۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
  • کد خبر: 314727
اوج و افول تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۱۹

احتمال دارد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۱۹ و هم‌زمان با پدیده انتقال انرژی به اوج و افول خود رسیده باشد.

به گزارش خبرگزاری پلتس از دوبی، فرانسیسکو لا کامرا، مدیرعامل آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر (IRENA) روز دوشنبه (۲۶ اسفندماه) اعلام کرد که ممکن است تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۱۹ به بالاترین سطح خود رسیده باشد و گاز طبیعی نیز حدود سال ۲۰۲۵ از این روند پیروی می‌کند.

ایرنا در چشم‌انداز انتقال انرژی جهانی خود اعلام کرد: براساس سناریوی سال ۲۰۵۰ میلادی که به توافق پاریس برای محدود کردن گرم شدن کره زمین به ۱.۵ درجه سانتیگراد متعهد است، پیش‌‎بینی می‌شود در صورت اعمال سیاست‌های انتقال انرژی، بیش از ۷۵ درصد از مصرف سوخت کاسته شود.

این نهاد تصریح کرد: بر اساس سناریوی ۱.۵ درجه سانتیگراد برآورد می‌شود که تولید جهانی نفت تا سال ۲۰۵۰ نسبت به سطح کنونی آن ۸۵ درصد کاهش یابد و به اندکی بالاتر از ۱۱ میلیون بشکه در روز برسد، این در حالی است که تولید گاز طبیعی با حدود ۵۲ درصد از سطح فعلی آن، بزرگ‌ترین منبع سوخت فسیلی باشد.

مدیرعامل آرِنا اظهار کرد: در هشت سال گذشته، ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر به‌طور نظام‌مند در حال پیشی گرفتن از ظرفیت نیروگاه‌های مرتبط با سوخت‌های فسیلی بوده است.

کامرا افزود: این تغییر ساختاری پیش از این ایجاد شده است. انتقال انرژی از پیش انجام شده است و قابل توقف نیست.

برآورد آرِنا درباره اوج و افول تقاضای جهانی نفت همسو با پیش‌بینی پارسال بی‌پی است. بی‌پی در چشم‌انداز انرژی ۲۰۲۰ خود در سپتامبر ۲۰۲۰ برآورد کرده بود که ممکن است هرگز تقاضای جهانی نفت به سطح پیش از همه‌گیری ویروس کرونا - حدود ۱۰۰ میلیون بشکه در روز - بازنگردد.

بر اساس برآورد بی‌پی، تقاضای زغال‌سنگ، نفت و گاز طبیعی در بلندمدت به‌طور چشمگیری کاهش خواهد یافت و سهم سوخت‌های فسیلی از سهم ۸۵ درصدی کل تقاضای انرژی اولیه در سال ۲۰۱۸ کاهش می‌یابد و تا سال ۲۰۵۰ به ۲۰ تا ۶۵ درصد می‌رسد.

در همین بازه زمانی، قرار است سهم انرژی‌های تجدیدپذیر از ۵ درصد در سال ۲۰۱۸، تا سال ۲۰۵۰ به ۶۰ درصد برسد.

کد خبر 314727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =