شرکت‌های پالایشی پیشرو در حمایت از تولیدات داخلی

سخن از ساخت داخل و حمایت از سازندگان داخلی در زمانی که کشور خود اتکا و متکی به تولیدات درون‌زای خود باشد، به‌طور قطع قدرت چانه‌زنی آن نیز در معادلات و معاملات بین‌المللی افزایش می‌یابد؛ صنایع مختلف کشور همانند صنایع پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی سعی در بهره‌مندی و حمایت از سازندگان و تولیدکنندگان داخلی دارند، به‌گونه‌ای که بیشتر قطعات و تجهیزات مورد نیاز خود را از بازار داخلی خریداری می‌کنند.

حمایت از تولید داخل یعنی تلاش برای بومی شدن فناوری‌های مختلف در حوزه تولید از طریق آزمون و مهندسی معکوس و... به دلیل اهمیت این موضوع در گزارش پیش رو به بعضی از اقدام‌های انجام‌شده شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اشاره شده است که در ادامه می‌خوانید:

غلامرضا باقری دیزج، مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز می‌گوید: «شرایط تحریم سبب شده تا در صنعت نفت روی پای خود بایستیم و این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم، راهبرد ما این است که حتی در شرایط متعادل نیز قطعات مورد نیاز خود را از شرکت‌های داخلی خریداری کنیم.»

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد قطعات یدکی و تجهیزات پالایشگاه تبریز داخلی است، ادامه می‌دهد: «از این مقدار ۵۰ درصد قطعات استانی است و هم‌زمان توانمندسازی ملی و منطقه‌ای را افزایش می‌دهیم. برای این فرآیند کارگروه ویژه‌ای در نظر گرفته‌ایم. این مسیری است که باید طی کنیم تا کشور روی پای خود بایستد».

به گفته باقری، «از سال ۱۳۹۲ به بعد توانستیم با راه‌اندازی پروژه‌ای به ارزش ۴۰۰ میلیون یورو فرآورده بنزین را به یورو ۵ تبدیل کنیم، نخستین شرکتی هستیم که سامانه بازیافت به مشعل را نصب ‌کرده‌ایم و با ابتکارات جدید و بدون ایجاد واحد جدید توانستیم واحد ایزامریزاسیون را داشته باشیم. ضمن آنکه طرح‌های زیست‌محیطی بیش از ۵۰ میلیون دلار را در دستور کار داریم، مهم‌ترین کاری که امسال داریم پروژه ۳۰۰ میلیون دلاری احداث طرح تولید روغن‌های پایه گروه دو و سه است. با ساخت این پروژه‌ها که سه تا چهار سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، کشور از واردات این محصولات بی‌نیاز می‌شود و صادرات نیز خواهیم داشت».

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز تأکید می‌کند: «در سطح ملی کاهش نفت کوره را داریم که بر اساس مشوق‌های قانونی ۱.۲ میلیارد دلاری همه کارهای فنی مانند خرید دانش فنی، طراحی مقدماتی آن انجام شده است. هدف از آن، کاهش نفت کوره به زیر پنج درصد، کاهش مقدار سولفور باقیمانده به زیر نیم درصد و تولید محصولات با ارزش افزوده بالا را داریم و سهامدار ۵۰ درصدی پتروشیمی‌های مجاور خود هستیم».

تأمین ۹۶ هزار قلم کالا از تولیدات داخلی

در همین حال، مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند از تولید «نرمال هگزان» در این پالایشگاه خبر می‌دهد و می‌گوید: واحد تولیدی نرمال هگزان می‌تواند در مجموع با تولید ۵۰ هزار تن «نرمال هگزان» یا «نرمال پنتان» به‌صورت جداگانه ظرفیت داشته باشد که سالانه حدود ۵۵ میلیون دلار برای شرکت سودآوری دارد.

در این پروژه حدود ۴ هزار بشکه در شبانه‌روز خوراک این واحد افزایش یافته که این مهم سبب افزایش سالانه ۵۰۰ هزار لیتر بنزین در این شرکت شده است. افزون بر این، تولید این محصول راهبردی در افزایش کیفیت بنزین تولیدی کل پالایشگاه هم تأثیری بسزا داشته از آن جهت که مقدار الفین این محصول را کاهش داده و به استانداردهای یورو ۴ و یورو ۵ نزدیک شده است.

غلامحسین رمضان‌پور ادامه می‌دهد: «پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند به‌دلیل دارا بودن واحدهای پیچیده RCD تنها تولیدکننده سوخت کم گوگرد مورد نیاز صنایع کشتیرانی را هم به خود اختصاص داده است که این محصول با نام ATR۱۴۰ به‌عنوان یکی از فرآورده‌های ویژه در بورس عرضه می‌شود. هم‌اکنون حدود ۶۰ هزار تن از این محصول را که مورد نیاز کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکت ملی نفتکش است، ماهانه تأمین می‌کنیم.»

به گفته وی، «مطالعات اولیه درباره واحد تولید کک سوزنی انجام و با پژوهشگاه صنعت نفت قرارداد امضا شده و فازهای نخست و دوم یعنی مطالعات آزمایشگاهی و مطالعات آزمون پایلوت این کک اتمام یافته و نتایج آن مثبت بوده است. کک سوزنی به نسبت کک اسفنجی، دارای ارزش افزوده بالاتری است و مورد نیاز صنایع فولاد است که برنامه احداث این واحد را با ظرفیت تولید کک سوزنی کلسین شده به میزان ۹۰ هزار تن در سال در دستور کار داریم. با نهایی شدن مطالعات طراحی پایه این واحد تا پایان سال ۱۴۰۰ اسناد مناقصه را آماده و پیمانکار معتبر اجرایی را انتخاب می‌کنیم و مراحل طراحی جزئی، خرید و نصب آن آغاز می‌شود.»

مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند می‌گوید: «برای تأمین قطعات مورد نیاز، از سازندگان داخلی کمک گرفته‌ایم و تاکنون بیش از ۹۶ هزار قلم کالا را داخلی‌سازی کرده‌ایم و از شرکت‌های سازنده ایرانی برای طراحی و تولید این قطعات کمک گرفته و آنها را حمایت کرده‌ایم.»

پیشرفت ۴۰ درصدی طراحی پایه پروژه ارتقای کیفیت محصولات سنگین

هاشم نامور، مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس نیز از پیشرفت ۴۰ درصدی طراحی پایه پروژه ارتقای کیفیت محصولات سنگین شرکت پالایش نفت بندرعباس خبر می‌دهد و می‌گوید: «این شرکت طرح‌های توسعه‌محوری از جمله پروژه ارتقای کیفیت محصولات سنگین پالایشگاه با محوریت ساخت واحد کک‌سازی تأخیری و کاهش مقدار نفت کوره و تولید فرآورده‌های با ارزش افزوده بیشتر را در دستور کار دارد.»

وی با اشاره به چشم‌انداز شرکت پالایش نفت بندرعباس مبنی بر دستیابی به جایگاه برتر پالایش نفت ایران در بهره‌وری، کیفیت فرآورده‌ها و رضایت‌مندی مشتریان، ادامه می‌دهد: «برای اجرای بزرگ پروژه ارتقای کیفیت محصولات سنگین سه سال زمان در نظر گرفته شده است که با هماهنگی و برنامه‌ریزی صورت گرفته، عملیات اجرایی پروژه با اعتبار یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از نیمه سال ۱۴۰۰ آغاز می‌شود.»

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس می‌افزاید: «از مهم‌ترین دلایل حرکت برای توسعه و ساخت واحدهای جدید به‌ویژه واحدهای ارتقای کیفیت محصولات سنگین می‌توان به نیاز بازارهای بین‌المللی به سوخت پاک، ضرورت کاهش تولید سوخت‌های با ارزش افزوده کمتر، ارتقای کیفیت فرآورده‌های تولیدی، تولید فرآورده‌های منطبق با استانداردهای روزآمد دنیا به لحاظ مسائل زیست محیطی و بهبود عملکرد اقتصادی و سودآوری بیشتر اشاره کرد.»

حمیدرضا شاکری‌راد

کد خبر 313546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =