فشارها بر اصلی‌ترین منبع درآمد کشور برای مردم بازگو نشده است

معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: در سال‌های اخیر گاهی درآمدهای نفتی کشور به سالانه ۱۲۰ میلیارد دلار رسیده است، اما در سه سال اخیر هنوز نتوانسته‌ایم به مردم بگوییم که چه فشارهایی بر اصلی‌ترین منبع درآمدی کشور وارد شده است.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهوری، اسحاق جهانگیری، عصر دیروز (شنبه، دوم اسفندماه) در نشست نخبگان، جوانان و فعالان اجتماعی و فرهنگی کردستان با اشاره به اینکه کشور با مشکلات جدی روبه‌رو است و از مسائلی نظیر تحریم و بیماری کرونا رنج می‌برد، گفت: مدیریت کشور ما در مقابله با کرونا نسبت به کشورهای پیشرفته قابل ارزیابی است و هر محققی می‌تواند آن را ارزیابی و بررسی کند.

وی افزود:‌ باید توجه داشته باشیم مدیریت و مقابله با کرونا در شرایطی بوده که به‌دلیل فشارها و تحریم‌ها دست ما بسته است و یکی از اصلی‌ترین درآمدهای کشور یعنی درآمدهای نفتی کاهش چشمگیری داشته است.

معاون اول رئیس‌جمهوری تصریح کرد: در سال‌های اخیر گاهی درآمدهای نفتی کشور به سالانه ۱۲۰ میلیارد دلار رسیده، اما در سه سال اخیر هنوز نتوانسته‌ایم به مردم بگوییم که چه فشارهایی بر اصلی‌ترین منبع درآمدی کشور وارد شده است.

جهانگیری با یادآوری فعالیت خود در کمیسیون بودجه مجلس در دوران نمایندگی گفت: زمانی کل درآمد نفت ۷ میلیارد دلار بود که ۲ میلیارد دلار برای کالای اساسی، ۲ میلیارد دلار برای بنیه دفاعی و ۳ میلیارد دلار برای اداره کشور تعیین می‌شد. در سال ۹۹ که از نظر درآمدهای نفتی وضع خوبی نداشتیم مدیران کشور سینه خود را سپر کردند و محکم پای اداره کشور ایستادند و آبرو، تجربه و دانش خود را در این راه صرف کردند تا حد توان فشارهای کمتری به مردم وارد شود.

وی ادامه داد: در شرایط تحریم به این نتیجه رسیدیم که باید در بنزین و گندم خودکفا شویم و تولید داخلی را تقویت کنیم. در شرایط تحریم به این باور رسیدیم که استان‌های مرزی بهترین و مهم‌ترین سرمایه کشور هستند که به‌عنوان نمونه از همین مرز باشماق به گفته استاندار، ۷ میلیارد دلار صادرات انجام شده است.

معاون اول رئیس‌جمهوری درباره انتقاد از عملکرد صنعت پتروشیمی در کردستان گفت: هدف از ایجاد این صنعت در این منطقه کمک به شکل‌گیری صدها واحد سرمایه‌گذاری پایین‌دستی بود وگرنه ایجاد خط لوله برای اشتغال ۵۰۰ نفر در صنعت پتروشیمی کار منطقی نیست. ما در شورای اقتصاد تکلیف کردیم تا همه واحدهای بزرگ هنگام ساخت و بهره‌برداری 4 درصد از رقم سرمایه‌گذاری را به مسئولیت‌های اجتماعی خود اختصاص دهند. این موضوع وظیفه‌ای است که همه دنیا آن را پذیرفته‌اند و می‌تواند این مسئولیت اجتماعی در موضوع ورزش تجلی یابد.

جهانگیری با اشاره به مسائل مطرح‌شده پیرامون مدیریت زنان، از افزایش ۲۶ درصدی مدیریت بانوان در دولت خبر داد و افزود: ‌امروز رؤسای سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگی نظیر هواپیمایی و پتروشیمی از میان بانوان انتخاب می‌شوند.

کد خبر 313827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =