۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۲
  • کد خبر: 316327
بهبود ناوگان آتش‌نشانی صنعتی در منطقه لاوان

واحد اچ‌اس‌ئی منطقه لاوان، خودرو آتش‌نشانی صنعتی/ فرودگاهی (F۵) که نقش مهمی در تأمین امنیت و ایمنی فرودگاه و دیگر بخش‌های حساس تأسیساتی و عملیاتی این منطقه دارد، به همت متخصصان عملیاتی شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، خودروهای آتش‌نشانی صنعتی/ فرودگاهی ACTROS ۳۳۶۰ موجود در فلات قاره (خارک، سیری، بهرگان، لاوان) نقش بسیار مهمی در تأمین امنیت و ایمنی فرودگاه‌ها به‌ویژه هنگام نشست و برخاست هواپیما و هلی‌کوپترها دارند.  

این دستگاه‌ها به‌عنوان خودروهای پشتیبان و آماده‌باش برای ارائه خدمات در نقاط حیاتی و حساس تأسیسات نفتی و عملیاتی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند که بیشتر آنها به‌دلیل فرسودگی از سرویس خارج شده‌اند و منطقه لاوان نیز از این قاعده مستثنا نیست، به همین دلیل از ابتدای پارسال تاکنون به‌دلیل ترکیدگی و فرسودگی لاستیک‌های این خودروها و طولانی شدن فرآیند خرید لاستیک‌های فابریک آنها (به‌دلیل تحریم‌ها و محدودیت در بودجه)، از سرویس خارج شده بودند.

واحد اچ‌اس‌ئی منطقه لاوان به‌ همراه گروهی از کارشناسان ایمنی و متخصصان واحد نوسازی و تعمیرات دیزل در پی ایجاد راه‌حلی مناسب برای برطرف کردن این مشکل برآمدند و با برگزاری نشست‌های متعدد و طرح مسئله، این موضوع را به چالش کشیدند که با برنامه‌ریزی علمی و فنی دقیق توانستند راه‌حلی برای این مشکل پیدا کنند. در همین زمینه، پس از انجام محاسبات دقیق، ایده  تغییر اندازه لاستیک‌ها از R-۲۰ به R-۲۲.۵ و تعویض رینگ‌ها از سوی همکاران متخصص و خوش‌فکر واحد تعمیرات دیزل منطقه لاوان مطرح شد که ضمن مشاوره با شرکت‌های سازنده لاستیک‌ها، توانستند مطابق با استانداردها و براساس موارد مندرج در کتابچه اطلاعات فنی خودروها، تغییر اندازه رینگ و ابعاد لاستیک‌های خودرو آتش‌نشانی صنعتی/ فرودگاهی ACTROS ۳۳۶۰ را با موفقیت به انجام برسانند.

در ادامه با پیگیری‌های فراوان و همکاری واحدهای نوسازی و تعمیرات، تدارکات و امور کالا، تعداد ۱۰ حلقه لاستیک ایرانی و رینگ مربوطه با مشخصات R-۲۲.۵ خریداری و روی خودرو آتش‌نشانی بنز F۵ نصب شد و خودرو دوباره عملیاتی شد.

در پایان عملکرد خودرو از سوی کارشناسان واحد اچ‌اس‌ئی مورد بررسی دقیق میدانی و عملیاتی قرار گرفت که از نظر سرعت و شتاب در باند فرودگاه و رسیدن به Response Time (حضور در محل و آغاز عملیات در سوانح احتمالی فرودگاهی و هواپیمایی در زمانی کمتر از سه دقیقه) و قابلیت حرکت در زمین‌های ناهموار اطراف باند فرودگاه و تأسیسات نفتی و خارج از تأسیسات در حد مطلوب قرار دارد و خوشبختانه نتایج حاصله مثبت ارزیابی شد.

با توجه به موفقیت‌آمیز بودن این طرح و از آنجایی که این‌گونه خودروها در مناطق عملیاتی دیگر نیز استفاده می‌شوند و اینکه تأمین لاستیک‌های آنها نیز با مشکل روبه‌رو شده است، پیشنهاد می‌شود از این ایده برای در سرویس قرار گرفتن خودروهای آتش‌نشانی صنعتی/ فرودگاهی مناطق دیگر نیز استفاده شود.

بر اساس این گزارش، جلوگیری از خروج ارز و بهره‌گیری از کالای باکیفیت ایرانی، کاهش چشمگیر قیمت اقلام و صرفه‌جویی اقتصادی، سهولت تأمین و تسریع در فرآیند خرید، قابلیت استفاده از خدمات پس از فروش و گارانتی کالاها از طریق تولیدکننده‌های داخلی، تشابه لاستیک‌های خودروهای آتش‌نشانی با برندهای مختلف موجود در مناطق و قابلیت ثبت تقاضاهای خرید یکپارچه، تجهیز هر محور به دو لاستیک و سایش کمتر لاستیک‌ها در حین دور زدن، افزایش ایمنی و قابلیت اطمینان در نقاط مختلف تأسیسات و کمک به حفظ تعادل بیشتر در مسیرهای سخت‌گذر به‌ویژه در خارج از تأسیسات از جمله کمپ‌های مسکونی را می‌توان از اهم مزایای این طرح برشمرد.

کد خبر 316327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =