بهره‌گیری از ۱۷۹ شرکت ایرانی در اجرای واحد بازیابی اتان پتروپالایش کنگان

مدیرعامل شرکت پتروپالایش کنگان به بهره‌گیری از ۱۵۰ تولیدکننده و ۲۹ پیمانکار اجرایی ایرانی در جریان اجرای واحد بازیابی اتان این شرکت اشاره کرد و گفت: ۱۰۰ درصد کار مهندسی و اجرایی این واحد به همت متخصصان داخلی انجام شده است.

به گزارش خبرنگار شانا، حمید قادری امروز (دوشنبه، ۱۱ اسفندماه) در آیین بهره‌برداری واحد بازیابی اتان این شرکت با اشاره به اینکه محل اجرای این طرح در منطقه پارس ۲ در کنار پالایشگاه فاز ۱۲ پارس جنوبی در ۱۵ کیلومتری شهر کنگان است، افزود: عملیات اجرایی این طرح در بهمن‌ماه سال ۹۴ آغاز و در دی‌ماه ۹۹ با دریافت خوراک راه‌اندازی شد.

وی، میزان خوراک دریافتی واحد بازیابی اتان پتروپالایش کنگان را سالانه ۲۱.۵ میلیون تن از فاز ۱۲ پارس جنوبی عنوان کرد و گفت: ۳.۵ میلیون تن فرآورده‌های گازی شامل یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن اتان، یک میلیون تن پروپان، ۵۰۰ هزار تن بوتان و ۲۵۰ هزار تن پنتان در این واحد تولید می‌شود.

قادری ادامه داد: عمده محصول اتان تولیدی این واحد، صرف خوراک پتروشیمی‌های مستقر در عسلویه و همین‌طور طرح توسعه الفین این شرکت می‌شود و پروپان، بوتان و پنتان نیز هم‌اکنون برای مقاصد صادراتی برنامه‌ریزی شده است.

مدیرعامل شرکت پتروپالایش کنگان، رقم سرمایه‌گذاری طرح را کمتر از یک میلیارد دلار عنوان و اظهار کرد: عمده تأمین مالی این طرح از محل آورده شرکت سرمایه‌گذاری صندوق نفت، بانک‌های داخلی و یکصد میلیون یورو از محل فاینانس خارجی تأمین شده که ۶۶ درصد صندوق نفت، ۲۲ درصد بانک‌های ملت، تجارت، صادرات، اقتصاد نوین و ۱۲ درصد فاینانس خارجی از کشور اسپانیا بوده است.

قادری با اشاره به اینکه در طول اجرای این طرح برای حدود ۳ هزار و ۵۰۰ نفر که بیشتر از نیروهای بومی بوده‌اند، اشتغال‌زایی شد و بیش از ۱۰ هزار نفر در کارخانجات مختلف داخلی در سراسر کشور مشغول کار بودند، تصریح کرد: اکنون ۶۲۲ نفر به‌صورت مستقیم در این طرح فعال هستند.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ درصد کار مهندسی و اجرایی طرح به همت متخصصان داخلی انجام شده است، گفت: در این زمینه از ۱۵۰ تولیدکننده ایرانی و ۲۹ پیمانکار اجرایی بهره گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت پتروپالایش کنگان درباره طرح‌های توسعه‌ای در دست اقدام این شرکت افزود: یک واحد الفین به ظرفیت یک میلیون تن و سه واحد پلی‌اتیلن به ظرفیت مجموع یک میلیون تن با پیشرفت ۴۰ درصد در حال اجراست، همچنین از پروپان تولیدی این شرکت طرح PDH به ظرفیت ۴۵۰ هزار تن و واحد پلی‌پروپیلن به ظرفیت ۴۵۰ هزار تن در مراحل اجرایی مهندسی قرار دارد.

کد خبر 314127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =