانی است، زیرا در داخل کشور از صرفه اقتصادی برخوردار نیست.

خودکفایی ایران در ساخت توربوکمپرسور

مدیرعامل گروه مپنا از خودکفایی ایران در ساخت و طراحی توربوکمپرسور خبر داد و عنوان کرد: فناوری ساخت توربوکمپرسورهای نفت و گاز چه به‌صورت محوری و چه گریز از مرکز در مپنا کاملاً بومی‌سازی شده است و تا به امروز قرارداد بیش از ۱۳۲ توربوکمپرسور نهایی شده و نزدیک به ۱۰۰ دستگاه تحویل شده و در حال انجام کار است. هدف ما در ساخت توربوکمپرسورها دستیابی به مقیاس‌های بالاتر است. نوع این تجهیز کاربردی ۹۰ بار است که طراحی و ساخت ۲۴۰ بار آن برای پروژه‌های خانگیران و شوریجه در دستور کار گروه مپنا قرار دارد که امیدواریم با همت متخصصان بتوانیم نیاز کشور را در این زمینه به‌طور کامل برطرف کنیم.

بومی‌سازی فناوری کمپرسورهای گریز از مرکز

علی‌آبادی همچنین از بومی‌سازی کمپرسورهای گریز از مرکز خبر داد و گفت: همه پیشنهادهای لازم به وزارت نفت داده شده است و در حال مذاکره هستیم و امیدواریم بتوانیم در این زمینه به توافق‌های لازم دست یابیم،‌ زیرا این تجهیز نه‌تنها ضروری است، بلکه در نوع خود صرفه اقتصادی نیز دارد و به لحاظ فناوری مشکلی نخواهد داشت.

محرومیت مپنا از اعتبارات صندوق توسعه ملی

وی به محرومیت شرکت مپنا از اعتبارات صندوق توسعه ملی اشاره و عنوان کرد: این شرکت به‌عنوان بزرگ‌ترین دستگاه نیروساز کشور در سطح خاورمیانه در ۱۰ سال گذشته تا امروز ریالی از تسهیلات صندوق توسعه ملی دریافت نکرده و دلیل آن هم این است که می‌گویند چون بیشتر از ۲۰ درصد سهامدار شرکت مپنا دولتی است، از این رو هیچ‌گونه اعتباری از سوی صندوق توسعه ملی به این گروه تعلق نمی‌گیرد که جای بسی تأسف است و باید هر چه سریع‌تر این مشکل به‌صورت منطقی حل و فصل شود.

مدیرعامل گروه مپنا در ادامه اظهارات خود به تبدیل نیروگاه‌های سیکل ساده به سیکل ترکیبی اشاره و از آن به‌عنوان مهم‌ترین اقدام دولت در بخش نیروگاهی یاد کرد و افزود: اصلاً نیازی به ساخت نیروگاه نیست و تنها راه‌حل تبدیل واحدهای سیکل ساده نیروگاهی به سیکل ترکیبی است که در این زمینه گروه مپنا بدون دریافت هیچ تسهیلاتی و تنها با تأمین منابع از سوی مردم توانسته سه نیروگاه‌ بزرگ کشور را به سیکل ترکیبی تبدیل کند که در این میان نیروگاه عسلویه و فردوسی به اتمام رسیده و بقیه نیز از پیشرفت ۵۰ درصدی برخوردار است.

خصوصی‌سازی صنعت برق

علی‌آبادی تنها راه برون‌رفت از چالش‌های پیش روی صنعت برق کشور را خصوصی‌سازی عنوان کرد و افزود: برق باید در یک مقیاس اقتصادی قرار بگیرد. مردم حاضر هستند که در صنعت نیروگاهی سرمایه‌گذاری کنند. همین نیروگاه پرند که سیکل ترکیبی شد با سرمایه‌گذاری مردم صورت گرفت، نه با پول دولتی. به این منظور طبق قانون ما باید درآمد حاصل از صرفه‌جویی این نیروگاه را دریافت کنیم و جزو مطالبات گروه مپنا است که امیدواریم این منابع را بتوانیم دریافت کنیم.

وی تصریح کرد: برق جزو مهم‌ترین کالاهایی است که باید به آن توجه اکید کرد. بدون شک خودروهای آینده برقی هستند و بدون تردید با این روند شدت انرژی به جایی نخواهیم رسید. در این میان قیمت از اهرم‌های لازم برای مدیریت شدت انرژی است که باید از آن به نحو شایسته‌ای استفاده کرد. در عین حال نباید واقعیت‌ها را نادیده گرفت، زیرا با این حقوق‌های ناچیز قطعاً مردم توان پرداخت هزینه‌های برق را نخواهند داشت و باید راه‌های منطقی آن را پیدا کرد. باید اصلاحات اقتصادی انجام داد. حقوق‌ و دستمزد را اصلاح کرد تا مردم بتوانند قیمت واقعی را پرداخت کنند و این تنها راه برای نجات کشور از گرداب اسراف است.

کد خبر 313397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =