۲۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
  • کد خبر: 315386
۹۹؛ سال جهش فناوری در صنعت پتروشیمی

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی به دستاوردهای این شرکت در سال گذشته اشاره کرد و گفت: سال ۹۹ افزون‌ بر جهش دوم محصولات پتروشیمی، هم‌زمان سال جهش فناوری در صنعت پتروشیمی نیز بوده است.

به گزارش خبرنگار شانا، علی پژوهان امروز (پنجشنبه، ۲۶ فروردین‌ماه) در آیین بهره‌برداری از دو طرح تولید کاتالیست پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن سنگین گفت: وظیفه عمده شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی به‌عنوان زیرمجموعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی، ایجاد دانش فنی احداث پلنت‌های پتروشیمی، کاتالیست‌های مصرفی و مواد راهبردی مجتمع‌های پتروشیمی است و این مجموعه به همت دانشمندان و پژوهشگران برجسته‌ای که در سطح بین‌المللی فعالیت دارند، در سال‌های اخیر دستاوردهای قابل توجهی کسب کرده است.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی ادامه داد: این شرکت در سال ۹۹ برای نخستین بار، دانش فنی پلی‌اتیلن سنگین برای پتروشیمی تبریز را با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن، دانش فنی واحد پلی‌اتیلن برای پتروشیمی بوشهر را با ظرفیت ۴۰۰ هزار تن، واحد تولید پروپیلن فاتح را با ظرفیت ۱۲۰ هزار تن و از همه مهم‌تر دانش فنی طرح سه‌گانه تبدیل گاز طبیعی به پلی‌پروپیلن را با ظرفیت ۹۰۰ هزار تن  شامل سه پلنت تولیدی متانول، پروپیلن و پلی‌پروپیلن برای طرح پتروشیمی اسلام‌آباد غرب تهیه و ارائه کرد. همچنین طرح افزایش تولید پلی‌پروپیلن در جنوب کشور نیز با دانش فنی این شرکت اجرا خواهد شد.

پژوهان با بیان اینکه برخی تجهیزات خاصی که در پتروشیمی‌ها استفاده می‌شود تنها در صورت داشتن دانش فنی احداث آن پلنت در کشور قابل ساخت است و برخی از تجهیزات را تنها لایسنسورها هستند که تعیین می‌کنند از چه شرکتی تأمین شود، گفت: با داخلی‌سازی این فناوری‌ها، تحرکت قابل‌توجهی در ساخت قطعات و تجهیزات صنعت پتروشیمی خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه امروز دو طرح تولید کاتالیست پلی‌اتیلن سنگین با ظرفیت سالانه ۲۰ تن و کاتالیست پلی‌پروپیلن با ظرفیت سالانه ۱۲ تن در مجموع با حجم سرمایه‌گذاری نزدیک به ۲۷۰ میلیارد تومان افتتاح می‌شوند، افزود: کاتالیست پلی‌اتیلن سنگین در طول یک‌ سال و کاتالیست پلی‌پروپیلن طی دو سال ساخته شده‌اند.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی تأکید کرد: از حمایت بی‌دریغ و اعتماد وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی از موضوع پژوهش به‌دلیل اینکه تبدیل ایده‌های پژوهشی به محصول آن هم در صنعت پتروشیمی که سرمایه‌گذاری های بالا نیاز دارد و با ریسک همراه است، قدردانی می‌کنم.

دو طرح دانش‌محور تولید کاتالیست پلی‌پروپیلن و کاتالیست پلی‌اتیلن سنگین (CX) که برای نخستین بار در کشور با دانش فنی ایرانی اجرا شده‌اند، امروز (پنجشنبه، ۲۶ فروردین‌ماه) با دستور رئیس‌جمهوری از طریق ویدئوکنفرانس به بهره‌برداری رسید.

کد خبر 315386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =