تلمبه‌خانه شماره ۲ طرح انتقال نفت گوره - جاسک برق‌دار می‌شود

برق‌رسانی به تلمبه‌خانه‌های شماره ۲ و ۴ در فاز نخست طرح خط لوله انتقال نفت خام گوره – جاسک در اولویت است که بر این اساس، پست برق شماره ۲ و خط انتقال آن به‌طور کامل تکمیل شده و در چند روز آینده، برق‌رسانی به تلمبه‌خانه شماره ۲ و پایانه انتهایی خط لوله در بندر جاسک عملیاتی می‌شود.

نیما ربیعی، جانشین مجری طرح در امور برق‌رسانی طرح احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره - جاسک در گفت‌وگو با خبرنگار شانا، با بیان اینکه برای انتقال نفت خام از گوره به جاسک، پنج تلمبه‌خانه، دو ایستگاه توپکرانی و یک پایانه انتهایی در نظر گرفته شده که با توجه به قرارگیری این تأسیسات در مسیرهای خارج از شهرها، طرح‌ برق‌رسانی را در قالب چهار پروژه ضروری کرده است، افزود: برق مورد نیاز هر یک از تلمبه‌خانه‌ها در فاز اول و دوم ۲۵ مگاوات برآورد شده است. بر این اساس پنج پست برق شماره یک با سطح ولتاژ ۲۳۰ کیلوولت، پست ۲، ۳ و ۴ با سطح ولتاژ ۱۳۲ کیلوولت و پست شماره ۵ با سطح ولتاژ ۶۳ کیلوولت در حال اجراست، همچنین سطح ولتاژ پست‌های مربوط به ایستگاه‌های توپک‌رانی و پایانه انتهایی نیز ۲۰ کیلوولت تعریف شده است.

وی به احداث، بازسازی و توسعه برخی پست‌های بالادست در استان‌های بوشهر، عسلویه و هرمزگان اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه پست‌های بالادست ظرفیتها یا امکانات  تحویل برق مورد نیاز به‌طور کامل را ندارند، از این روافزون بر پست‌های اختصاصی مربوط به تلمبه‌خانه‌ها، مجبور به احداث ۴ پست جدید و توسعه و بازسازی ۳ پست‌ دیگر در حوزه شرکت‌های برق منطقه‌ای در بالادست و حدود ۲۲۰ کیلومتر خط انتقال برق در سطوح ولتاژی ۲۳۰ تا ۶۳ شدیم تا بتوانیم برق مورد نیاز را تامین کنیم.

ربیعی، رقم قرارداد برق‌رسانی این طرح را ۷۵ میلیون یورو عنوان کرد و یادآور شد: ۶۰ درصد این مبلغ برای گسترش زیرساخت‌های برق منطقه‌ای شهرستان‌های بوشهر، دیلم، بینک، جم، عسلویه، لامرد، کنگان و استان هرمزگان هزینه شده که گام مهمی در جهت ایفای نقش مسئولیت اجتماعی شرکت ملی نفت ایران است.

برق‌رسانی به ۲ تلمبه‌خانه در فاز نخست

وی با بیان اینکه کل طرح برق‌رسانی پیشرفتی ۶۰ درصدی دارد، گفت: در فاز نخست طرح انتقال نفت خام گوره – جاسک، برق‌رسانی به تلمبه‌خانه شماره ۲ و ۴ در اولویت است که بر این اساس خط انتقال پست برق شماره ۲ به‌طور کامل تکمیل شده و در چند روز آینده شاهد برق‌دارشدن تلمبه‌خانه شماره ۲ و پایانه انتهایی خط لوله خواهیم بود، همچنین پست تلمبه‌خانه شماره ۴ و خط آن نیز از لامرد به پست تا پایان فروردین‌ماه ۱۴۰۰ برق‌دار می‌شود.

به گفته ربیعی، پست‌های خورموج و دیلم از بزرگ‌ترین پست‌های برق منطقه‌ای است که در این پروژه در حال اجراست؛ پست خورموج با سطح ولتاژ ۴۰۰ به ۱۳۲ کیلوولت دارای دو ترانس با ظرفیت MVA ۲۰۰ با وزن تقریبی ۲۰۵ تن و دیلم با سطح ولتاژ ۲۳۰ به ۶۳ کیلو ولت دارای دو ترانس با ظرفیت MVA ۱۶۰ با وزن تقریبی ۱۳۲ تن، در یک رکورد تازه در مدت نزدیک به پنج ماه از سوی شرکت داخلی ساخته و در حال حمل به سایت است. همه ترانس‌های مربوط به پست‌های بالادست و تلمبه‌خانه‌ها ساخته شده و به سایت حمل و یا در حال حمل است.

ربیعی به یکی از بزرگترین چالش‌های این طرح یعنی خطوط انتقال مربوط به پست‌های تلمبه‌خانه‌های شماره ۳ و ۴ که در مناطق کوهستانی و سخت‌گذر لامرد و کنگان قرار دارد هم اشاره و عنوان کرد: شروع طراحی، خرید و احداث این خطوط انتقال از ابتدای مردادماه امسال آغاز شده است و هم‌اکنون پیشرفت ۷۰ درصدی دارد، دستیابی به این مقدار پیشرفت در بازه زمانی هفت ماهه و با توجه به حجم عملیات و وضعیت منطقه و حجم دکل‌های این خطوط، به‌نوعی رکورد در طرح‌های برق‌رسانی به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه ۹۵ درصد تجهیزات پروژه برق‌رسانی طرح گوره – جاسک تولید داخلی است، این مسئله را نشان‌دهنده خودکفایی صنعت برق در تولید تجهیزات مورد نیاز پست‌های فشار قوی و از نکات برتر کشور در راستای خودباوری و عبور از سد تحریم‌ها عنوان کرد و افزود: در همه این پست‌ها مطالعات پدافند غیرعامل انجام و الزامات مربوط به آن رعایت شده است.

ربیعی سهم بکارگیری نیروهای بومی را در اجرای این پروژه برق‌رسانی، ۸۵ درصد اعلام کرد.

کد خبر 313891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =