۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵
  • کد خبر: 313831
توانمندسازی نیروهای بومی در طرح گوره‌-جاسک

مدیر پروژه مخازن ذخیره‌سازی نفت خام در طرح گوره - جاسک از توانمندسازی نیروهای بومی در این پروژه خبر داد و گفت: هم‌اکنون شاهد فعالیت ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر از افراد بومی در این بخش هستیم.

به گزارش شانا، عبدالله احمدی عنوان کرد: خوشبختانه ما از همه نیروهای بومی که توان فعالیت داشتند دعوت کردیم و براساس هماهنگی انجام شده با مسئولان اداره فنی‌وحرفه‌ای استان، در حال آموزش نیروهای مورد نیاز برای این طرح هستیم.

وی افزود: این حرکت آموزشی از همان ابتدای اجرای پروژه براساس هماهنگی انجام‌شده با استاندار هرمزگان کلید خورده و آموزش افراد به منظور استفاده از این نیروها در آینده در حال اجراست.

مدیر پروژه مخازن ذخیره‌سازی نفت خام در طرح گوره-جاسک اظهار کرد: از جمله بیشترین نیازها در شرایط موجود جوشکار و نیروی کارگری ماهر و فنی است و بسیاری از افرادی که اکنون فعال هستند، آموزش‌دیدگان همین دوره‌های توانمندسازی هستند.

احمدی به استقبال مناسب نیروهای بومی‌ از آموزش و فعالیت در این طرح اشاره کرد و گفت: در بخش مخازن طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک ۷۵۰ نفر مستقیم فعالیت می‌کنند که طبق برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان امسال به ۱۵۰۰ نفر می‌رسد و به‌طور میانگین در ماه به این تعداد ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر افزوده می‌شوند. افزون بر آن ۳ تا ۴ هزار نفر هم غیرمستقیم مشغول فعالیت هستند.

وی عنوان کرد: پروژه ساخت مخازن نفتی و تأسیسات جانبی ۲۰ درصد از کل طرح خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک را به خود اختصاص داده که در مرحله نخست مشتمل بر احداث ۲۰ مخزن نفتی فلزی هریک به ظرفیت ۵۰۰ هزار بشکه، یک نیروگاه برق ۱۵ مگاواتی و یک واحد تصفیه آب است که در زمینی به مساحت ۱۳۰ هکتار در منطقه جاسک و سواحل مکران در حال اجراست. همه مخازن این پروژه فلزی است و برای ساخت این مخازن نزدیک به ۳۵ هزار تن ورق به‌کار می‌رود، همچنین این مخازن سقف شناور دوجداره دارند.

احمدی توضیح داد: سقف شناور در این مخازن نه تنها مانع از تبخیر نفت می‌شود، بلکه با فشاری که به سطح نفت موجود در داخل مخزن می‌آورد به تخلیه آن از مخزن نیز کمک می‌کند، از ویژگی‌هایی که این مخازن را از دیگر مخازن نفتی موجود در صنعت نفت متمایز می‌سازد، می‌توان به نصب سیستم‌های صاعقه‌گیر در آنها اشاره کرد، همچنین تغییر اقلیم در منطقه و وجود سقف شناور در مخازن، احتمال وقوع آتش‌سوزی در آنها را بالا می‌برد، اما شرکت مهندسی و توسعه نفت با درس‌آموزی از وقایع گذشته، سعی کرده در مخازن نفتی جاسک این ایرادها را برطرف کند و به همین منظور مخازن گوره-جاسک به سیستم صاعقه‌گیر مجهز خواهند شد.

تجهیز مخازن به سیستم جلوگیری از رسوب

احمدی با اعلام اینکه رسوب‌زدایی از مخازن نفتی یکی از معضلاتی است که همیشه در صنعت نفت با آن روبه‌رو بوده‌ایم، عنوان کرد: در مخازن جاسک برای این چالش نیز چاره‌اندیشی شده و در همه مخازن، سیستم‌های جلوگیری از تشکیل رسوب (SRJ) به‌کار گرفته شده است. به‌کارگیری این سیستم از دیگر ویژگی‌های این پروژه است که بار دیگر آن را از دیگر پروژه‌های ساخت مخازن متمایز می‌سازد. سیستم SRJ، تجهیزاتی است که در بخش مرکزی داخل مخازن نصب می‌شود و با به کار انداختن آن در مخزن یک یا دو بار در ماه به‌مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت و از طریق ایجاد حرکات دورانی مانع از تشکیل رسوب در مخازن می‌شود. این سیستم در مخازن ۵۰۰ هزار بشکه‌ای به صورت ۱۰۰ درصد از تشکیل رسوب جلوگیری می‌کند که از این حیث نیز به هیچ عنوان تهدیدی برای محیط زیست محسوب نمی‌شود.

وی درباره صفر تا صد فعالیت ساخت مخازن و مشکلاتی که در این مسیر وجود دارد، عنوان کرد: برای آماده‌سازی ساخت و نصب مخزن در کنار سواحل مکران باید پس از تسطیح زمین، عملیات تراکم دینامیکی انجام داد که اکنون در بیش از ۴۰ هکتار از آن منطقه این عملیات انجام شده است. پس از این کار لازم است آب‌های موجود در زیر زمین را هدایت کرد تا بتوان با عملیات پیش بارگذاری به تراکم بیشتری از خاک دست یافت.

مدیر پروژه مخازن ذخیره‌سازی نفت خام در طرح گوره-جاسک اظهار کرد: در مخازن جاسک به‌منظور استحکام بستر PVD کوبیده می‌شود. PVDها در واقع لوله‌هایی هستند که به‌صورت عمودی ۱۵ متر ۱۵ متر به فاصله یک و نیم متر در زمین قرار می‌گیرند که مجموع آنها هزار کیلومتر خواهد شد. برای اجرای عملیات پیش بارگذاری در محلی که قرار است مخازن احداث شوند، بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب خاک منطقه را به‌صورت یک تپه درست می‌کنند و در آن محل قرار می‌دهند و بعد از دو ماه نسبت به جمع‌آوری خاک اقدام می‌کنند. این کار سبب می‌شود زمین تحکیم لازم برای ساخت مخزن در آن قسمت را به‌دست آورد. وقتی عملیات خاکبرداری به تراز چهارونیم متری از سطح دریا رسید، کار ساخت فنداسیون بتونی آغاز می‌شود.

تولید پایدار با ذخیره‌سازی

احمدی با اشاره به اینکه انتقال و تولید پایدار نیازمند ذخیره‌سازی است، تصریح کرد: افزون بر آنکه ذخیره‌سازی به ما یک اطمینان برای تداوم تولید و صادرات می‌دهد، قدرت چانه‌زنی ما هم در بازارهای جهانی بالاتر می‌رود. اگر اتفاق‌هایی رخ دهد که در مقاطعی نتوانیم نفت را صادر کنیم، امکان تولید و نگهداری و ذخیره آن وجود داشته باشد. به همین دلیل در طرح گوره-جاسک در فاز نخست ۱۰ میلیون بشکه مخزن ذخیره‌سازی در نظر گرفته شده که شامل ۲۰ مخزن ۵۰۰ هزار بشکه‌ای است. همچنین با توجه به اینکه در آن منطقه هیچ امکاناتی وجود ندارد، احداث یک نیروگاه برق در نظر گرفته شده که هم‌اکنون در حال ساخت است. کارخانه آب‌شیرین‌کن نیز از دیگر اقدام‌هایی است که در حال ساخت بوده و همه تجهیزاتی که برای یک تانک بار یا مخزن نیاز است در این طرح در نظر گرفته شده است.  

وی ادامه داد: مخازن در پایان خط لوله گوره-جاسک قرار دارد و در فاز نخست در زمینی به مساحت ۱۴۰ هکتار احداث می‌شود و پیش‌بینی ما اضافه کردن ۲۰ میلیون بشکه دیگر است که زمین ۴۶۰ هکتاری برای آن در نظر گرفته شده، همچنین ۲ میلیون بشکه نیز برای تعادل در تلمبه‌خانه‌های ۳ و ۵ در نظر گرفته شده است که در آینده نزدیک آغاز به‌کار می‌کند.

حمیدرضا شاکری‌راد

کد خبر 313831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =