افزایش بی‌سابقه واردات نفت هند از کانادا و آمریکا

سهم کانادا و ایالات متحده آمریکا در سبد واردات نفت خام هند در ماه ژانویه به‌طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز از دهلی‌نو، داده‌های به‌دست آمده از منابع نشان می‌دهد سهم کانادا و ایالات متحده آمریکا از سبد واردات نفت خام هند در ماه ژانویه امسال به رقم بی‌سابقه ۱۱ درصد رسیده، این در حالی است که سهم کشورهای خاورمیانه و آمریکای جنوبی در واردات نفت این کشور کاهشی بود.

سومین اقتصاد بزرگ آسیا در ماه ژانویه حدود ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز نفت وارد کرد. این رقم ۶ درصد کمتر از واردات نفت این کشور در ماه پیش، اما بسیار بیشتر از پارسال بود.

واردات نفت هند از کانادا و ایالات متحده در این ماه نسبت به ماه دسامبر حدود دو برابر شد و به ترتیب به ۱۴۲ هزار و ۳۶۷ هزار بشکه در روز رسید. ایالات متحده پس از امارات متحده عربی چهارمین تأمین‌کننده عمده نفت هند بود.

هند، سومین واردکننده و مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان، بیش از ۸۰ درصد نیاز نفت خام خود را از خاورمیانه تأمین می‌کند.

با این حال، اتکای این کشور به نفت خاورمیانه در حال کاهش است، زیرا پالایشگران این کشور در حال تنوع‌بخشی به منابع خرید نفت خام مورد نیاز خود هستند تا از ایجاد اختلال جلوگیری کنند و با خرید ارزان‌تر نفت از دیگر نقاط جهان حاشیه سود خود را افزایش دهند.

سهم نفت خاورمیانه در واردات نفت هند در ماه گذشته به کمترین مقدار در هشت ماه اخیر یعنی حدود ۶۱ درصد رسید، زیرا عراق و عربستان عرضه نفت به این کشور را کاهش دادند.

در ماه ژانویه سهم واردات نفت هند از کشورهای آمریکای جنوبی نیز به کمترین مقدار در ۶ ماه اخیر یعنی ۶.۴ درصد رسید.

با کاهش واردات نفت هند از خاورمیانه و آمریکای جنوبی، سهم کشورهای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) از مجموع واردات نفت هند از  آوریل ۲۰۲۰ تا ژانویه امسال به کمترین رقم رسید.

کد خبر 313948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =