۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
  • کد خبر: 315998
رنگ‌آمیزی و نوسازی سکوی دهم پارس جنوبی

جانشین مدیر تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس از پایان عملیات رنگ‌آمیزی و تعویض قطعات معیوب سکوی گازی SPD10 در فاز نهم پارس جنوبی خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، سپهدار عباس‌زاده با اشاره به ۱۱۹ هزار نفرساعت کار مستقیم در اجرای عملیات نوسازی سکوی فاز نهم پارس جنوبی گفت: عملیات رنگ‌آمیزی و تعویض قطعات فرسوده و معیوب سکوی گازی SPD10 واقع در خلیج فارس، پایان بهمن‌ماه سال ۹۹ آغاز شد و در مدت ۵۴ روز کاری (بدون احتساب روزهای تعطیلی و قرنطینه) در شرایط ایمن و بدون حادثه پایان یافت.

وی با بیان اینکه نگهداری از سکوهای نفتی و گازی به‌منظور حفظ تولید ایمن و پایدار همواره به‌عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی تمامی شرکت‌های تولیدکننده نفت و گاز به‌شمار می‌رود، افزود: به‌منظور جلوگیری از خوردگی تأسیسات و برنامه‌ریزی برای ترمیم بخش‌های آسیب‌دیده، سطوح سازه‌های دریایی پارس جنوبی به‌طور مداوم بازرسی و پایش می‌شوند.

جانشین مدیر تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس، سرعت بالای خوردگی سطوح فلزی در محیط دریا را از معضلات اصلی بهره‌برداری از سکوهای گازی خلیج فارس برشمرد و اظهار کرد: با توجه به شدت خوردگی در ۳ سکوی فازهای ۵، ۹ و ۱۰ پارس جنوبی و به‌منظور ترمیم و نوسازی بخش‌های آسیب‌دیده، عملیات نوسازی این سازه دریایی به عنوان آخرین سکو با ظرفیت برداشت روزانه ۲۸.۳ میلیون مترمکعب گاز، در قالب پروژه خرید، تأمین کالا و آماده‌سازی سطح و رنگ‌آمیزی کامل به همراه دو سکوی دیگر SPD6 و SPD11 و مناطق آبخور (Splash Zone) سکوهای فازهای یک تا ۱۰ پارس جنوبی اجرا شد.

عباس‌زاده، تأمین و تعویض قطعات معیوب از جمله گریتینگ‌ها، ساپورت‌ها، پلیت‌های کف و نردبان‌ها را از اقدام‌های دیگر در عملیات نوسازی سه سکوی یاشده برشمرد و گفت: فعالیت‌های اجرایی این پروژه در قالب قراردادی با شرکت ارشیا پتروصنعت خاورمیانه از آذرماه ۹۸ آغاز شده است.

به گفته وی، سکوهای ذکرشده در حین اجرای نوسازی، عملیاتی بودند و با در نظر گرفتن پوسیدگی خطوط و امکان نشت گاز، انجام عملیات آماده‌سازی سطح و رنگ‌آمیزی و تعویض قطعات شامل برشکاری، سنگ‌زنی، جوشکاری و... در چنین محیطی از ریسک‌های بالایی برخوردار است خوشبختانه با رعایت الزام‌های ایمنی در حداقل زمان ممکن و بدون حادثه انسانی و صنعتی پایان یافت.

جانشین مدیر تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس رویارویی کشور با همه‌گیری ویروس کرونا را از دیگر مشکلات پیش روی اجرای این پروژه دانست و گفت: با وجود شرایط حاد مواجهه با همه‌گیری ویروس کرونا، ایجاد شرایط قرنطینه کارگاه‌ها و فعالیت بی‌وقفه در شرایط بدی آب و هوا در ماه‌های سرد سال، خوشبختانه با برگزاری نشست‌های پرشمار و ایجاد همکاری و همفکری مناسب با همکاران واحد ایمنی، بازرسی فنی و مجموعه بهره‌برداری سکوها این پروژه به پیشرفت قابل قبولی رسیده است و انتظار می‌رود تا پایان نیمه نخست امسال پایان یابد.

کسب رکورد تازه در رنگ‌آمیزی سکوها و تعویض قطعات

در همین حال، سیدفریدالدین ابطحی، مدیر پروژه خرید، تأمین کالا و اجرای عملیات آماده‌سازی سطح و رنگ‌آمیزی سکوهای پارس جنوبی در زمینه اقدام‌های انجام‌شده اظهار کرد: هم‌اکنون عملیات رنگ‌آمیزی کامل و تعویض قطعات سه سکوی SPD6، SPD10 و SPD11 با صرف ۵۹۴ هزار و ۴۲۰ نفرساعت نیروی مستقیم و با پیشرفت کلی نزدیک به ۸۰ درصدی به اتمام رسیده و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تا پایان پروژه در شهریور ۱۴۰۰ عملیات پوشش‌دهی ناحیه آبخور دیگر سکوها نیز پایان می‌یابد.

به گفته وی، تاکنون عملیات آماده‌سازی سطح و اجرای رنگ در مساحت ۹۲ هزار و ۷۴۹ مترمربع انجام و به مقدار ۵۰ هزار و ۱۸۸ کیلوگرم قطعات معیوب در این پروژه تعویض شده است.

مدیر پروژه خرید، تأمین کالا و اجرای عملیات آماده‌سازی سطح و رنگ‌آمیزی سکوهای پارس جنوبی به مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا نیز اشاره کرد و گفت: برای جلوگیری از تحت‌الشعاع قرار گرفتن سرعت و کیفیت پروژه، بر اساس هماهنگی‌های انجام‌شده با یکی از آزمایشگاه‌های معتبر منطقه در استان بوشهر برای پایش تمامی نفرات پیش از ورود به محل پروژه قراردادی منعقد شده تا تأیید جواب عدم ابتلا به ویروس کووید-۱۹، همه افراد پیش از اعزام به بارج ابوذر ۱۱۴، در قرنطینه کامل قرار گیرند.

ابطحی مهم‌ترین دستاوردهای این پروژه را تکمیل عملیات رنگ‌آمیزی و تعویض قطعات کامل سکوهای SPD10، SPD11 و SPD6 به ترتیب در ۵۴، ۶۷ و ۱۳۶ روز کاری برشمرد و تأکید کرد: اجرای چنین پروژه‌ای در شرایط طبیعی بهره‌برداری از سکوها، در سطح دنیا کم‌نظیر بوده و کسب رکورد ۵۴ روز کاری را می‌توان به‌عنوان سند افتخار شرکت نفت و گاز پارس در همکاری با پیمانکاران ایرانی ثبت کرد.

کد خبر 315998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =