تحقق تولید تکلیفی نفت و گاز مارون با صیانت حداکثری از زیست‌بوم

برنامه تولید تکلیفی سال ۹۹ شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون با کمترین آسیب به محیط‌زیست محقق شد و در کنار تحقق تولید پایدار، آسیبی به زیست‌بوم پیرامونی تاسیسات وارد نشد و تا حدودی هیچگونه نفت‌سوزی یا گازسوزی رخ نداد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، حمید کاویان، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون گفت: حفاظت محیط زیست رویکردی غیرقابل تغییر در ساختار تصمیم‌سازی‌های فنی و عملیاتی سازمان است و همواره تلاش شده از جغرافیای محدوده‌های عملیاتی حفاظت شود زیرا در اصل محل زندگی همه ما و از نظر جاذبه‌های طبیعی از مناطق ارزشمند کشور به‌شمار می‌آید.

وی افزود: پارسال، روزانه بیش از ۴۷ هزار بشکه پساب‌های نمک‌زدایی یعنی حدود ۹۸ درصد به چاه‌های دفعی تزریق و تنها ۲ درصد باقیمانده نیز به‌سوی حوضچه‌های ایزوله پساب هدایت شد که هیچ‌گونه اثر مخربی بر خاک منطقه به‌جا نگذاشته است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون اقدام‌های انجام شده به‌منظور بازیافت نفت را قابل قبول توصیف کرد و گفت: با استفاده از دستگاه‌های MOT (فرآورش سیار نفت) و MOS (تفکیک‌گر سیار نفت) موفق شدیم بیش از ۱۱۸ هزار بشکه نفت را به جای ارسال به گودال سوخت، بازیافت کرده و به فرآیند تولید بازگردانیم.

گفتنی است درحال حاضر ۹۱ درصد گازهای همراه این شرکت جمع‌­آوری می‌شود که ۸۶ درصد از آن برای پتروشیمی­‌ها و شرکت گاز ارسال شده و پنج درصد آن نیز به مصرف داخلی می‌رسد و تا سه سال آینده، ۹ درصد باقیمانده نیز در قالب قراردادهای منعقدشده با شرکت‌های پتروشیمی ایرانی و احداث تاسیسات مورد نیاز، جمع‌آوری و میزان گازسوزی به صفر می‌رسد.

افزون بر این در سال ۹۹، فاز نخست طرح شیرین‌سازی حدود ۱۲ میلیون فوت مکعب در روز گاز ترش پرفشار مارون-۳ برای استحصال مایعات ارزشمند گازی راه‌اندازی شد و با موفقیت در مدار قرار گرفت؛ در فاز دوم این طرح، نصب الکتروکمپرسور برای فشارافزایی و شیرین‌سازی حدود سه میلیون فوت مکعب در روز گازهای کم‌فشار ترش در برنامه قرار دارد.  

کد خبر 314946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =