فروش نفت در دوران تحریم تنها به‌عهده دولت و وزارت نفت بوده است

سخنگوی دولت با بیان اینکه هیچ یک از مدعیان دور زدن تحریم‌ها نتوانستند حتی یک بشکه نفت بفروشند، گفت: همه عملیات فروش نفت در شرایط تحریمی، ازسوی دولت و وزارت نفت انجام شده است.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، علی ربیعی، امروز (سه‌شنبه، ۱۹ اسفندماه) در نشست خبری، به نشست شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا اشاره کرد و گفت: در این نشست ابتدا درباره مسائل اقتصادی و مشکلات کشور و هماهنگی‌های مورد نیاز قوا برای برنامه‌ریزی و مقابله با وضع اقتصادی که به سبب تحریم‌های ظالمانه به وجود آمده، بحث و بررسی شد و رئیس‌جمهوری بر تلاش هماهنگ سه قوه و همه نهادها برای کاهش فشارها بر زندگی مردم تاکید کرد و هر یک از رؤسای سران قوا در این زمینه مباحثی مطرح کردند.

وی به مصوبه‌های اخیر شورای اقتصاد نیز اشاره کرد و افزود: آیین‌نامه ساخت واحدهای میان‌دستی و پایین‌دستی پتروشیمی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای انتقال پروپلین داخلی به مناطق مختلف کشور با رویکرد آمایش سرزمینی تصویب شد. این طرح سبب رونق در بسیاری از مناطق کشور و ایجاد اشتغال پایدار می‌شود. افزون بر این، کاهش واردات مشتقات پروپلین را نیز به‌دنبال داشته است. شرکت ملی صنایع پتروشیمی از محل منابع داخلی برای ساخت زیرساخت‌ها و تاسیسات سرمایه‌گذاری می‌کند.

سخنگوی دولت درباره وضع آزادسازی منابع ارزی ایران در کشور عراق  و سازوکار آن تصریح کرد: رئیس کل بانک مرکزی نشست‌های متعددی را با مقام‌های عراقی و بانک مرکزی عراق برگزار و درباره سازوکارهای مناسب استفاده از منابع موجود که دولت آمریکا تاکنون مانع برداشت این منابع شده بود، با طرف‌های عراقی تفاهم کرده است.

ربیعی عنوان کرد: مقرر شد این منابع با توجه به مصارف و نیازهای کشور مورد استفاده قرار گیرد. اقدام‌هایی در این زمینه انجام شده که نیاز به شتاب بیشتری دارد که هنوز در مراحل ابتدایی است.

وی درباره ادعای برخی که عنوان می‌کنند فردی را می‌شناسند روزانه ۲ میلیون بشکه نفت در دوران تحریم می‌تواند بفروشد، گفت:‌ از آغاز تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران ادعاهای زیادی علیه دولت و وزارت نفت مطرح می‌شد که وزارت نفت تحریم‌های نفتی را دور نمی‌زند یا توان این کار را ندارد.

سخنگوی دولت ادامه داد: در چند سال اخیر فضای روانی کشور مملو از این اتهام‌های بی‌اساس از سوی کسانی است که هیچ‌ کس از حرف‌های آن‌ها حساب‌کشی نمی‌کند. این ادعاها که اغلب از جانب مخالفان سیاسی دولت مطرح می‌شد کار را به جایی رساند که عده‌ای ادعا کنند اگر نفت به آنها داده شود توان دور زدن تحریم و فروش نفت را دارند.

ربیعی با بیان اینکه عده‌ای هم نزد مقام‌های عالی‌رتبه کشور این ادعاهای عجیب را مطرح می‌کردند، افزود: به همین دلیل وزارت نفت این راهبرد را اتخاذ و اعلام کرد که مدعیان فروش نفت بیایند قرارداد ببندند و هر مقدار نفت که می‌خواهند ببرند که پس از این اعلام آمادگی وزارت نفت، مدعیان یکی پس از دیگری جا زدند.

وی گفت:‌ معلوم شد که این افراد بدون محاسبه و با دانش کم ادعا داشتند یا تحریک شده توسط رابطه‌هایی که به قصد فریب و شناسایی کانال‌های فروش نفت ایران به میدان آمده بودند. وزیر نفت گفت یکبار برای فروش نفت مجوز دادم که حتی یک بشکه هم نتوانستند بفروشند و تمام این‌ها در حالی بود که وزارت نفت با حوصله و درایت مشغول ایجاد و شناسایی کانال‌های جدید فروش نفت بود که این تلاش‌ها به ثمر نشست و دولت موفق شد افزون بر فروش نفت، اجازه ندهد حتی یک دلار از پول نفت ناپدید شود.

سخنگوی دولت تصریح کرد کرد: این اتفاقی که در زمان برخی مدعیان دور زدن تحریم‌ها روی داد و تحریم‌ها را دور می‌زدند، چقدر از منابع مالی ما هدر رفت و ما با قاطعیت اعلام می‌کنیم که هیچ یک از مدعیان دور زدن تحریم نتوانستند حتی یک بشکه نفت بفروشند و همه عملیات فروش نفت در شرایط تحریمی توسط دولت و وزارت نفت انجام شد و افراد رانت‌خوار نفتی که اکنون جزو مسائل پیچیده قضایی هستند، دوباره ایجاد نشدند.

کد خبر 314454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =