۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۶
  • کد خبر: 315534
احیای هورالعظیم با همکاری همه‌جانبه دولت

همکاری همه‌جانبه دولت با همه دستگاه‌ها و مردم برای احیای تالاب هورالعظیم انجام شد و این تالاب که در سال ۸۸ در اوج خشکی بود، اکنون ۱۲۰ هزار هکتار زیر آب دارد.

به گزارش شانا، احمدرضا لاهیجان‌زاده، معاون محیط‌ زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌ زیست در تشریح اقداماهای انجام‌شده برای احیای تالاب هورالعظیم در سال‌های اخیر در روزنامه شرق نوشت: در ۵ تا ۶ سال اخیر همکاری همه‌جانبه دولت با همه دستگاه‌ها و مردم برای احیای این تالاب صورت گرفت و همه عوامل خشکی تالاب از جمله مسدود کردن ورودی آب به داخل تالاب و لایروبی‌ نشدن آبراه‌های ورودی به آن مشخص شد. به‌منظور رفع اشکالات، حدود ۲۴۰ کالورت زیر جاده‌های جداکننده حوضچه‌ها ایجاد و برای ایجاد این ۳۹ کالورت حدود ۳۰ میلیارد تومان هزینه شد. سازمان آب و برق هم موظف شد راهسازی آب از طریق سد کرخه را به‌گونه‌ای انجام دهد که آب به تالاب برسد. حدود ۱.۶ تا ۱.۹ میلیارد مترمکعب آب به‌عنوان حقابه تالاب مشخص و تمامی سیلاب‌های منطقه هم به سمت آن هدایت شد.

وی ادامه داده است: مهم‌ترین منبع تأمین‌کننده حقابه هورالعظیم در بخش ایران رودخانه کرخه و در بخش عراق رودخانه دجله است و با وجود اینکه ما از مجموع هورالعظیم سهم کمتری برای تأمین آب داریم، اما اکنون سهم بیشتری را قبول کرده‌ایم. خوشبختانه مردم و جوامع محلی برای حفظ این تالاب به میدان آمدند و سازمان‌های مردم‌نهاد با همه وجود این موضوع را پیگیری کردند تا سرانجام همه دستگاه‌ها متقاعد به کمک برای حفظ آن شدند. تالاب به شرایط تقریباً طبیعی برگشته و هم‌اکنون ۱۲۰ هزار هکتار آن زیر آب است.

به گفته لاهیجان‌زاده، یک‌سوم مساحت تالاب هورالعظیم یعنی حدوداً ۱۲۷ هزار هکتار آن در خاک جمهوری اسلامی ایران و دوسوم آن در کشور عراق قرار دارد. این تالاب در زمان جنگ تحمیلی به‌ویژه پس از آن از سوی دولت صدام در بخش عراقی بسیار تخریب، آب آن به‌صورت عامدانه تخلیه و عمده بخش عراقی آن خشک شد. دهه ۸۰ در بخش ایرانی نیز به دلیل برداشت از میدان‌های نفت مشترک، اجازه آب‌گیری در ۶۰ هزار هکتار تالاب داده نشد و بخش زیادی از تالاب در عمل خشک شد که این خشکی تالاب آسیب‌های زیادی مانند گردوغبار، ازبین‌رفتن منبع ارتزاق مردم و محروم‌شدن آنها از صیادی را در منطقه به همراه داشت و مردم استان خوزستان و حتی استان‌های هم‌جوار را تحت تأثیر قرار داد.

وی درباره رونق کسب‌وکارها به‌واسطه احیای هورالعظیم عنوان کرده است: از سال ۹۶ تا سال ۹۹ تعداد صیادان در تالاب به حداکثر رسیده و تا به حال بیش از ۳۵۰ پروانه صید برای مردم محلی صادر شده است. دامداری‌ها رونق گرفته و نیزارها دوباره در منطقه رشد کرده و سبب رونق دوباره حصیربافی و سایر محصولات مرتبط با نی شده است. اکنون روزانه حدودا ۴۰ تا ۵۰ تُن ماهی در آنجا صید می‌شود و در نتیجه معیشت پایداری را برای مردم محلی رقم خواهد زد.

لاهیجان‌زاده درباره مواجهه با پدیده گرد و غبار نیز گفته است: سال ۸۸ اوج خشکی تالاب بود و در سال ۸۹ بیش از ۸۰ روز با پدیده شدید گردوغبار در منطقه روبه‌رو بودیم، اما در سه سال گذشته روزهای درگیر با گرد و غبار به تعداد انگشتان دست رسیده است.

کد خبر 315534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =