سرمایه طرح پالایشگاه پارسیان سپهر یک‌ساله بازمی‌گردد

مدیرعامل گروه توسعه اقتصادی تدبیر گفت: محصولات تولیدی طرح پالایشگاه پارسیان سپهر با بیش از یک میلیارد دلار درآمدزایی سالانه، هزینه‌های طرح را در مدت یک‌سال جبران خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، پرویز راحت امروز (پنجشنبه، ۲۶ فروردین‌ماه) در آیین افتتاح سه طرح پتروشیمی که به صورت ویدیوکنفرانس و با فرمان رئیس‌جمهوری برگزار شد، افزود: عملیات اجرایی طرح پالایشگاه پارسیان سپهر در سخت‌ترین شرایط تحریمی کشور آغاز شد و به پایان رسید و در فشار حداکثری، مراحل اجرایی، عملیاتی، پیش‌راه‌اندازی و افتتاح آزمایشی آن انجام شد. این پروژه با مجوز دولت و با پیشنهاد وزیر نفت و تأیید ریاست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و با سرمایه‌گذاری ستاد توسط هلدینگ توسعه انرژی تدبیر و با گشایش نخستین اعتبار در سال ۹۵ آغاز شد و تکمیل این پروژه در سال جاری، بیانگر عزم و اراده قوی کشورمان در پیشبرد اهداف است.

وی تأکید کرد: این پروژه با دریافت مواد میانی پتروشیمی از پالایشگاه مهر که امروز افتتاح شد، ۱.۳ میلیون اتان برای واحدهای الفین پتروشیمی، یک میلیون تن میعانات گازی شیرین، ۶۰۰ هزار تن پروپان و ۴۰۰ هزار تن بوتان تولید می‌کند که این بخش در عسلویه انجام می‌شود.

به گفته مدیرعامل گروه توسعه اقتصادی تدبیر، این محصولات با احتساب قیمت‌های فعلی بازار، سالانه بیش از یک میلیارد دلار ارزش دارد و از آنجا که سرمایه‌گذاری انجام‌شده در این طرح حدود یک میلیارد دلار بوده است، در نتیجه هزینه‌ها از طریق بازگشت سرمایه در مدت یک سال جبران خواهد شد.

راحت گفت: فرآورده‌های استحصال‌شده در این طرح، پیش از افتتاح به‌صورت سوخت در شبکه گازی کشور به مصرف می‌رسید، اما امروز با افتتاح این طرح، هم مزایای محیط زیستی و هم ارزش اقتصادی چشمگیری برای کشور ایجاد می‌شود.

وی افزود: این پروژه از مصادیق واقعی اقتصاد مقاومتی است؛ ستاد اجرایی فرمان امام از ابتدا تأکید داشت که حداکثر ساخت و اجرای داخلی در این پروژه توسط متخصصان، سازندگان، پیمانکاران و صنایع داخلی لحاظ شود و با بهره‌گیری از ۲۵۱ سازنده در ۱۸ استان و ۲۵۷ پیمانکار داخلی و بیش از ۶۰ درصد ساخت داخل و استفاده از بهترین تجهیزات و آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا این طرح به پایان رسیده است.

مدیرعامل گروه توسعه اقتصادی تدبیر از ارکان اجرایی این پروژه از جمله مسئولان ستاد اجرایی فرمان امام، صندوق توسعه ملی، بانک پارسیان به‌عنوان بانک عامل، وزیر نفت، شرکت‌های اصلی زیرمجموعه نفت و به‌ویژه منطقه ویژه اقتصادی پارس، استاندار بوشهر و همکاران ایشان در شهرستان عسلویه قدردانی کرد و در پاسخ به پرسش رئیس‌جمهوری درباره زمان آغاز اجرای این پروژه در عسلویه و مهر گفت: ما در سال ۹۳ مجوزها را از وزارت نفت گرفتیم و از طریق صندوق توسعه ملی نخستین ال‌سی را در نیمه نخست سال ۹۵ باز و از همان زمان عملیات اجرایی را آغاز کردیم.

به گزارش شانا، تعدادی از طرح‌های ملی صنایع پتروشیمی وزارت نفت امروز به دستور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به صورت ویدیوکنفرانس به بهره‌برداری رسید.

کد خبر 315383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =