اتحادیه اوراسیا فضایی مناسب برای تجارت اقتصادی ایران با کشورهای منطقه است

رئیس‌جمهوری گفت: باید با استفاده از تجربه موفق تجارت ترجیحی با اورآسیا حضور ایران را در بازارهای جدید و همکاری در زمینه سرمایه‌گذاری، حمل‌ونقل، تهاتر و روابط بانکی، انرژی و ورود به دیگر ترتیبات تجاری، منطقه‌ای و جهانی گسترش دهیم.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، دکتر حسن روحانی، امروز (سه‌شنبه، پنجم اسفندماه) در نشست ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با اشاره به گزارش رئیس کل بانک مرکزی از توافق انجام‌شده با کشورهای کره‌جنوبی، ژاپن، عراق و عمان درباره آزادسازی منابع ارزی ایران گفت: اکنون شاهد طلیعه‌های امیدبخش شکست دشمن در جنگ تحمیلی اقتصادی و ناکارآمدی تحریم‌ها هستیم و مقاومت حداکثری مردم در برابر این جنگ تمام‌عیار دشمن به ثمر نشسته است.

وی افزود: از جمله این ثمره‌ها، آزادسازی منابع ارزی به ناحق و غیرقانونی مسدودشده ایران است که بی‌شک گشایش‌هایی را در فضای اقتصادی کشور فراهم می‌کند.

رئیس‌جمهوری با تأکید بر الزام‌های مدیریت دوره بازآفرینی پس از جنگ تحمیلی اقتصادی، تصریح کرد: انسجام و وحدت کلمه اولویت نخست دوره بازآفرینی و متمرکز کردن همه انرژی‌ها و اقدام‌ها برای رفع آسیب‌ها و زیان‌های دوره جنگ است.

روحانی عنوان کرد: هر نوع تنش و درگیری و هر اقدامی که به ثبات و استحکام و آرامش اقتصادی لطمه بزند، خیانت با هدف آسیب‌زدن به زندگی مردم و اقتصاد کشور است.

در این نشست همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) از وضع اجرا و اقدام‌های انجام‌شده در چارچوب اجرای توافق‌نامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اوراسیا و میزان معاملات و تبادلات تجاری با کشورهای عضو این اتحادیه و آغاز مذاکرات توافق‌نامه تجارت آزاد با این اتحادیه گزارش داد.

براساس این گزارش، صادرات ایران به منطقه اوراسیا، به‌دنبال اجرایی شدن موافقت‌نامه تجارت ترجیحی، ۳۰ درصد افزایش یافته است.

رئیس‌جمهوری این توافق‌نامه را فرصت خوبی برای گسترش همکاری‌های منطقه‌ای و توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی با کشورهای عضو این اتحادیه دانست و با تأکید بر لزوم ادامه این تلاش‌ها در حوزه‌های مختلف و متنوع گفت: ایران همیشه برای تحقق این هدف از تدابیر دیپلماتیک صلح‌آمیز و رفع تنش استفاده کرده و توافق‌نامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اوراسیا از اقدام‌های بسیار سودمند و مؤثر در حوزه تجارت بین‌المللی در سال‌های اخیر بوده است.

روحانی با بیان اینکه باید ایران را به‌عنوان کشوری قابل اعتماد و پیش‌بینی‌پذیر در حوزه همکاری‌های بین‌المللی و تجاری معرفی کنیم، تأکید کرد: باید با استفاده از تجربه موفق تجارت ترجیحی با اوراسیا حضور ایران را در بازارهای جدید و همکاری در زمینه سرمایه‌گذاری، حمل‌ونقل، تهاتر و روابط بانکی، انرژی و ورود به دیگر ترتیبات تجاری، منطقه‌ای و جهانی گسترش دهیم.

کد خبر 313952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =