۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۲
  • کد خبر: 315835
واردات نفت آمریکا از اوپک کاهش یافت

واردات سالانه نفت ایالات متحده آمریکا از اوپک به کمترین مقدار از سال ۱۹۷۳ میلادی رسید.

به گزارش پایگاه خبری اویل پرایس، اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) اعلام کرد که کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک پلاس)، تقاضای پایین‌تر نفت در جهان و کاهش تقاضای نفت خام سبک‌تر خارجی سبب شده است واردات نفت خام سالانه آمریکا از اوپک به پایین‌ترین رقم از سال ۱۹۷۳ (که داده‌های این نهاد از آن زمان موجود است) برسد.

براساس برآورد این نهاد، میانگین واردات نفت خام آمریکا از تولیدکنندگان اوپک در سال گذشته میلادی تنها ۸۱۶ هزار بشکه در روز بوده است. کاهش تولید اوپک پلاس و تلاش‌های آشکار عربستان برای پایین آوردن صادرات به آمریکا - شفاف‌ترین بازار نفت جهان - نقش مهمی در کاهش واردات نفت آمریکا از اوپک داشته است.

دلیل عمده دیگر این کاهش واردات، افزایش تولید نفت آمریکا در سال‌های اخیر بوده که این کشور را به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان تبدیل کرده است. آمریکا بیشتر تولیدکننده نفت سبک و متوسط است، بنابراین تقاضای این درجه‌های نفتی اوپک از سال ۲۰۰۵ به‌شدت کاهش یافته است.

داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد: واردات نفت این کشور از اوپک در حالی به پایین‌ترین سطح خود رسیده که خرید نفت خام سنگین آمریکا از کانادا افزایش یافته و همچنان بالاست.

واردات نفت خام آمریکا از کانادا در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۰ بیش از دو برابر شده و به‌طور میانگین به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است. در نتیجه سهم کانادا از مجموع واردات نفت خام ایالات متحده افزایش یافته و در سال ۲۰۲۰ به اوج خود، یعنی ۶۱ درصد رسیده است.

 بر اساس این گزارش، مجموع واردات نفت خام آمریکا ، از زمان اوج آن در سال ۲۰۰۵، ۴۲ درصد کاهش یافته و در سال ۲۰۲۰ به‌طور میانگین ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز - یعنی پایین‌ترین رقم از ۱۹۹۱ - بوده است.

کد خبر 315835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =