اجرای طرح کیان، از راهبردی‌ترین پتروشیمی‌های ایران آغاز می‌شود

مدیرعامل شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، طرح پتروشیمی کیان را از راهبردی‌ترین پتروشیمی‌های کشور همسو با توسعه پایدار صنعت پتروشیمی و ایجاد ارزش افزوده بالا دانست و گفت: عملیات اجرایی فاز یک پتروشیمی کیان فردا و با فرمان رئیس جمهوری آغاز می‌شود.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، وحید محمودی با بیان اینکه در حوزه الگوی توسعه پایدار صنعت پتروشیمی، یکپارچه‌سازی فرآیندهای تولید به‌منظور کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری و امکان تولید اقتصادی و رقابتی مدنظر است، اظهار کرد: در همین زمینه، طرح پتروشیمی کیان شامل مجموعه‌ای از واحدهای الفینی و پایین‌دستی تعریف شده است که در مجموعه صنعت پتروشیمی ارزش افزوده بالایی نسبت به زنجیره‌های موجود دارد.

وی افزود: پتروشیمی کیان در دو فاز طراحی شده است که فاز نخست واحدهای الفینی و پلی‌اتیلن سنگین خواهد بود و فاز دوم واحدهای پروپیلن اکساید، اتیل بنزن و استایرن‌مونومر و واحد اکسوالکل‌هاست که مجموع سرمایه‌گذاری فازهای یک و دو حدود ۳.۵ میلیارد یوروست.

مدیرعامل شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان به اجرای این طرح در فاز دوم منطقه ویژه پتروشیمی عسلویه اشاره کرد و گفت: ۶۰ درصد این شرکت متعلق به هلدینگ گسترش نفت و گاز پارسیان و ۴۰ درصد هم متعلق به هلدینگ پتروفرهنگ است.

نرخ بازده ۲۷ درصدی سرمایه

محمودی مجموع ظرفیت تولید در واحد الفین را ۲۰۱۱ هزار تن عنوان و اظهار کرد: حدود ۱۲۶۰ هزار تن اتیلن، ۳۲۷ هزار تن پروپیلن، ۲۰۲ هزار تن بنزن، ۱۷۷ هزار تن بوتادین، ۴۵ هزار تن نفت کوره در این واحد تولید خواهد شد.

وی، پیمانکار واحد الفین را شرکت اویک و نوع قرارداد را EPCC عنوان کرد و افزود: مبلغ این قرارداد یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون یورو و لایسنس این واحد از شرکت لینده آلمان است.

مدیرعامل شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان با اشاره به اینکه ۴۵۰ هزار تن اتیلن و ۴۵۰ هزار تن پلی‌اتیلن سنگین در واحد پلی‌اتیلن سنگین تولید خواهد شد، ادامه داد: شرکت نارگان پیمانکار این واحد و نوع قرارداد نیز در قالب EPCC به مبلغ حدود ۸.۵ میلیون یوروست.

محمودی نرخ بازده سرمایه پتروشیمی کیان را ۲۷ درصد عنوان کرد و گفت: این طرح از جذاب‌ترین پروژه‌ها از نظر نرخ بازده است و از نظر بزرگی واحد و دارا بودن مجموعه‌ای از الفین‌ها تا محصولات پلی‌اتیلن سنگین و پایین‌دستی جزو بزرگ‌ترین پروژه‌هایی است که تا به حال اجرا شده یا در حال اجراست.

وی طرح پتروشیمی کیان را از اولویت‌های وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی دانست و اظهار کرد: امیدوار هستیم با برنامه‌ریزی دقیقی که صورت گرفته، پیشرفت این طرح سرعت قابل توجهی داشته باشد.

مدیرعامل شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان با اشاره به اینکه خوراک پتروشیمی کیان از پالایشگاه‎های گازی پارس جنوبی و شرکت‌های پتروشیمی مستقر در منطقه تأمین می‌شود، افزود: ۹۰۰ هزار تن اتان، ۲۵۰ هزار تن پروپان، ۳۵۰ هزار تن بوتان، ۳۱۵ هزار تن +C3 و ۶۹۱ هزار تن +C5 مصرف خوراک خواهد بود که قرارداد خوراک با شرکت ملی گاز نیز نهایی شده و از بابت خوراک مشکلی وجود ندارد.

استفاده حداکثری از توان داخلی

محمودی با تأکید بر اینکه اولویت این هلدینگ استفاده از توان داخلی است، گفت: در اجرای طرح پتروشیمی کیان نیز حداکثر تلاش در به‌کارگیری ساخت داخل خواهد شد و این طرح به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های پتروشیمی کشور اشتغال‌زایی حدود ۳ هزار نفر را در دوران ساخت و راه‌اندازی فاز نخست به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه نهایت تلاش و جدیت برای تسریع در اجرای طرح پتروشیمی کیان در این هلدینگ شده است و می‌شود، تصریح کرد: سعی بر این است که فاز نخست این طرح تا چهار سال آینده تکمیل شود.

مدیرعامل شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان با اشاره به اینکه تمهیدات و سناریوهای مختلفی برای تأمین تجهیزات و فاینانس این طرح، طراحی شده است، افزود: تلاش بر این است که بتوان کمترین آثار منفی تحریم را بر اجرای این طرح داشته باشیم.

شرکت پتروشیمی کیان در سال ۱۳۹۱ به‌منظور اجرای طرح الفین ۱۲ در زمینی به مساحت ۷۸ هکتار در فاز دوم منطقه ویژه پتروشیمی عسلویه تأسیس شد. الفین دوازدهم با مصرف انواع خوراک مایع و گازی و تولید محصولات باارزش، یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های پتروشیمی کشور به شمار می‌آید.

کد خبر 314089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =