۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۳
  • کد خبر: 315724
بیانیه شانزدهمین نشست وزارتی اوپک پلاس

شانزدهمین نشست وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو ائتلاف اوپک‌پلاس امروز (سه‌شنبه، هفتم اردیبهشت‌ماه) در بیانیه‌ای بر اهمیت ادامه تلاش‌ها برای حفظ توازن بازار نفت تأکید کرد.

به گزارش شانا به نقل از دبیرخانه اوپک، شانزدهمین نشست وزیران نفت و انرژی تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) امروز (سه‌شنبه، هفتم اردیبهشت‌ماه) به ریاست عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی و همکاری الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه به‌صورت کنفرانس تلفنی برگزار شد و با انتشار بیانیه‌ای به‌ کار خود پایان داد.

در این نشست بر تأثیر مثبت توافقنامه همکاری (DoC) در حمایت از توازن دوباره بازار جهانی نفت تأکید شد. این نتایج با تصمیم‌های تاریخی دهمین نشست (فوق‌العاده) اوپک و غیر اوپک (ONOMM) در ۱۲ آوریل ۲۰۲۰ برای تعدیل روند رو به کاهش تولید کل نفت خام و تصمیم‌های بعدی آن همسو بوده است.

اعضا با تأکید بر روند مداوم بهبود اقتصاد جهانی با پشتیبانی بی‌سابقه حمایت‌های پولی و مالی یادآور شدند که انتظار می‌رود سرعت روند بهبود در نیمه دوم امسال افزایش یابد.

با این حال، وزیران ائتلاف اوپک پلاس تأکید کردند که موارد ابتلا به ویروس کرونا، با وجود ادامه واکسیناسیون در تعدادی از کشورها در حال افزایش است و تجدید حیات این ویروس می‌تواند بهبود اقتصادی و تقاضای نفت را مختل کند.

در این نشست گزارش ماهانه تهیه‌شده توسط کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک (JMMC)، از جمله داده‌های مربوط به تولید نفت خام این ائتلاف در مارس ۲۰۲۱ بررسی و از عملکرد مثبت کشورهای شرکت‌کننده قدردانی شد. مجموع پایبندی این ائتلاف به توافق کاهش تولید در مارس ۲۰۲۱، ۱۱۵ درصد بود که این روند بیانگر ادامه پایبندی بالای کشورهای شرکت‌کننده است.

 در ادامه از کشورهایی که در مارس ۲۰۲۱ فراتر از انتظار عمل کردند و به مقدار یک میلیون و ۲۳۰ هزار بشکه در روز فراتر از توافق تولید خود را کاهش دادند، قدردانی شد. این در حالی است که بعضی از کشورهای شرکت‌کننده همچنان نتوانسته‌اند حداقل انتظار برای پایبندی ۱۰۰ درصدی را برآورده کنند و تولید بیش از سهمیه خود در این توافق را جبران کنند.

در این نشست اشاره شد که کشورهای شرکت‌کننده متعهد شده‌اند تا پایان مهلت جبران تخطی خود یعنی تا پایان سپتامبر ۲۰۲۱ افزون بر پایبندی کامل به سهمیه تولید، تخطی از سهمیه خود را نیز جبران کنند، همچنین بر اهمیت تسریع در تلاش‌های این ائتلاف برای بازگرداندن سریع تعادل به بازار تأکید و به همه کشورهای شرکت‌کننده یادآوری شد که با توجه به شرایط نامشخص بازار هوشیارانه و با انعطاف برخورد کنند.

کاهش تولید داوطلبانه عربستان (به مقدار یک میلیون بشکه در روز) در آوریل ۲۰۲۱ و بازگشت تدریجی این مقدار در ماه‌های مه، ژوئن و ژوئیه ۲۰۲۱، با توجه به تردیدهای موجود در زمینه سرعت بهبود تقاضای نفت از موارد اشاره‌شده در شانزدهمین نشست وزارتی اوپک پلاس بود.

در این نشست با اشاره به کاهش ذخیره‌سازی‌های تجاری کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (OECD)  اعلام شد که این ذخیره‌سازی‌ها در ماه مارس ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته و همچنان ۷۷ میلیون و ۴۰۰ هزار بالاتر از میانگین ۲۰۱۹-۲۰۱۵ بوده است.

با توجه به شرایط اشاره شده، وزیران این ائتلاف تصمیم گرفتند تسهیل کاهش تولید مشخص‌شده در پانزدهمین نشست وزیران اوپک و غیراوپک را (در ماه‌های ژوئن و ژوئیه و مطابق جدول ارائه‌شده) ادامه دهند.

بیانیه شانزدهمین نشست وزارتی اوپک پلاس

در پایان مقرر شد سی‌امین نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت کشورهای عضو و غیرعضو اوپک (JMMC) و هفدهمین نشست وزارتی اوپک پلاس یکم ژوئن ۲۰۲۱ (۱۱ خردادماه) برگزار شود.

اعضای این ائتلاف از کمک‌های کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیر اوپک، کمیته مشترک فنی اوپک پلاس (JTC) و دبیرخانه اوپک قدردانی کردند.

کد خبر 315724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =