نخستین اسکله گاز مایع بندر صادراتی تمبک به بهره‌برداری رسید

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با تشریح وضع طرح‌های در حال اجرای در پارس جنوبی گفت: نخستین اسکله بارگیری و صادرات گاز مایع بندر خدماتی و صادراتی تمبک در پارس جنوبی به بهره‌برداری رسید.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، محمد مشکین‌فام با اشاره به شرایط مطلوب توسعه و تکمیل این پایانه در سال ۹۹ مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، اظهار کرد: هفته گذشته با پهلوگیری نخستین کشتی در بندر تمبک،  ۶۷۰۰ تن گاز مایع سرد با موفقیت بارگیری و صادر شد.

وی با بیان اینکه برای صادرات گاز مایع از بندر خدماتی و صادراتی تمبک همه اقدام‌های لازم انجام شده و هیچ مانعی در این زمینه وجود ندارد، افزود: مطابق برنامه‌، هفته آینده یک شناور ۴۴ هزار تنی برای بارگیری و صادرات محصولات گاز مایع پارس ۲ وارد بندر می‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، به‌منظور تکمیل بخش‌های باقیمانده، عملیات اجرایی هم‌زمان با بهره‌برداری از نخستین اسکله گاز مایع (ال‌پی‌جی) پایانه در حال انجام است.

مشکین‌فام به اجرای ۶ رشته خط لوله انتقال گاز مایع پالایشگاه‌های فاز ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ به بندر خدماتی و صادراتی تمبک اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون محصول گاز مایع این دو پالایشگاه به‌صورت گرم صادر می‌شود که با انجام فعالیت‌های تکمیلی در این خطوط، گاز مایع سرد این طرح‌ها از طریق بندر خدماتی و صادراتی پارس ۲ بارگیری و صادر می‌شود.

وی به ادامه بارگیری گاز مایع در دو مخزن گاز مایع فازهای ۲۲ تا۲۴ پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: مخازن گاز مایع فاز ۱۳ نیز تا پایان سال به شرایط مناسب بارگیری گاز مایع می‌رسند.

نیروگاه سیکل ترکیبی پارس جنوبی عملیاتی می‌شود

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در ادامه با اشاره به بازدید از روند ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی پارس جنوبی گفت: چهار واحد از ۶ واحد تولید برق بخش سیکل ترکیبی نیروگاه بعثت پارس جنوبی، مراحل پایانی عملیات ساخت را پشت سر می‌گذارند و مطابق برنامه انتظار داریم اردیبهشت‌ماه سال آینده این واحدها را وارد مدار کنیم و در ادامه برای دو واحد باقی‌مانده هم کارهای تکمیلی پس از سه ماه پایان می‌یابد. به این ترتیب بخش سیکل ترکیبی تا اواسط سال ۱۴۰۰ به‌طور کامل عملیاتی می‌شود.

به گفته مشکین‌فام با بهره‌برداری از این نیروگاه، ۵۰۰ مگاوات برق به تولید نیروگاه بعثت پارس جنوبی افزوده خواهد شد و به ظرفیت نامی ۱۵۰۰ مگاوات می‌رسد.

وی افزود: این نیروگاه نقش مهمی در چرخه تولید پارس جنوبی دارد و افزون بر تأمین برق مورد نیاز ۱۳ پالایشگاه پارس جنوبی، بخش‌های جانبی و تأسیسات مشترک، می‌توان از برق مازاد آن برای انتقال به شبکه سراسری استفاده کرد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس عملیات اجرایی این طرح نیروگاهی را مطلوب و رو به پایان ارزیابی کرد و گفت: با توجه به لزوم هماهنگی‌های لازم با نماینده سازندگان تجهیزات به‌منظور حضور در پروژه در حین عملیات راه‌اندازی، اقدام‌های تکمیلی در حال انجام است.

مشکین‌فام درباره وضع پالایشگاه در حال ساخت فاز ۱۴ پارس جنوبی با یادآوری اولویت‌های مربوط به راه‌اندازی بخش‌های جانبی و ردیف‌های شیرین‌سازی گفت: واحدهای جانبی پالایشگاه فاز ۱۴ به‌طور عمده آماده بهره‌برداری هستند و تا پایان امسال و اوایل سال آینده به‌طور کامل عملیاتی می‌شوند.

وی درباره نخستین ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه این طرح نیز گفت: بعضی از قطعات باقیمانده این ردیف عملیاتی که ساخت آنها ازسوی سازندگان خارجی در حال پیگیری است تا اواسط بهار سال آینده وارد سایت پالایشگاه و در محل خود نصب می‌شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس افزود: تلاش می‌کنیم تا پایان اردیبهشت سال آینده نخستین ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه فاز ۱۴ آماده راه‌اندازی شود.

برداشت گاز از پارس جنوبی بیش از برنامه مصوب

مشکین‌فام، برداشت گاز از میدان پارس جنوبی در سال ۹۹ را ۱۶ میلیون مترمکعب بیشتر از برنامه مصوب وزارت نفت اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون ۶۹۲ میلیون مترمکعب گاز غنی از میدان پارس جنوبی برداشت می‌شود، در حالی که طبق برنامه مصوب ما مکلف به تولید روزانه ۶۷۶ میلیون مترمکعب گاز هستیم.

وی با بیان اینکه در بخش بالادستی، رقم برداشت گاز قابل افزایش است، تصریح کرد: با این حال مقدار تولید با توجه به مصرف کشور تنظیم می‌شود و اگر لازم باشد می‌توانیم بالاتر از این مقدار نیز از پارس جنوبی برداشت کنیم.

کد خبر 313989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =