۳ طرح صنعت پتروشیمی فردا به بهره‌برداری می‌رسد

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از افتتاح طرح استحصال اتان پالایشگاه پارسیان سپهر و دو طرح مهم تولید کاتالیست صنعت پتروشیمی خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، بهزاد محمدی طرح استحصال اتان پالایشگاه پارسیان سپهر را یکی از ۱۷ طرح پتروشیمی که ابتدای سال گذشته در برنامه بهره‌برداری قرار گرفت برشمرد و با ارائه پیشینیه‌ای از بهره‌برداری این پروژه‌ها گفت: پنجم فروردین ۱۳۹۹ برنامه‌ای برای افتتاح ۱۷ طرح پتروشیمی با ارزش درآمدی ۱۱.۴ میلیارد دلار و تناژ ۲۵ میلیون تن پیشنهاد دادیم تا با افزایش این میزان به ظرفیت تولید ۶۵.۴ میلیون تنی صنعت پتروشیمی در انتهای سال ۹۸، ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی در پایان سال ۹۹ به ۹۰ میلیون تن برسد.

وی با اشاره به مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور، ادامه داد: با وجود تشدید کرونا که مانعی در مسیر پیشبرد پروژه‌ها بود، تا پایان سال گذشته طرح‌های میاندوآب، کاوه، تولید کاتالیست پتروشیمی لرستان، کیمیای پارس خاورمیانه، بوشهر، لردگان، سولفات پتاسیم ارومیه، هگمتانه، فاز دوم پتروشیمی ایلام، پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس و پتروپالایش کنگان از مجموع ۱۷ طرح به بهره‌برداری کامل رسید و برنامه بهره‌برداری و افتتاح طرح‌های باقیمانده از این سبد هم در هفته‌های آینده انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر اینکه تحقق بهره‌برداری بهنگام ۱۷ طرح پتروشیمی، سال درخشانی برای صنعت پتروشیمی بود، افزود: طرح استحصال اتان پالایشگاه پارسیان سپهر یکی از طرح‌های باقیمانده از پارسال است که به‌عنوان طرح تولید خوراک پتروشیمی فردا (پنجشنبه، ۲۶ فروردین‌ماه) با فرمان رئیس‌جمهوری افتتاح می‌شود.

محمدی با بیان اینکه خوراک این طرح از پالایشگاه پارسیان تأمین می‌شود، ادامه داد: در سایت مُهر گاز متان پس از جداسازی به شبکه تزریق می‌شود و +C2 برای جداسازی نهایی به عسلویه انتقال می‌یابد که خوراک باارزش اتان، پروپان و بوتان نیز در این مجموعه تفکیک می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این پروژه از سوی شرکت توسعه انرژی تدبیر به‌عنوان سرمایه‌گذار این طرح با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلار و پیش‌بینی درآمد سالانه ۱۰۰۰ میلیون دلار اجرا شده است، گفت: ظرفیت این پروژه ۳.۳ میلیون تن در سال و اشتغال مستقیم آن در زمان ساخت ۵۳۰۰ نفر است و در دوران بهره‌برداری هم حدود هزار نفر در این دو سایت مشغول کار خواهند شد.

از واردات کاتالیست در صنعت پتروشیمی بی‌نیاز می‌شویم

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در تشریح ویژگی‌های دو طرح کاتالیستی که فردا (پنجشنبه، ۲۶ فروردین‌ماه) افتتاح خواهد شد، گفت: این دو طرح جزو طرح‌های دانش‌محور هستند.

محمدی با بیان اینکه دو طرح کاتالیستی، شامل طرح تولید کاتالیست پلی‌پروپیلن و طرح تولید پلی‌اتیلن سنگین (CX) است، افزود: در طرح‌های کاتالیستی آنچه اهمیت دارد توسعه دانش فنی ایرانی است، زیرا برای نخستین بار در کشور شاهد تولید این نوع کاتالیست‌ها هستیم و اینکه دانش فنی تولید کاتالیست ازسوی پژوهشگران شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی توسعه پیدا می‌کند بسیار جای غرور و افتخار دارد و این سبب بی‌نیازی ما از واردات این دو نوع کاتالیست می‌شود.

وی با بیان اینکه ارزش مصرف کاتالیست در صنعت پتروشیمی حدود ۲۷۰ میلیون دلار در سال است، گفت: ۴۰ نوع کاتالیست اصلی در سبد مصرف صنعت پتروشیمی داریم که تا امروز ۱۹ نوع آن ایرانی‌سازی شده است و ۹ کاتالیست دیگر تا پایان سال ایرانی‌سازی می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی یادآور شد: ۱۲ نوع کاتالیست باقیمانده در مسیر تحقیق و توسعه است که امیدواریم در سال‌های آینده، به سبد کاتالیست‌های ایرانی‌سازی‌شده اضافه شوند و از واردات کاتالیست در صنعت پتروشیمی بی‌نیاز شویم.

افتتاح ۳ طرح پتروشیمی تا اواسط اردیبهشت‌ماه

محمدی ضمن اشاره به برنامه بهره‌برداری از سه طرح دیگر از سبد ۱۷ طرح برنامه‌ریزی‌شده در سال ۹۹ در هفته‌های پیش رو، گفت: طرح‌های متانول سبلان، اوره مسجدسلیمان و اکسیرحلال که در مراحل راه‌اندازی نهایی هستند، طی هفته‌های آتی به سبد مجتمع‌های تولیدی صنعت پتروشیمی کشور افزوده می‌شوند.

کد خبر 315351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =