طرح پتروشیمی کیان با سالانه ۲.۵ میلیون تن خوراک ترکیبی احداث می‌شود

مدیرعامل شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، تنوع و انعطاف‌پذیری خوراک را از مهم‌ترین ویژگی طرح پتروشیمی کیان دانست و گفت: این طرح پس از بهره‌برداری سالانه ۲.۵ میلیون تن خوراک گاز/ مایع مصرف می‌کند.

به گزارش خبرنگار شانا، وحید محمودی امروز (دوشنبه، ۱۱ اسفندماه) در آیین آغاز عملیات اجرایی ساخت طرح عظیم پتروشیمی کیان با اشاره به اینکه این طرح در زمینی به مساحت ۷۵ هکتار در فاز ۲ پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس عسلویه در حال ساخت است، اظهار کرد: این طرح پس از بهره‌برداری کامل به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های پتروشیمی کشور و منطقه خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه مطالعات تفصیلی و طراحی مفهومی بازارمحور طرح ازسوی کنسرسیوم شرکت فرانسوی «اکسنس» و شرکت ایرانی «طراحی و مهندسی صنایع انرژی» انجام شده است، افزود: براساس این مطالعات کارخانه الفین مجتمع با خوراک ترکیبی گاز/ مایع به همراه واحدهای استخراج بوتادین، بنزن و تعداد متنوعی واحدهای پایین‌دستی شامل واحدهای اتیل بنزن/ استایرن مونومر، پلی‌اتیلن سنگین، پروپیلن اکساید و اکسو الکل در پیکره نهایی این طرح در نظر گرفته شده‌اند.

مدیرعامل شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، تنوع و انعطاف‌پذیری خوراک را از امتیازهای این طرح دانست و ادامه داد: اتان، پروپان، بوتان، برش سه‌کربنه و پنج‌کربنه به میزان ۲.۵ میلیون تن در سال خوراک این طرح است که همگی از پالایشگاه‌های گازی و پتروشیمی‌های منطقه ویژه اقتصادی پارس تأمین می‌شود.

محمودی با بیان اینکه کارخانه الفین پتروشیمی کیان سالانه بیش از ۲ میلیون تن انواع محصولات شامل اتیلن، پروپیلن، بنزن، بوتادین تولید می‌کند، تأکید کرد: بیشتر محصولات این واحد در زنجیره ارزش پتروشیمی کیان به محصول نهایی تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طراحی فرآیند واحدهای فرآیندی تحت لیسانس و همچنین طراحی و مهندسی پایه گسترده کارخانه الفین ازسوی شرکت آلمانی لینده انجام شده است، گفت: قرارداد طراحی و ساخت کارخانه الفین در فاز یک پتروشیمی کیان با شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (اویک) و قرارداد طراحی مهندسی پایه واحد پلی‌اتیلن سنگین به ظرفیت ۴۵۰ هزار تن در سال مبتنی بر آخرین فناوری‌ها با شرکت نارگان امضا شده است.

مدیرعامل شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، اشتغال‌زایی بالای ۱۰ هزار نفر و استفاده حداکثری از توان بومی و مهندسی در ساخت طرح پتروشیمی کیان را از دیگر مزیت‌های اجرای این طرح دانست و گفت: هلدینگ گسترش نفت و گاز پارسیان و پتروفرهنگ به‌عنوان سهامداران اصلی این طرح همواره تأمین مالی مورد نیاز را در اولویت قرار داده‌اند تا با بهره‌برداری به‌موقع از این طرح ملی افزون بر نقش‌آفرینی در توسعه اقتصادی و جهش تولید، ذی‌نفعان این طرح که اقشار مردمی هستند از منافع اقتصادی و اشتغال‌زایی آن بهره‌مند شوند.

محمودی، مجموع میزان سرمایه‌گذاری در طرح پتروشیمی کیان را ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو اعلام  و تصریح کرد: مقدار سرمایه‌گذاری فاز یک این طرح شامل کارخانه الفین و پلی‌اتیلن سنگین بالغ بر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو برآورد می‌شود که بسته تأمین مالی از طریق آورده سهامداران، صندوق توسعه ملی و منابع بانک‌های داخلی و فاینانس خارجی فراهم شده است.

کد خبر 314129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =